Hvad kommer Graph Search til at betyde for din virksomhed?

Ingen kommentarer16. januar 2013 under Aktuelt, Facebook, Sociale medier

Hvad kommer Graph Search til at betyde for din virksomhed?
4.86(97.14%) 7 votes


Du har måske lagt mærke til det. Der er noget, der rører på sig hos Facebook. Det betyder blandt andet, at nogle indstillinger har fået nye pladser og muligheder (herunder visse privatindstillinger), men det betyder også, at Facebook introducerer nye funktioner for os brugere – herunder Graph Search (eller “grafsøgning” på dansk), der blev præsenteret i går.

Hvad er Graph Search?

Graph Search er Facebooks nye søgefunktion, der giver dig mulighed for at lave forskellige søgninger, der relaterer sig til dine venner, deres aktiviteter eller personer med samme interesser som dig.

Du kan tre overordnet ting med Graph Search:

  • Finde aktiviteter baseret på venners præferencer
  • Finde steder baseret på venners aktiviteter
  • Finde nye venner baseret på deres interesser eller placering

Du kan eksempelvis søge på “venner, der kan lide kite surfing”, “billeder af venner i Val Thorens”, “personer i København”, “biblioteker, mine venner har været på” osv. Kun fantasien (og omfanget af resultater) sætter grænsen.

Hvad betyder det for din virksomhed?

Hvis din virksomhed er til stede på Facebook, bliver det endnu vigtigere at have en opdateret version af din side med den nye søgefunktion. Det kan være, at du var lidt løs i valget af kategori for din virksomhed, da du oprettede siden. Nu bliver det dog langt mere væsentligt at være specifik i definitionen af, hvad du tilbyder, da søgeresultaterne vil bære præg af dine oplysninger.

Det kan du undersøge og ændre under Rediger side → Opdater oplysninger → Kategori.

Facebook-SEO?

Jeg forestiller mig, at søgeoptimering på et tidspunkt bliver relevant på Facebook. Både i forhold til at forstå Facebooks algoritme, så du bliver vist (øverst) i søgeresultaterne, og hvordan du f.eks. bedst opfordrer dine besøgende på caféen til at tjekke ind osv.

Nu må vi dog lige vente på, at det rigtigt ruller ud, før vi begynder at gennemskue, hvordan du bedst optimerer din side til Graph Search.

Det kræver også noget af brugerne

Det lyder alt sammen rigtig spændende, men det kræver også noget af brugerne. Du kan jo ikke se, hvor dine venner har været, hvis de f.eks. ikke har tjekket ind på Facebook.

“Synes du godt om” alt, du godt kan lide?

Det er ikke sikkert, at du har klikket på “like” på “stå på ski” på trods af, at du tager på skitur hvert år. Derfor kan det vise sig, at søgeresultaterne ikke bliver ligeså relevante, som Facebook gerne vil have det til at virke som om.

Privatindstillinger

I forlængelse af det kan privatindstillinger være en hindring. Min profil kommer f.eks. ikke frem under “Personer som bor i København”, hvis det er en person udenfor min vennekreds, der søger efter dette. Det samme gælder arbejdspladser. Det kræver, at brugerne oplyser disse ting offentligt, for at du kan få dem frem i din søgning.

Facebook har nemlig indset, at deres opdateringer ofte får folk til at bekymre sig om deres private information, og du kan således ikke finde noget, du ikke kunne finde før. Det bliver blot lettere.

Konkurrent til Google?

En af de ting, jeg har hørt rigtig meget i forbindelse med Graph Search, er: “Det er første skud i bøssen i kampen mod Google”. Der er jeg ikke nødvendigvis 100% enig. Jeg forestiller mig ikke de to i åben krig, som der bliver lagt op til.

De to opfylder to forskellige behov. Hvis jeg leder efter den bedste macro-linse til mit kamera, vil jeg ikke nødvendigvis vælge ud fra, hvad mine venner har “syntes godt om” på Facebook.

Her vil jeg have eksperters mening og se nogle konkrete eksempler på, hvad objektivet kan. Hvis jeg vil have et hurtigt svar, vil jeg stadig “spørge” Google.

Google har længe forsøgt at bevæge sig ind på det sociale marked med tiltag som Google Buzz og Google+. Dette er sandsynligvis for at kunne levere de personlige søgeresultater, som Graph Search nu tilbyder.

I forhold til at levere personlige søgeresultater, kan jeg godt se, at Google med introduktionen af Graph Search får konkurrence, men jeg mener ikke nødvendigvis, at dette gør Facebook til en større trussel end hidtil. Facebook udvider jo i princippet blot en af muligheder, vi brugere har gjort brug af i lang tid: Vidensdeling med vores netværk, hvilket er information, Google endnu ikke har været lige så gode til at få adgang til.

Derudover er søgemaskinen jo ikke det eneste, vi bruger Google til.

Personlige søgeresultater

En af de ting, Facebook lægger stor vægt på, er, at alle vil få forskellige søgeresultater. Dertil vil jeg til sidst lige nævne en debat, der tidligere har været omkring personaliserede søgeresultater. Denne debat gik/går ud på, hvordan det vil gøre os til snæversynede individer, som aldrig får indsigt i verden udenfor.

I debatten påpeges det, at vi med de personaliserede søgeresultater risikerer, at vores snævre syn på verden bliver selvforstærkende, fordi vi konstant får inputs fra de samme personer.

Her er jeg dog ikke helt enig. Ovenstående er muligvis en risiko, hvis du kun har 50 venner og udelukkende bruger Facebook som informationskilde, men virkeligheden er (heldigvis) en anden for de fleste.

Vi bliver hver dag bombarderet med information fra alle sider, og der er nyhedsopdateringer overalt. Derfor ser jeg ikke personlige søgeresultater som en reel trussel for vores virkelighedsbillede, der i høj grad også præges af andre kilder end søgemaskinerne.

Du kan læse mere om Graph Search på Facebook og få tre testresultater her.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Hvad kommer Graph Search til at betyde for din virksomhed?
4.86(97.14%) 7 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team