Hvad er LPO?

(1) Kommentar5. juli 2012 under A/B splittest, Convert, Konverteringsoptimering, LPO

Hvad er LPO?
4.88(97.5%) 8 votes


Hos Atcore er vi rigtig glade for forkortelser og akronymer. Tag f.eks. CRO, SEO, UX, SEM eller sågar vores eget navn – Atcore. Så hvad betyder det, når vi taler om LPO? LPO står for Landing Page Optimization, og i dette indlæg vil jeg fortælle lidt om, hvad det er, hvorfor det er vigtigt, og hvordan du kommer i gang med at optimere dine landingpages.

Hvad er en landingpage?

En landingpage er den destinationsside, dine besøgende lander på, når de eksempelvis klikker på en annonce i Google. Det er således den første side på dit website, dine potentielle kunder ser. Annoncerer du eksempelvis for bilsyn, skal det være side om syn af biler, folk lander på, når de klikker på linket. Denne side bør understøtte din annonce ved at handle om netop bilsyn. Din landingpage er således en forlængelse af din annonce, og skal overbevise dine potentielle kunder (eller leads) om at få synet bil hos lige netop dig.

Hvorfor er landingpages vigtige?

Du har sikkert afsat et budget til dine online annoncer. Du kan have forskellige måder at betale for dine annoncer, men som oftest er online kampagner bygget op omkring PPC (Pay Per Click). Det betyder, at ligeså snart folk har klikket på din annonce i eksempelvis Google, så betaler du for klikket. Ville det ikke være en skam, hvis disse penge gik til spilde? Ved at lave dedikerede landingpages til dine annoncer, øger du chancen for eksempelvis et salg, fordi du giver dine besøgende, det, de forventer, i stedet for at opstille forhindringer i at konvertere.

Kom godt i gang med at optimere dine landingpages

Hvordan kommer du så i gang med at optimere dine landingpages til flest mulige konverteringer? Først og fremmest foreslår jeg, at du kigger i din Google Analytics konto. På hvilke af dine sider har du højest bounce rate? Dette er et godt sted at starte med optimeringen. Her kommer en række spørgsmål, du bør stille dig selv, når du optimerer din landingpage:

  • Hænger dit budskab fra annoncen sammen med budskabet på siden?

For at genbruge eksemplet med bilsyn, så sørg for at det første, der møder en besøgende fra en annonce, handler om bilsyn. Det kan også være, at du tilbyder andre produkter. Det kan f.eks. være, at du hjælper kunder med køb og salg af brugte biler. Her er det vigtigt, at din landingpage tydeligt handler om hjælp til køb og salg, i stedet for bilsyn. Det skal altså være tydeligt, at de er landet det rigtige sted, så de ikke stopper op og undrer sig over, hvad de laver dér.

  • Byder du dine besøgende velkommen?

Når din besøgende har fået bekræftet, at de er endt det rigtige sted, begynder de at overveje, om du har det, de søger. Det er vigtigt, at de føler sig velkommen, og at navigation, opsætning, stil osv. er indbydende og let at finde rundt i.

  • Ved dine besøgende, hvorfor de skal handle hos netop dig?

Du har set på dit website i evigheder, og du ved, at I er de bedste til at syne biler. Du ved, at I har den bedste tilgængelighed, og du ved, at det bedst kan betale sig at bestille tid online. For dig er det logik. Det er det ikke nødvendigvis for nogen, der har googlet sig til “bilsyn” og er endt på dit site ved et ‘tilfælde’. Derfor er det utrolig vigtigt at have et stærkt value proposition. Dvs. den tekst der fortæller fordelen ved at bestille tid, ved at købe reservedele hos dig, ved at vælge dig til at syne sin bil osv. osv.

  • Gør du det svært at konvertere?

Du læste måske om min køkkenoplevelse, hvor jeg mødte et website, der gjorde det umuligt for mig at konvertere på trods af, at motivationen var kæmpestor? Er det let at tilføje dine produkter i en (synlig) kurv? Kan dine besøgende finde nok information om dit produkt? Det betyder også billeder, der er optimeret til dit site, så det er muligt at se det bedre an, hvis det er et salgsparameter.

  • Kender kunden til dine ekstraudgifter?

Vi spurgte på et tidspunkt en gruppe mennesker, hvad der kunne få dem til at forlade en webshop. Her var en af punkterne uventede udgifter. Dette kan være administrationsgebyr, fragt eller andet. Gør hele tiden din potentielle kunde opmærksom på, hvor meget de har købt for, og hvad totalprisen er.

  • Er der andre forhindringer?

Sørg så vidt muligt for ikke at opstille forhindringer undervejs. Det er vigtigt med et naturligt flow på dit site, så folk ikke skal gætte sig til, hvordan de skal kommer videre, men i stedet let kommer ud af din butik med dit produkt. Det kan f.eks. være at bede om mere information fra kunden, end du egentlig har behov for.

På bloggen får du både 15 tips til at forbedre din webshop og 20 fejl du ikke må begå på dit website.

Sådan arbejder vi med LPO på Atcore

På Atcore arbejder vores CRO-team målrettet med optimering af landingpages udfra gennemtestede processer. Som udgangspunkt arbejder vi med Atcore blomsten, der fokuserer på fem områder:

  • Motivation
  • Tryghed
  • Fordele
  • Tilgængelighed
  • Gulerod

Læs bl.a. om hvordan vi hjalp Børsen e-learning med at øge engagementet på deres side med 179,59% ved at optimere deres deres landingpage under cases.

Monitorér og test test test test test

Når nu du har optimeret din landingpage, er det ekstremt vigtigt at finde ud af, om dine forbedringer virkelig er forbedringer, eller blot ændringer. Først og fremmest kan du teste dine ændringer ved at sammenligne den nye side med den gamle. Du kan også vælge at teste mod et alternativ til din ændring. Dette kaldes en A/B splittest og lader dig sende den ene halvdel af dine besøgende til den ene version, og den anden halvdel til en anden version, så du kan sammenligne, hvilken en der klarer sig bedst.

Læs hvordan du kommer i gang med at A/B splitteste

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Hvad er LPO?
4.88(97.5%) 8 votes

Tags: , , , , , ,

Kommentarer

  1. […] har du fået at vide, hvorfor landing-page-optimering (LPO) er en vigtig del af din online forretningsstrategi. Det samme gør sig gældende for dine mobile […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team