Hvorfor din Facebook side ikke erstatter dit nyhedsbrev

emailrider

(1) Kommentar9. juli 2012 under E-mail, Facebook, Retain

Hvorfor din Facebook side ikke erstatter dit nyhedsbrev
5(100%) 1 votes


Det er lidt en velsignelse og en forbandelse. Den der Facebook knap; “synes godt om” eller “like”- knap. Vi kender den alle. Den “synes godt om knap”, der figurerer på en Facebook social plugin, som er på et website og ligner den her:

 

Den er der for at gøre opmærksom på, at den blog/virksomhed, hvis website du er havnet på, også er på Facebook. Og du kan synes godt om den ved at trykke på like, direkte med det samme uden at blive omdirigeret til Facebook siden. Som en lille motivation og service vil den også fortælle dig,  hvilke af dine venner der synes godt om siden. Og det kan måske være alfa og omega for, om du vælger at trykke på “like” eller ej.

Jeg elsker sådan en social plug in. Jeg kan få hjertebanken over, hvor smart den er:

  • Den går udenom Facebook. Den omdirigerer ikke eller åbner en ny side, men jeg bliver på den side, hvor jeg befinder mig på.
  • Den fortæller mig, hvilke af mine venner der også kan lide det. Eftersom mine venner er spredt i forskellige segmenter, sender det signaler til mig (især første gang jeg lander på siden), om jeg er nogenlunde korrekt i mine antagelser om, hvad bloggen handler om.
  • Det bedste af det hele: Jeg behøver ikke at tilmelde mig deres nyhedsbrev, og få min indbakke fyldt op med spammy nyhedsbreve. I stedet får jeg et direkte abonnement i form af en opdatering i mit news feed på Facebook – hvor jeg alligevel befinder mig størstedel af dagen, så det er nemt og bekvemt, at det kommer ind i mit news feed.

Derfor er Facebook social plugin noget af en forbandelse for din virksomhed

Til trods for at det er en god ting at have en Facebook social plugin, som måske vil sikre dig flere fans på din Facebook side, vil det ikke sikre dig en liste af navne, du kan sælge til. Som udgangspunkt er det aldrig en god ide at benytte din tilstedeværelse på sociale medier til at sælge – det skal du bruge dit nyhedsbrev og dit website til. Derfor er dine fans på din Facebook side ikke en afspejling af potentielle kunder. Du skal også tænke på, at din Facebook side ikke er din. Det er Facebooks. Hvis tilfældet er ude, og Facebook lukker ned – mister du derfor kontakten til samtlige af dine fans – noget, som ikke ville være tilfældet, hvis du havde dem på din mailliste.

Der er flere, der proklamerer, at emailen er død. Så sent som i går eftermiddags havde jeg en samtale med en gruppe, hvor vi diskuterede om e-mail marketing var på vej væk – simpelthen fordi emailen langsomt bliver overtaget af dialog på sociale medier. Chat og mails på Facebook og dialog på Twitter. Telefonselskabet Firmafon bruger således Twitter rigtig effektiv til at have dialog med mennesker og få kunder den vej. Det er nemt og effektivt. Derfor er det også en rigtig god ide at have implementeret en Facebook social plugin på dit website, fordi det indikerer, at du ønsker at være tilstede, der hvor dine potentielle kunder er. Men du skal ikke glemme at koncentrere dig om din mailliste til dit nyhedsbrev. Emails bruges stadig. Min indbakke bliver fyldt med flybilletter, koncertbilletter, lønsedler, kvitteringer på køb og.. ja også nyhedsbreve fra virksomheder, jeg gerne vil have nyheder fra.

Hvad gør du for at sikre, at dine fans kan komme på maillisten?

Tænk på din social plugin som første skridt til at få interesserede fra Facebook over på din Facebook side. Arbejd herefter videre på at de også skal tilmelde dit nyhedsbrev.

Her er et par gode tips til, hvordan du får dine fans over på maillisten:

Atcore Facebook

  • Gør opmærksom på Facebook siden, at du har et nyhedsbrev.
  • Fortæl hvad nyhedsbrevet består af (fx. nyheder, tilbud, jobopslag osv.)
  • Orienter dine læser om, når du har sendt et nyt nyhedsbrev ud. På Atcore bruger vi eksempelvis vores nyhedsbrev til at samle op på de blogindlæg som vi skriver i løbet af ugen – og det er en fordel at modtage nyhedsbrevet, idet man derfor kan få det hele samlet. Derudover har vi også andre ting i nyhedsbrevet, som vi ikke fortæller om på vores Facebook side – såsom vores Off Topic. Derfor:
  • Fortæl om, at der er indhold i nyhedsbrevet, som man ikke ellers ville få
  • Fortæl om eksklusivt indhold man kun får sammen med en tilmelding af nyhedsbrevet
  • Når du nu fortæller dine fans om nyheder på dit website, så husk at inkludér en: “Tilmeld nyhedsbrev” på den side du linker til.
  • Husk også at ligesom du deler dit nyhedsbrev på sociale medier, skal du også gøre det nemt for folk at dele den anden vej: Inkorporer sociale knapper, så man kan dele dit nyhedsbrev på eksempelvis Facebook, Twitter og LinkedIn.
Er du klar til næste skridt i din e-mail marketing? Læs mere om nyhedsbreve og hvordan du kan optimere det i din forretning her.
Har du brug for hjælp til opsætning af nyhedsbreve? Atcore kan hjælpe dig med at oprette, vedligeholde og optimere kommunikationen med dine kunder. Læs her hvordan.

 

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Hvorfor din Facebook side ikke erstatter dit nyhedsbrev
5(100%) 1 votes

Tags: , , , , , ,

Kommentarer

  1. Hvad er et lead? siger: 5. september 2012

    […] er vigtigt, at du gør noget ved alle dine fans på din Facebook side. Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om, hvordan du får dine fans til at tilmelde dit nyhedsbrev – og hvorfor det er så vigtigt. […]

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team