Hvad er UX, og hvordan bruger du det i din online forretning?

UX slår dårlig konvertering

(6) Kommentarer23. marts 2012 under Convert, Konverteringsoptimering

Hvad er UX, og hvordan bruger du det i din online forretning?
4.9(98%) 10 votes


UX er en forkortelse for User eXperience. Oversat til dansk bliver det ‘brugeroplevelse’ – altså eksempelvis den oplevelse, dine besøgende får, når de kommer forbi dit website. Hvorfor er UX relevant for dig som virksomhed?

UX er vigtigt i alt, hvad du laver

Fordi vi arbejder med online markedsføring hos Atcore, er det ofte online UX vi beskæftiger os med. Det er dog ikke kun her, det gør sig gældende. Der er brugeroplevelser i al interaktion mellem din virksomhed, dit brand og dine kunder og besøgende.

Det gør UX til et ufatteligt bredt emne. I stedet for at gå i dybden med oplevelsen din fysiske butik, brugeroplevelsen ved udpakningen af dit produkt eller den følelse, det giver, at bruge dit produkt, vil jeg gå mere i dybden med oplevelsen på dit website. Det skal dog siges, at det er utrolig vigtigt, at der er en rød tråd mellem alle dele, hvis du ønsker at skabe en sammenhængende identitet.

Brugervenlighed eller lækkert design?

En vigtig del af en god oplevelse er brugervenlighed. Somme tider kan det være svært at prioritere brugervenlighed overfor design og omvendt. Det er en fin balance, som ofte bliver diskuteret. Bland andre står Jakob Nielsen i den ene ende og taler højt for konventioner. På den anden side står designere, der mener, at oplevelsen skal være udforskende og nyskabende.

Jeg tror på, at der må være en mellemvej, og at man kan skabe et godt design, der understøtter oplevelsen og brugbarheden af dit site. Konventioner er der af en årsag, men hvis de bliver brugt i en grad, som Jakob Nielsen foreslår, synes jeg faktisk, at tingene bliver uoverskuelige. I mine øjne ligner det noget, der har “tabt” sit stylesheet.

Til gengæld kan websites også være overdesignet, så det bliver kaotisk og endnu mere uoverskueligt. Som nævnt er det en fin balance.

Don Norman er min personlige store helt. Muligvis fordi han får kommunikeret sine pointer så smukt og humoristisk. Her fortæller han om, hvordan skønhed kan øge den positive oplevelse.

Det handler om at tale til følelserne

Når vi tager beslutninger, er det enten baseret på et logisk valg taget ud fra et behov eller en følelsesmæssig stimuli, der senere bliver raffineret til at passe vores logiske handlemønster. Det er f.eks. ikke udfra et reelt, logisk behov, når jeg køber en ny computer. Som regel er det fordi, jeg har fundet en, jeg hellere vil have, og først derefter fortæller jeg mig selv, at det er en god idé. “Den anden (læs: de andre) giver alligevel snart op”, “jeg trænger virkelig til en større harddisk”, “jeg vil kunne få lavet SÅ meget mere med en hurtigere computer!”

Rationaliseringen kommer altså først efter, min egentlige beslutning er taget. Derfor er det også vigtigt, at du fokuserer på mere end den egentlige konvertering. Altså – hvad brugeren møder, og kommer igennem, inden de ryger ind i et købsflow.

Denne video fortæller netop, hvordan f.eks. farve kan påvirke følelserne, og dermed købsmotivationen.

Giv dine brugere en god oplevelse

Hvordan gør du lige det?

Gnidningsfrit

En god oplevelse er i mange tilfælde i problemfri oplevelse. Sørg for at dine besøgende ikke skal gætte sig til, hvor dine produkter befinder sig, eller hvordan de skriver sig op til dit nyhedsbrev. Vi har lavet en video, hvor vi spørger en række brugere, hvad der kan få dem til at forlade en webshop, og giver 15 tips til, hvordan du optimerer brugervenligheden i din webshop.

Gode argumenter

Dine besøgende skal ikke gætte sig til, hvorfor de skal købe, læse, downloade eller i det hele taget konvertere. Hav nogle klare value propositions, der fortæller dine besøgende, hvorfor det er en god ide.

Æstetik

Det er her, jeg muligvis bliver uvenner med nogle af de store UX-guruer rundt om i verdenen, men jeg vil stadig gerne slå et slag for æstetikken. Det nytter ikke noget, at dit site er super brugbart, hvis det ser uprofessionelt ud, for så når dine besøgende aldrig at finde ud af, hvor let det var at komme igennem f.eks. dit købsflow.

Skab tryghed

I forlængelse af at have et professionelt udtryk, er det vigtigt at skabe tryghed for dine besøgende. Hvis du har elementer på dit site, der skaber utryghed, kan du være sikker på at tabe dem inden en konvertering. Du kan sammenligne det med at gå ind i en butik, hvor sælgeren virker utroværdig. Afhængig af, hvor stor risiko der ligger i købet, vil din gæst som regel vælge at besøge nabobutikken i stedet. På nettet er det endnu lettere at finde dine konkurrenter.
Ting, der skaber tryghed, på et website er eksempelvis:

  • Tilgængelighed. Som regel i form af tydelig kontaktinformation.
  • Billeder af dine medarbejdere så der kommer et ansigter på virksomheden.
  • Teksten skal være vedkommende og rettet mod din målgruppe
  • Troværdigheds skabende elementer. Eksempelvis i form af cases.
  • Tillidsskabende elementer. Udsagn fra tidligere kunder, link til Trustpilot, e-mærket og lign.
  • Tydelig returpolitik.
  • Osv.

Personaer

Ved at benytte dig af personaer, får du et bedre indblik i, hvem din målgruppe er, og hvordan du skal målrette din markedsføring. Det gør det lettere at skabe et univers, der passer til dine besøgende, så de bliver mere motiveret til at blive kunder. I næste uge vil vi gå dybere ind i dette emne.

Guide dine besøgende i den rigtige retning

Når vi taler om online UX, handler det i bund og grund om at guide dine besøgende i den rigtige retning gennem god IA (Infomations Arkitektur) og UI (User Interface) for at give dem en god oplevelse, der får dem til at konvertere. En god UX har således også positiv indflydelse på din CRO.

Der er masser emner omkring UX, vi gerne vil belyse yderligere her på bloggen i fremtiden. Se dette som en introduktion til en spændende verden af muligheder, der samtidig vil gøre dig klogere på emner indenfor konverteringsoptimering.

Her til sidst vil jeg lige dele en sidste video: Hvad kom først? UX eller UI?

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Hvad er UX, og hvordan bruger du det i din online forretning?
4.9(98%) 10 votes

Tags: , , , , , ,

Kommentarer

  1. […] dit website. Hvis du signalerer det modsatte af dit budskab, kan det have en indflydelse på din UX og dermed din […]

  2. […] for at give dine kunder og potentielle kunder en positiv oplevelse, og også gerne en gennemgående ensformig oplevelse. Altså skab sammenhæng mellem det første […]

  3. 7 dødsynder på dit website siger: 30. august 2012

    […] Jeg siger ikke, at du behøver tage det til de længder, Jakob Nielsen tager konventionerne, men kend i det mindste reglerne før du bryder dem. Hertil er der et par stykker, du gerne skal overholde for at opnå den bedste brugeroplevelse: […]

  4. […] Hvis dit design er svært tilgængeligt, og den besøgende skal bruge unødigt meget mental energi på at danne sig et overblik over mulighederne – forstærker dette det mentale tunnelsyn. Løsningen på dette er fokus på brugervenlighed. […]

  5. […] dem i f.eks. at gennemføre et køb på dit website. I dette indlæg vil jeg gennemgå basal UX i forhold til dine webformularer og giver dig 11 ting, du skal spørge dig selv om, når du […]

  6. […] Hvor behageligt er det at benytte sig af websitet? Dette punkt hælder mod UX. […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team