Sociale medier: Hvilke netværk skal du satse på?

sociale medier

(1) Kommentar12. juni 2012 under Facebook, LinkedIn, Pinterest, Sociale medier, Twitter, YouTube

For tiden bliver der talt en del om virksomheders tilstedeværelser på sociale medier. Alt dette er blusset op i kølvandet på Social Semantics nye rapport, Factbook 2012, som er en afdækning af dansk erhvervslivs brug af sociale medier, mobile og cloud. Rapporten konkluderer, at det altså stadig kniber gevaldigt for danske virksomheder at se det store formål med sociale medier og at tage det seriøst.

Der er mange netværk at vælge imellem, når man står overfor den udfordring at skulle være til stede på sociale medier. Heldigvis er det for de fleste virksomheder ikke relevant at kaste sig ud i så mange som billedet nedenunder. Men selv “the big five”: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube og Pinterest kan tage pusten fra enhver.

Det er klart, at man ikke kan undlade at føle sig en lille smule fortabt med alle disse forskellige netværk. Er det virkelig nødvendigt at være til stede på samtlige big five? Og hvad med de “andre” som der tales om; Google+, Quora og Socl? Skal man tage billeder med Instagram og integrere det med Flickr og Facebook? Er de nye sociale netværk, som de tunge nørder taler om hele tiden, investeringen værd, og hvordan finder man hurtigt og effektivt ud af, hvilke netværk der er tiden værd?

Det er klart, at du ikke hovedløst bør kaste dig ud i samtlige sociale medier på samme tid. Din tilstedeværelse vil komme til at lide under det. Du vil ikke kunne investere i det med hele hjertet, og det gælder trods alt ikke blot at have en tilstedeværelse – men også at være aktiv og engagerende! Sociale medier handler om at være social (hence ordet) og at tilføje værdi til brugerene. Når du bruger sociale medier som et markedsføringsværktøj, skal du have for øje, hvad du egentlig stiler efter at få ud af de brugere, du møder på sociale medier. (Dette kunne være mål som: At skabe mere trafik til dit site, branding af din virksomhed, spørge om hjælp til udvikling af produkter eller tilmelding til nyhedsbrev.)

Her kommer 5 gode råd til, hvordan du bedst muligt bestemmer hvilke platforme, du skal være på, og hvordan du tilfører værdi.

1) Hvor mange netværk?

Som udgangspunkt vil jeg anbefale, at du overvejer to netværk at koncentrere dig om. Måske skal du kun være til stede på et – måske skal du være til stede på flere end fire. Der er fordele og ulemper ved dem alle, men det, som er alfa og omega, er, om din målgruppe er til stede på netværket.

2) Hvem er din(e) målgruppe(r)?

Før du vedtager, hvilke netværk, som er din tid værd, skal du først finde ud af, om din målgruppe er til stede på netværket. Er de aktive? Og hvis ikke – har du så overvejet, om din sekundære målgruppe er til stede? Det er klart, at hvis du producerer høreapparater, er din primære målgruppe formentligt ikke at finde på Twitter. Men tænk på hvem denne målgruppe lytter til, hvem taler de med – kort sagt: Hvem har indflydelse i deres beslutningsproces? Kunne denne gruppe eksempelvis være at finde på Twitter?

Tænk på mund-til-mund anbefalinger og “synes godt om/like” knapper, +1 på Google+, repins på Pinterest, retweets, indlejringer og delefunktioner. Når du bestemmer dig for, om din virksomhed skal være aktiv i et givent netværk, er det altså vigtigt, at du stiller dig følgende spørgsmål:

Hvem bruger det? Hvad bruger de det til? Hvornår bruger de det? Hvor bruger de det? Hvorfor bruger de det? Hvor lang tid har de brugt det?

Når du overvejer at komme på Pinterest-dillen, skal du derfor tænke på, at der er mange kvindelige brugere (Og at mediet forøvrigt er hurtigt voksende for reklamefolk og grafikere.) Kvinderne bruger Pinterest til at samle opskrifter, tøj-ideer, boligindretning mm. Hvis du derfor er i en virksomhed, der sælger børnetøj, vil Pinterest være din tid værd.

3) Typer af brugere og tid

Hvis netværket, du overvejer, er det seneste up-and-coming-buzz, bør du lige se det an, før du vedtager, hvem dette netværk bliver brugt af og om det stemmer overens med din målgruppe. De første aktive i netværket, er nemlig “early adopters” og derfor lidt mere tech savy end den almene danske internetbruger. Brug i stedet tiden på at se netværket an, følg med i hvad pressen siger (og hvad vi skriver her på bloggen) og lær om netværkets muligheder. Når det så er sagt, er der netværk, der har taget hurtigt fart. Facebook startede ud med kun at være for ivy league universitetsstuderende, før det tog hele verden med storm. I starten har danske tweeps netop været tech savy, bloggere, journalister og marketingfolk, der har elsket at kvidre løs, men nu er Twitter for alvor ved at vinde frem.

4 ) Hvor mange ressourcer kræver det at være på sociale medier?

Det kræver tid og armkræfter at være engageret på sociale medier. For det første skal du være konsistent i din deltagelse, for det andet skal du være i stand til at producere noget af værdi til din målgruppe. Ideelt set – jo flere netværk du er på, jo bedre – men det kræver en aktiv tilstedeværelse. Hellere at være aktiv tilstede på det netværk hvor du rammer din målgruppe, end at være en død sild i havet af sociale medier. Så kan det være fuldstændig ligegyldigt.

Hvem skal varetage opgaven at stå for din tilstedeværelse på sociale medier? Husk at der skal være en sammenhæng mellem din grafiske identitet og tonen i den dialog, du ønsker at varetage. Tænk også over, at hvis du rekrutterer en praktikant eller en studentermedhjælper, at du har en plan for, hvad der skal ske, når vedkommende stopper. Desuden også at vedkommende har en forståelse for, hvordan du ønsker at din virksomheds identitet skal udstilles på sociale medier.

5) Eksponering og trafik

En hurtig måde, at finde ud af om du investerer i de rigtige netværk, er ved at måle trafikken til dit website. Skaber du nok omtale eller links til dit website? En ide for at skabe trafik til dit website er at skrive blogindlæg på dit site og dele links til disse. Herved opretholder du en konsistent tilstedeværelse, og samtidig fører du værdi til brugerne. Men ikke nok med det: Ved at sørge for at tilføje nyt indhold til dit site, booster du din SEO på Google. Der er forskel på hvilken type indhold, som folk er mere tilbøjelig til at dele og læse mere om, alt efter hvilken branche, du befinder dig i. Du kan benytte Google Analytics til at se, hvor din trafik kommer fra og få en statistik over hvilke dage, der trækker mere trafik fremfor andre. Ved at tilføje annotationer i Google Analytics, hvor du noterer, hvilke aktiviteter du har haft kørende på de dage, samt hvilke blogindlæg du har skrevet, vil du efterhånden begynde at se nogen tendenser. Du vil nemt kunne holde øje med hvilke aktiviteter på websitet, der driver mest trafik. Hermed vil du også få en afklaring på, hvilke medier som er fremtrædende – og hvilke netværk du måske ikke skal bruge så meget krudt på.

Hvis du vil læse mere om social medie strategier, har vi skrevet bl.a. om hvad en social mediestrategi er, og hvad den bør indeholde, men vi har også skrevet mere specifikt om strategi på Twitter, og om det er en god ide for en virksomhed at tilbyde kundeservice på sociale medier.

Du kan også komme hurtigt og godt i gang med vores 10-trins guides med the big five:

 

Overvejer du Twitter? “Twitter for virksomheder” er en e-bog, der er skrevet til dig, der arbejder med marketing i virksomheder (inklusiv virksomhedsejere), og som kender til Facebook og måske allerede er på Twitter, men ikke helt ved, hvad du skal. Du kan købe “Twitter for virksomheder” her

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Sociale medier: Hvilke netværk skal du satse på? 5/5(100%) 8 votes

Tags: , , , , , , , ,

Kommentarer

  1. Hvad er online PR? siger: 26. juli 2012

    [...] tilstedeværelse på sociale medier vil effektivisere virksomhedens Online PR. Men det kræver vedblivende aktivitet og tilgængeligt, [...]

KommentarerSkriv en kommentar

*

Du kan bruge disse HTML-tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team

Atcores Nyhedsbrev

Styrk din digitale viden

  • Ugentlig opsamling af de bedste tips, blogindlæg, guides m.m.
  • Tips & Cases til bl.a. lead generering og højere konverteringsrate
  • Modtag nye e-bøger og Whitepapers
  • Vi sender nyhedsbrev ud én gang om ugen

 

Vi behandler din information fortroligt og sikkert! Vi sender dig ikke spam og videresælger ikke vores e-mail lister.