Hvordan search og sociale netværk har ændret PR og kommunikation

(4) Kommentarer2. november 2011 under Allgemein

Hvad syntes du? Giv os en rating!

Midt i sidste uge afholdte MyNewsDesk en dag, der var dedikeret til, hvordan sociale medier og online søgning har ændret  traditionel PR samt måden, hvorpå vi kommunikerer. Naturligvis var Atcore repræsenteret blandt publikum.

Der var en masse forskellige oplægsholdere, der præsenterede deres syn på SEO, sociale medier, PR og nyheder, men det, der nok gjorde dagen mest tankevækkende og relevant, var det faktum, at der var meget modsigende argumenter blandt oplægsholderne.

Søgemaskineoptimering – SEO

Oplægget omkring search var ikke særligt nyhedspræget, men der var nogle gode pointer med, som jeg gerne deler med dig.

På trods af at folk ser nyheder i TV, søger de stadig på Google efterfølgende. Det er jeg egentlig ikke overrasket over. Jeg ser også nyheder i TV, men når jeg ser fjernsyn, laver jeg som regel også alt mulig andet, hvorimod når jeg sætter mig foran en computer, får den min fulde opmærksomhed.

Søgningerne bliver mere sofistikeret og under 50% scroller ned under folden. Vi har længe hørt at ingen går videre til side to, men noget tyder nu på, at i takt med folks søgninger er blevet mere sofistikerede og relevane, er brugerne altså også blevet mere selektive og vil hellere foretage en ny søgning end at lede efter dig under folden. Det er dermed blevet endnu vigtigere at søgeoptimere dit site.

Search er spørgsmål og vores svar. En god pointe at huske os selv på. Der bliver stillet 4 mia. spørgsmål på Google hver dag. Hvis du vil fremstå som ekspert på dit område, skal du også være den, der har svarene.

Navngiv links. En ting der let glipper, hvis fantasien holder pause, er navngivningen af links og Call-To-Actions. Det virker let bare at skrive “læs mere” eller “klik her”. Dog er det utrolig vigtigt for din søgeoptimering, og du kan eventuelt starte med f.eks. at skrive “læs mere om SEO her”, hvis du sidder helt fast i de gamle vaner.

Din meta-beskrivelse er dit billboard. Meta-beskrivelsen er den tekst, der står under linket i søgeresultaterne på Google. På trods af, at din meta-beskrivelse ikke har nogen direkte indflydelse på din SEO, er den utrolig vigtig. 75% af al færden online starter på Google, og hvis du ikke selv definerer en tekst, gør Google det for dig. Skriv i stedet en tekst der beskriver dig, dit site og/eller dine spidskompetencer.

Pressemeddelelser med relevante links er guld værd.Jah men det skal man jo sige til et sådan event” tænker du? Muligvis, men der er faktisk rigtig meget værdi i online PR, hvis du formår at gøre det godt. MyNewsDesk har skrevet en artike,l der giver gode tips til at få dine pressemeddelelser i medierne, og jo flere medier der tager dine artikler til sig, jo mere linkjuice kommer der din vej, hvilket igen er godt for din SEO, specielt hvis du er dygtig til at indsætte relevante links (på relevante ord og sætninger).

PR på sociale medier

I oplægget om social PR blev vi mindet om, at alle udgiver indhold og interagerer på sociale medier, også din bedstemor. Derfor er det vigtigt ikke fokusere for meget på demografi, men i stedet på interesser og identitet, når du kommunikerer med dit publikum. Dette er naturligvis mere gældende for nogle virksomheder, men måske er du en af dem?

Derudover skal du huske, at folks tilstedeværelse på sociale medier ikke handler om dig som virksomhed, men derimod de mennesker, du forsøger at nå ud til. Hvad får den den enkelte ud af dig / dit produkt / din service?

Er du f.eks. et økologisk ismejeri, kan du linke til artikler såsom; “få en økologisk hverdag til at hænge sammen” eller “10 måder at lave en lækker is dessert” i stedet for: “Nu kan du få vores is med jordbærsmag”.

Valg af platforme

Uanset hvor du vælger at være til stede, er det vigtigt, at du tager din tilstedeværelse seriøst. Hvad er formålet? Formålet kan godt være et ekstra link til din side af SEO hensyn, men så gør det klart for dig selv og dine medarbejdere, at dét er formålet, og at der ikke skal bruges yderligere energi på denne platform.

MyNewsDesk fordele ifølge Ford

Som en del af dagen havde MyNewsDesk inviteret Lene Dahlquist ud, for at fortælle, hvad hun får ud af at bruge online PR sammenlignet med traditionel PR. Her er nogle af de fordele, hun fremhævede:

  • Det er enkelt, og processen er kort sammenlignet med traditionel PR
  • Det giver god mening ift. din SEO
  • Du kan have det integreret i dit eget online miljø
  • Du kan selv udvælge forskellige muligheder så som foto, video, netværk, invitationer osv.
  • Der er en god backup funktion
  • Der er god kommunikation med menneskerne bag MyNewsDesk.

Igen er dette baseret på Lenes erfaringer, ikke mine egne. Derudover har online PR potentialet til at nå ud til mange flere mennesker – både lokalt og internationalt – men også til mange flere platforme i form af blogs, online magasiner, sociale medier osv., da dine artikler og pressemeddelelser er gjort mere tilgængelige.

Lene talte desuden om vigtigheden i medieovervågning i at monitorere, hvilke meddelelser der virker, og hvad der bliver læst knap så meget. En interessant observation var, at der blev søgt ligeså meget på billeder som på budskaber, hvilket også taler for at navngive dine billeder – både med titler og alt-tags.

Google var også repræsenteret, og Kristian Djurhuus kunne fortælle, at Google har et særligt fokus på mobile trends. Senere på måneden udgiver vi et blogindlæg dedikeret til mobil optimering, så det vil jeg springe over her.

Renæssance for nyhedsmedier?

Dagen afrundedes med Berlingske Medier, der gik på scenen for at fortælle om deres syn på online PR og sociale medier. Det var interessant og en smule komisk at høre fra en person med så forbeholden en holdning til sociale medier, ovenpå en dag, der havde så stor fokus på værdien i dem.

Udover at tro på en renæssance for nyhedsmedierne, gav Mads Kristensen nogle gode råd med på vejen for ikke at blive glemt i strømmen af “skrigere”:

  • Skil dig ud ved at vise, at du er passioneret omkring det du laver.
  • Hav altid publikum i mente.
  • Gør det lettere for journalisten at argumentere for historiens værdi.
  • Glem “one-size fits all”.
  • Skuf ikke ved f.eks. ikke at have dine facts i orden.
Hos Atcore har vi blandt andet rådgivet Danske Spil, Fritz Hansen, Frankrigs turistråd, Bullguard m.fl. omkring hvordan de skal bruge online PR og herunder også MyNewsDesk som en vigtig del af deres online aktiviteter.
Ville et blogindlæg om brugen af online PR have interesse?

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Hvad syntes du? Giv os en rating!

Tags: , , , , ,

Kommentarer

  1. Magnus siger: 7. november 2011

    Tak for et godt og fyldigt referat af Mynewsday!

    Vi er ved at lægge sidste hånd på videoerne fra Mynewsday, der snarest bliver uploadet på vores hjemmeside.

    Mange hilsner
    Magnus fra Mynewsdesk

  2. Denice siger: 8. november 2011

    Hej Magnus.
    Tak for en spændende dag. Jeg glæder mig til at se videoerne 🙂
    De bedste hilsner Denice

  3. Magnus siger: 10. november 2011

    Hej igen 🙂

    Så er videoerne og Powerpointsne fra Mynewsday blevet uploadet – de kan ses her: http://bit.ly/ugizYU

    Mange hilsner
    Magnus fra Mynewsdesk

  4. 6 nye tendenser inden for PR siger: 17. maj 2013

    […] et af deres MyNewsDay-arrangementer. En begivenhed vi også tidligere har blogget om – både i 2011 og 2012. Igen stod oplægsholdere klar til at gøre os lidt klogere på de seneste tendenser inden […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team