Hvorfor glade kunder er vigtige og tips til det gode forhold

Glad kunde

(2) Kommentarer8. maj 2012 under Retain

Hvorfor glade kunder er vigtige og tips til det gode forhold
5(100%) 4 votes


Vi vil allesammen helst have glade og tilfredse kunder. Udover, at det er mest komfortabelt at arbejde med glade mennesker omkring sig, er der også nogle forretningsmæssige fordele ved at sørge for, at kunderne er glade. Det vil jeg komme ind på i dagens indlæg.

Behagelig at arbejde sammen med

Der er ingen tvivl om, at en glad kunde er langt mere behagelig at arbejde sammen med. Det giver glade medarbejdere, fordi de møder et menneske, der er anerkendende overfor det arbejde, du og dine ansatte udfører, hvilket i sidste ende giver et bedre arbejdsmiljø.

Tilbagevendende kunder

En tilfreds kunde har ingen grund til at vælge et alternativ. Dermed ikke sagt, at han eller hun ikke også undersøger, hvad konkurrenten tilbyder, men hvis din kunde tidligere har været tilfreds, vil der også blive set på, hvad du tilbyder, og motivationen til at vælge dig vil være større.

Loyalitet

Hvis du gentagende gange lever op til kundens forventninger, ender personen med at blive så loyal, at det bliver anset som tidsspilde at lede hos konkurrenten. En loyal kunde er ligeledes en potentiel ambassadør.

Ambassadører

En ambassadør er en glad kunde, der vælger at fortælle om sine gode oplevelser med dig og / eller dit produkt. Hvis du kan identificere dine ambassadører, kan du begynde at pleje dem, så de fortsætter med at være glade og yderst tilfredse. Et godt eksempel er København Zoo, der gav et årskort til en, der twittede om dem.

Mere motiveret til at omtale dig ved en negativ oplevelse

Din kunde er langt mere motiveret til at fortælle om sine dårlige oplevelser, end deres gode. Når du møder kundens forventninger, gør du jo “kun” netop dette. Du skal altså enten behandle kunden dårligt eller gøre noget ekstraordinært godt for at blive omtalt. Når du behandler folk dårligt, får de en trang til at gøre modstand eller søge anerkendelse i, at det er dig og ikke dem, der er galt på den. Det kan de eksempelvis gøre ved at blogge om deres dårlige oplevelse, og søge de mennesker, der har været ude for det samme.

Hvordan får du så de her eftertragtede glade kunder?

Jeg håber, at du nu er overbevist om, at glade kunder er en god ting. Hvordan sørger du så for, at dine kunder er glade? Her kommer en række forslag.

Vær tilgængelig

Når en kunde har det problem med dig eller dit produkt, søger de oftes en løsning hos dig som det første. Er du ikke tilgængelig, enten på sociale medier, eller med en synlig kundesupport, søger kunden svar andre steder, hvilket ikke nødvendigvis er til din fordel.

Tag problemerne i opløbet

En fjer kan hurtigt blive til fem høns, hvis ikke du tager eventuel kritik i opløbet. Reagerer du ikke, eller møder du ikke folk i øjenhøjde, kan det føre til endnu større frustration. Tag dig derfor tid til at lytte. Er  kundens krav urimelige, så forklar ham hvorfor i en god tone. Dette understreger vi også i vores indlæg om at undgå dårlig omtale på sociale medier.

Hold øje med kundeservice

Er der mon nogle problematikker, der går igen? Hvis du kan se et mønster, i de henvendelser du får, er det højst sandsynligt dit produkt / din navigation / din service eller andet, der er noget galt med. Hvis du leder efter steder, du kan forbedre dig, er kundeservice et udmærket sted at starte.

Lov hellere for lidt end for meget

Når en kunde køber et produkt, kan specifikationerne betyde mere eller mindre for deres beslutning. Sælger du eksempelvis computere, er det ikke nødvendigvis afgørende, om batteriet har en levetid på 3 eller 4 timer for den endelige beslutning set i forhold til, hvad computeren ellers kan. Lover du til gengæld, at batteriet holder i 4 timer, men kun holder i 2, skuffer du kunden og mister troværdighed. Lover du derimod 3 timer, og det holder i 4, overrasker du positivt. Det samme gælder f.eks. biler – hvor langt kører den reelt set på literen i forhold til løftet i butikken?

Vær ærlig

Når du begår en fejl, så vær åben og ærlig omkring den. Der er ikke noget værre, end når virksomheder enten skyder skylden på kunden, eller forsøger at feje problemet ind under gulvtæppet.

Der er noget om snakken

Glad kundeFor et par uger siden var jeg selv en rigtig sur kunde. Da jeg henvendte mig til virksomheden, var de til gengæld lydhøre overfor min kritik, tog skylden på deres side uden at tøve. De gav mig en undskyldning og kompensation. Det var mere, end jeg havde forventet, da jeg egentlig mest havde brug for luft ovenpå en situation, jeg følte var uprofessionel. Deres håndtering af sagen stillede til gengæld dem i et mere positivt lys.

Måske har tilgængeligheden på bl.a. sociale medier gjort det endnu mere essentielt for virksomheder at opretholde et godt forhold til kunderne. Det kan være trættende, når det spidser til, men i det lange løb kan du skabe loyale kunder, der måske endda anbefaler dig til deres netværk, hvis du er imødekommende. Behandl derfor dine kunder med omhu og husk at der som regel er en årsag til deres kritik, og at du oftest kan lære af den.

Jeg har tidligere skrevet om, hvordan du redder forholdet til en kunde, hvis det allerede er gået galt. Hvad gør du f.eks. hvis din kunde har fundet en anden?

Har du selv nogle eksempler på gode / dårlige oplevelser med forholdet mellem kunde og virksomhed? I så fald må du meget gerne dele dem med os i kommentarerne – så kan vi måske alle sammen måske lærer noget.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Hvorfor glade kunder er vigtige og tips til det gode forhold
5(100%) 4 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. […] du få mere information her om, hvordan du undgår negativ omtale på sociale medier. Du kan også få tips til at få og bibeholde glade kunder, og hvis din virksomhed ønsker at komme godt i gang med sociale medier, har vi også tips til en […]

  2. […] Hvis du vil vide mere om, hvordan du får glade kunder, og hvorfor de er så vigtige for din virksomhed, har vi også skrevet et indlæg om dette. […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team