Hvad er Vine?

(1) Kommentar31. januar 2013 under Aktuelt, Nyheder, Sociale medier

Hvad er Vine?
5(100%) 8 votes


Vine er en ny mobilapplikation, der lader dig lave små videoklip af max 6 sekunders varighed, som looper. Derefter vælger du, om du vil dele din “vine” (de små videoklip) på Vine, Twitter og/eller Facebook. Derudover har du mulighed for at kommentere på og synes godt om andres videoklip.

Vine er altså endnu et socialt medie, hvilket i sig selv ikke umiddelbart er nogen nyhed. Det vælter ud med nye sociale medier – så hvorfor egentlig bruge tid på Vine? Og hvordan er det blevet så populært på bare en uge?

Simpelt og klart formål

I modsætning til mange af de andre sociale medier, der fra begyndelsen satser på at vælte Facebook af pinden (a lá Google+?), har Vine valgt at fokusere på deres funktion og formål. Vine rammer et behov, som ikke bliver opfyldt af andre sociale medier – og måske vigtigst af alt et behov, som vi ikke var klar over, at vi havde.

I princippet ville mange sikkert bruge Vine, også selvom det ikke havde et socialt niveau. Det, at det også er socialt, gør bare, at vi hurtigere vender tilbage – for tænk, hvis vi har fået nye followers eller likes? Desuden kan det være utrolig inspirerende at følge nogle af de dygtige animatorer derinde.

Foruddefinerede #-tags

Vine har forberedt platformen rigtig fint ved at foreslå en række #-tags (12 stk), som brugerne så kan udforske og samle inspiration fra. På den måde bliver du ramt af inspiration fra begyndelsen, og du får hurtigt et indblik i, hvordan du kan bruge platformen.

Rammer en trend

Samtidig gør konceptet, at du hurtigt kan lave det, der ligner animerede gif’er, hvilket, jeg mener, rammer lige ned i en aktuel trend.

Der har længe været en aversion imod 90’ernes blinkende gif’ere, da mange af dem var usmaglige og ligegyldige. Men i tråd med andre nostalgiske tendenser i samfundet, har gif’erne fået deres renæssance, og bliver nu brugt til at illustrere sindstilstande og understrege pointer.

Dertil siger et billede jo som bekendt mere end 1000 ord, og et bevægeligt billede må jo så kun kunne gøre det endnu bedre. Min egen favoritblog/tidsfordriv er også baseret på gif’ere.

Begrænsninger øger kreativiteten

Så disse små max 6 sekunders loopende klip – bliver det ikke hurtigt kedeligt? NEJ! Eller, det er jo svært at sige med sikkerhed om en applikation, der kun har levet en uge, men jeg vil mene, at begrænsningen øger kreativiteten. Det er jo en udfordring at begrænse sit kreative budskab til 6 sekunder. En udfordring på den gode måde.

Derudover er vores evne til at fastholde opmærksomheden online ikke ligefrem imponerende, hvilket er endnu en grund til, at de 6 sekunder fungerer rigtig godt.

Twitter i ryggen

Vine vil ikke for meget for hurtigt. Indtil videre lever platformen udelukkende som iPhone- og iPod touch-applikation og så som links på Facebook og Twitter. På Twitter bliver disse minivideoklip til gengæld indlejret, og på den måde kan du altså se dem direkte i strømmen af tweets.

På Facebook bliver det derimod blot lavet til et link, der peger på en side på Vine, som man dog ikke kan navigere yderligere rundt på.

Det kunne have noget at gøre med, at Twitter har erhvervet sig Vine inden launch af den nye applikation i sidste uge. Dermed har Vine en allerede etableret platform til at bakke dem op.

Hvad kan du så bruge det til?

Hvorfor er det så interessant for dig som virksomhed? Der er allerede en række virksomheder, der har taget platformen til sig og bruger dens muligheder rigtig fint.

Gamle reklamer – nyt outlet

En af de virksomheder, jeg synes, har lavet en rigtig fin video, er GAP med nogle af deres gamle reklamer. Dette kan efterlignes på mange måder.

#howto

Vis, hvordan dit produkt kan bruges. Er produktet mad – så vis opskrifter. Er det tøj – så vis en række forskellige sammensætninger med én kjole. Er det hårprodukter – så vis, hvordan man sætter en bestemt frisure. Mulighederne er uendelige – så længe de kan vises på seks sekunder.

Branding

Du kan selvfølgelig også bruge det som generel branding, hvor du lægger interessante videoer op, som folk har lyst til at dele og like ligesom Urban Outfitters har gjort her:

Det glæder jeg mig til

Når jeg så er færdig med at rose Vine, er der også nogle mangler, jeg glæder mig til bliver udbedret. Disse inkluderer:

  • Mulighed for at slette fejlklip i optagelsesprocessen
  • Upload af eksisterende klip
  • Mulighed for at lægge anden lyd på
  • At der ikke dukker upassende videoer op, når jeg browser “popular now”
  • Mulighed for indlejring (embedding) udenom Twitter
  • Mulighed for at pinne på Pinterest
  • Web-platform
  • Mulighed for at tagge andre brugere

Ser vi bort fra disse børnesygdomme, er det sådan set om bare at komme i gang. Som sagt er det desværre kun til iPhone og iPad lige nu, men jeg er sikker på, de udvider snarest.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Hvad er Vine?
5(100%) 8 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. […] øjnene op for potentialet i applikationer målrettet de sociale medier.For nyligt introducerede vi Vine, en applikation som lader brugeren skabe 6 sekunders videoklip. Nu er der kommet endnu et skud på […]

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team