Hvordan et 5-årigt barn, farvekridt og en skumfidus kan give dig flere konverteringer på dit website

Ingen kommentarer20. november 2012 under Convert, Konverteringsoptimering, LPO

Hvordan et 5-årigt barn, farvekridt og en skumfidus kan give dig flere konverteringer på dit website
5(100%) 5 votes


Du har sikkert hørt mange gange, at vi alle har damp, når vi bevæger os rundt online, og at vi ikke gider læse tekst. Se, hvordan et 5 årigt barn, nogle farvekridt og en skumfidus kan lære dig, hvordan du konverterer flere besøgende til kunder.

Nu tænker du sikkert, at den sidste skrue er røget, og at jeg har opgivet den daglige kamp for højere konvertering, lagt mig i fosterstilling i et hjørne og gået direkte i barndommen.

Hvordan kan man ellers forklare den overskrift?

Det er ikke kun en overskrift, der skal sætte en kædeeksplosion af billeder fra din barndom i gang – resulterende i et lille, men umiskendeligt smil på læben.

Det er ikke kun en overskrift, der skal sende dig tilbage med tanken om det søde skumagtige cylinderformede stykke slik – de farvede streger på papiret som altid blev hængt op på køleskabet eller sendt med far på arbejde. Nej – der er faktisk mening bag galskaben, og det kommer jeg til nu.

Skumfidus forsøget fra 1972

Aaron sidder i et næsten tomt lokale. Der er kun et bord, 2 stole og et stort spejl på væggen. Der kommer en sød dame ind. Han har mødt hende før – hun tog pænt imod ham og hans mor tidligere, da de kom ind. Aaron lægger med det samme mærke til den skumfidus, som den søde dame har i hånden – han kan slet ikke få øjnene fra den.

Damen forklarer Aaron, at skumfidusen er til ham. Han kan bare spise den, hvis han vil men, hvis han kan vente lidt, mens hun går ud og henter en mere, kan han få lov at få begge. Hun forklarer også, at hvis han vælger at spise den inden hun kommer tilbage, får han ikke den anden skumfidus.

Damen forlader lokalet. Der er helt stille. Aaron kigger desperat rundt. Han vil rigtigt gerne have 2 skumfiduser. Han begynder at tromme lidt på bordet mens han finder på en lille leg. Han kan dog ikke helt huske, hvordan legen er. Han kan kun tænke på skumfidusen.

Aaron tager den op, begynder at kaste den lidt op i luften, som om det var en bold – nu må damen også snart komme med hans anden skumfidus.

Efter 4 minutter og 32 sekunder bliver fristelsen for stor. Aaron sætter tænderne i skumfidusen. Den er fantastisk – lige præcis så god, som dem hans mor plejer at give ham derhjemme.

Aaron var en af omkring 600 børn der deltog i Walter Mischel’s forsøg helt tilbage i 1972 – der i alt sin enkelthed gik ud på at måle, hvordan evnen til at udsætte belønning ville påvirke børnene længere fremme i livet.

Flere opfølgninger viste, at der var en sammenhæng mellem evnen til at udskyde belønning og gode karakterer senere i livet.

Hvis vi stoppede her, ville moralen jo nok være i retning af, at det er vigtigt at lære sine børn at kunne udskyde belønning, hvis de skal have en bedre chance for at gennemføre deres uddannelse, men det har jo ikke særligt meget med konvertering at gøre vel?

Farvekridt og skumfiduser

I år lavede Rochester University så et opfølgningsforsøg, der i vores optik, er meget, meget mere interessant.

Forsøget var som sådan det samme. Børn blev stadigvæk tilbudt en skumfidus, og muligheden for at få en mere, hvis de blot kunne vente.

Det som var markant anderledes ved dette forsøg, var, at børnene blev udsat for et forsøg, før de fik tilbudt skumfiduserne. De fik en lille bunke farvekridt og noget papir.

Denne gang fik de at vide, at hvis de kunne vente med at tegne på papiret, så ville forskeren hente en kæmpestor kasse med alle mulige slags farver.

For halvdelen af børnene kom forskeren tilbage med den store kasse med farver. I den anden halvdel kom hun tilbage og måtte fortælle barnet, at den kasse desværre ikke var der alligevel.

Meningen var at ”prime” børnene. Nu da de stod overfor skumfidus forsøget havde de enten en god eller en dårlig oplevelse af at skulle vente. Resultatet var åbenlyst. Stort set alle de børn, der lige var blevet skuffet, spiste skumfidusen med det samme – de stolede ikke længere på, at det var en god ide at vente.

Hvad kan du så lære af det?

Jeg kunne sagtens have lavet en moralprædiken om, hvor vigtigt det er, at du ikke skuffer dine besøgende – men det havde ikke været lige så effektivt som dette eksempel.

De besøgende, der kommer til dit website / landing page, har en forventning. Når de klikker på et link, eller på anden måde engagerer sig i siden, har de også en subjektiv forventning til, hvad de kommer til at opleve.

Fortalt igennem skumfidus forsøget – så har du lovet dem den store kasse farvekridt. Hvis du ikke levere den kasse til dem – hvis du ikke forstår, at det er absolut essentielt for deres tillid til dig, at der ikke opstår misforståelser over, hvad de forventede at se ”bag klikket” – eller ”under folden” så har de 2 muligheder: 1) Forlade sitet, eller 2) blive ved lidt længere.

Du kan sikkert forstå, at der ikke må opstå for mange af disse små tillidsbrister, førend din besøgende forlader dit website. Selv de mindste forventninger skal indfries, ellers sker der et lille tillidsbrud, som for det meste kun håndteres emotionelt af underbevidstheden.

Besøgende er derfor ikke nødvendigvis klar over, at de lige har mistet tillid til, at du kan hjælpe dem. Netop fordi dette registreres af underbevidstheden, er det specielt farligt, fordi vi som udgangspunkt lytter til de signaler, som underbevidstheden sender os, og mange gange mistolker dem som sandheder.

Med andre ord. Skuffer du – selv på de mindste områder – opbygger du mistillid, der i sidste ende bliver knappenålen på vægtskålen, der får den besøgende til at forlade dit website – og konverteringen er tabt. 

Om forfatteren

Karsten Lund

CRO & LPO Specialist

Karsten er konverteringsoptimeringsekspert og bruger tiden på at optimere landing pages. Hans blogindlæg er relevante og giver dig en indsigt i adfærdsanalyser og brugerens motivation til at konvertere
Se profil ›

Hvordan et 5-årigt barn, farvekridt og en skumfidus kan give dig flere konverteringer på dit website
5(100%) 5 votes

Tags: , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team