Hvordan får man følgere på Twitter?

(3) Kommentarer16. juli 2012 under Allgemein, Sociale medier, Twitter

Hvordan får man følgere på Twitter?
3.25(65%) 4 votes


Du er endelig kommet på Twitter. Du er begyndt at twitte, men det er lidt som at stå ved fodgængerfeltet ved restaurant Shanghai og Gammel Torv på Strøget. Du ser en masse mennesker gå forbi i klumper, der har samtaler med hinanden. Du ved ikke rigtig, om du orker at ringe til en ven og spørge om, I skal gå en tur midt i mylderet, eller om du skal samtale med en. Så, hvad gør du nu? Hvordan får du folk til at stoppe op og høre, hvad du står der og siger med normalstemme? Hvordan får du folk til at følge dig på Twitter, og hvordan bliver du sådan en, andre gider høre på og samtale med? Hvordan får du antallet af følgere til at stige?

At følge folk og se deres tweets i Twitterstrømmen er en god ting – men for at du kan føre værdifulde samtaler, har du brug for, at andre også følger dig og ser dine tweets. Det er vigtigt at have følgere – de udgør dit netværk på Twitter, og det er dem, der kommer til at se dine tweets.

Her er 10 gode råd til at få folk til at følge dig på Twitter

 

 

 

 

1. Udfyld teksten til din profil

Prioriter at gøre noget ud af din profil. Når du f.eks. følger en person, der ikke allerede kender dig, bliver du nødt til at have tilstrækkelige oplysninger i din profil, så vedkommende kan beslutte om, han vil følge dig eller ej. Man skulle ikke tro, at det var så enkelt og lige til, men blot det, at introducere dig selv på din profil med en introduktions-tekst på din profil, kan være afgørende for, om folk ønsker at følge dig eller ej. Når jeg bestemmer om, jeg vil følge folk,  har det ofte noget at gøre med de ting, de skriver i deres introduktions-tekst. Jeg vil gerne i dialog med en specifik målgruppe, og derfor er introduktions-teksten med til at bestemme om, jeg vil følge bestemte tweeps.  Hvis du twitter på vegne af en virksomhed – skriv da hvad virksomheden beskæftiger sig med. Hvis du bruger en privat Twitter profil skriv da i introduktionsteksten, hvad du laver, hvad du er passioneret omkring, og hvad dine tweets handler om.

2. Beslut dig for hvad dine tweets skal handle om

Måske studsede du over de sidste 5 ord under punkt 1. “Skal mine tweets nu handle om noget specifikt? Kan jeg ikke bare twitte på må og få, og som vinden blæser?” Jo sagtens! Det er det også nogle tweeps, der er exceptionelle gode til. Og disse er særdeles aktive på Twitter og samtaler dagen lang med andre. Det er klart, at jo mere du twitter og har dialog  med forskellige, jo flere folk vil følge dig. Men hvis du er lige som os andre og har travlt i dagtimerne, kan det nemt blive trættende i længden og svært at balancere.  Derudover vil jeg fastslå, at det aldrig er en god ide at twitte, som vinden blæser, hvis du twitter på vegne af en virksomhed. Vælg en fællesnævner for dine tweets og hold dig til den. Du må hjertens gerne have afstikkere, men hold dig generelt indenfor et emne, hvor bredt det end måtte være.

3. Skriv noget vedkommende

Skriv noget som folk er interesseret i at høre om. Skriv noget som bringer værdi og mening for andre. Vær gavmild, gennemsigtig, inkluderende og åben.

4. Vær aktiv

Som tidligere nævnt: Jo mere aktiv, inkluderende og jo flere du kan få op ad stolene – jo flere vil føle, at du er en, de skal følge. Hvor aktiv du vil være afhænger af dit ambitionsniveau. Hvis du lige er startet på Twitter, vil jeg anbefale, at du tager det stille og roligt. Tag tid at opbygge et følgeskab. Hellere have et trofast følgeskab, der læser og responderer til dine tweets end en masse følgere, som hverken læser eller gider dig, men kun følger dig, fordi du følger dem.

5. Hav en dialog

Sørg for at interagere med de mennesker, du følger, men som endnu ikke følger dig. Overvåg Twitterstrømmen og kommenter på, hvad de skriver. Giv feedback, giv ros, RT. Nøglen ligger i at engagere sig.

6. Brug @mentions

Når du nævner andre tweeps ved at bruge @mentions, skaber du et link til vedkommendes profil. Du gør vedkommende opmærksom på, at du enten henvender dig direkte til ham, eller at du omtaler ham. Under alle omstændigheder får vedkommende en notifikation på dette, og det tvinger ham til at tage stilling til, om tweeten er noget, han ønsker at respondere på eller lade være. Det er altid dejligt at blive nævnt i andres tweets, og dette motiverer yderligere til at finde ud af, hvem det er, der omtaler en, og om du er relevant at følge.

7. RT

Sørg for at RT andre. Lad ikke dine tweets kun handle om virksomheden, dig og din verden. Del andres indhold, uanset om det er links, kommentarer eller perspektiver. Hvis det er godt, relevant og bevæger sig indenfor den fællesnævner du twitter om, så RT! Når du retweeter, giver du en kompliment til vedkommende om, at han har skrevet godt indhold, som er dit netværk værd. Og det er motiverende til at følge dig.

8. Brug hashtag

Når du benytter dig af hashtag, kategoriserer du dine tweets, hvilket gør, at andre, der søger på Twitter indenfor et specifikt emne, har mulighed for at finde frem til dine tweets og dig. Læs mere om hvordan du bruger hashtag i dine markedsføring her.

9. Brug favorit-stjernen

Forleden var der en på Twitter, der kommenterede: “Er favorit, den nye “like” på Twitter?” Med det mente han, at der naturligvis ikke er en”like” (eller “synes godt om”) knap på Twitter, som der er på Facebook. Hvad gør man på Twitter for at tilkendegive, at man er enig, anerkender indhold, har set det eller de andre muligheder som “like” knappen tilbyder på Facebook? Normaltvis RT’er man – men man kan også bruge favoritten. Favoritten fortæller vedkommende, der har skrevet tweetet: “Dit tweet er så værdifuldt, at jeg ønsker at bogmærke det”. Det er derfor en kompliment og på den måde, gør du opmærksom på dig selv overfor vedkommende, du gerne vil have skal følge dig. Du kan finde en samling af dine favoritter på din Twitter profil, i venstre kolonne under “favoritter”.

10. Netværk med tweeps: Konferencer, twedagsbar mm.

En måde, at få folk til at følge dig på, er at lære dem at kende -og netværke. Det kan enten være, hvor du deltager til seminarer/konferencer og twitter undervejs. De gode konferencer har forberedt sig på, at deltagerne twitter, har skabt et hashtag til konferencen. Når deltagerne under konferencen twitter på hashtagget, bliver det vist i en Twitterstrøm på storskærm. Det skaber god dynamik, når alle tweeps i salen deler elektroniske noter – og tanker! Den dynamik, der skabes via Twitter, er med til at bryde isen, når man gerne vil netværke til konferencer. Det er en oplagt måde at få skabt kontakt til de tweeps, der deltager og derved begynde at følge hinanden. En anden måde at netværke er offline, hvor du deltager i arrangementer, såkaldte #tweetup’s, hvor tweeps møder hinanden til en øl. Et eksempel på dette er twedagsbar, hvor formålet blot er at møde dem, du twitter med IRL (eller at finde nye mennesker at twitte med). Hold øje på Twitter under hashtagget #twedagsbar, hvornår næste gang finder sted.

Pas på med…

Nu du er igang med at skabe dig et følgeskab, er der et par ting, jeg vil råde dig til ikke at gøre:

Lad være med at begynde at følge folk med det formål at de skal følge dig, hvorefter du så bagefter trykker på “følg ikke længere”-knappen (unfollow). Det er dårlig stil.

  • Undlad at købe dig til følgeskab

Når man køber “followers” er det lidt som at købe sig plads til at spise frokost med de populære i kantinen mod, at du bærer deres bøger resten af dagen. Det er ikke en garanti for, at du også må spise frokost med dem i morgen. Købte followers er ikke specielt interesseret i dig, og de kan sagtens falde hurtigt fra. Hvorfor ikke koncentrere sig om de “followers”, der rent faktisk ser en værdi i dig og gerne vil følge dig og samtale med dig? Det tager længere tid, og det er hårdt benarbejde at få “rigtige followers” – men hver eneste “follower” er interesseret i dig.

Er du ny på Twitter? På bloggen kan du finde 10 trin til at komme igang, lægge en skudsikker strategi, få gode råd til do’s and donts og få tips til at skabe trafik fra Twitter til dit website. Du kan også se vores infographic om danske brugere på Twitter.

“Twitter for virksomheder” er en e-bog, der er skrevet til dig, der arbejder med marketing i virksomheder (inklusiv virksomhedsejere), og som kender til Facebook og måske allerede er på Twitter, men ikke helt ved, hvad du skal. Du kan købe “Twitter for virksomheder” her


Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Hvordan får man følgere på Twitter?
3.25(65%) 4 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. www.anyhed.dk siger: 18. juli 2012

    Hvordan får man følgere på Twitter?…

    At følge folk og se deres tweets i Twitterstrømmen er en god ting – men for at du kan føre værdifulde samtaler, har du brug for, at andre også følger dig og ser dine tweets. Det er vigtigt at have følgere – de udgør dit netværk på Twitter, og det er de…

  2. Hvilken app skal jeg vælge til Twitter? siger: 10. september 2012

    […] Kom hurtigt og godt i gang med disse 10 trin. Du kan også udvide dine bekendtskaber ved at få flere følgere. Endelig kan du tage skridtet videre og få fem tips til at skabe trafik til dit website fra […]

  3. […] 5.  Hvordan får man følgere på Twitter? […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team