Hvad er Inbound Marketing?

(26) Kommentarer15. november 2011 under Inbound Marketing

Hvad er Inbound Marketing?
5(100%) 8 votes


Du har måske hørt det før, “Inbound Marketing”, men har du nogensinde undret dig over, hvad det helt præcist står for og kan? Det vil jeg gøre mit bedste på at besvare i dette blogindlæg.

Inbound vs. outbound

Inbound Marketing handler om at blive fundet af sine brugere, i stedet for at du skal opsøge dem igennem traditionel (outbound) marketing. Dette kan have mange fordele for dig som sidder med et begrænset markedsføringsbudget eller gerne vil profilere dig som videnekspert.

I stedet for at bruge penge på dyr annoncering på print, i TV og radio osv., benytter inbound markedsføring sig af metoder, der som udgangspunkt ikke forstyrrer dine kunder, men derimod er noget de kan bruge og selv opsøger.

Altså differentierer inbound marketing sig fra outbound ved, at du ikke behøver råbe op for at få folks opmærksomhed, men i stedet vise hvad du kan, og selv lade dine kunder konkludere at du er ekspert på området.

Hvad består det af?

Inbound markting består af mange forskellige elementer, men først of fremmest handler det om indhold, der interesserer din målgruppe.

 

Inbound Elementer

 

Det er dog ikke nok at skabe indholdet. Du skal også sørge for at folk finder det, og det er her search, e-mail og sociale medier kommer ind i billedet.

Hvordan kommer du i gang?

Afhængig af din virksomheds størrelse kan du enten selv stå for det, eller ansætte nogen, der er dedikeret til at lave interessant og relevant indhold. En stor del af dette er at blogge. Hvis du er en lille virksomhed kan du (og dine eventuelle ansatte) sørge for at skrive et blogindlæg hver i løbet af ugen.

Sørg for at være til stede på sociale medier. Vi har lavet 10-trins guide til både Facebook og Google+ og der er også guides på vej til Twitter og LinkedIn. Hav styr på, hvilke platforme du ønsker at være til stede på, og hvorfor.

Opsæt nogle mål og KPI’er for hvad du gerne vil opnå inden årets udgang. Hvor mange blogindlæg vil du have om ugen? Hvor meget vil du tweete og retweete? Hvor ofte vil du udsende nyhedsbreve?

Når du har dine målsætninger på plads, har du noget at forholde dig til og stile efter. Det giver dig også et godt udgangspunkt at måle og monitorere ud fra. Det er nemlig rigtig vigtigt at du holder øje med, hvad der virker, og hvad der får folk til f.eks. at “unlike”.

Hvordan spreder du budskabet?

Det er naturligvis ikke nok at skabe en masse indhold, hvis der aldrig er nogen der finder det. En af de store fordele ved inbound marketing er, at blogging får dig til at rangere bedre i søgemaskinerne. Skriver du altså indhold der interesserer din målgruppe således de søger efter det, har du lettere ved at blive fundet.

Sociale medier

Sociale medier spiller dog også en stor rolle. Når du har skrevet et godt indlæg, så spred det til dit netværk på Facebook, Twitter, LinkedIn osv., men sørg for at det er til folk der finder indholdet interessant og har lyst til at dele det. Det er også en god idé at have social sharing ikoner på din blog, så det bliver let for dine læsere at dele et indlæg (ligesom dem vi har siddende over og under dette indlæg). Du kan se eksempler på, hvordan vi gør det på Twitter, Facebook og LinkedIn.

E-mail

Du kan også dele din viden ved  at udsende nyhedsbreve. Her er det vigtigt at sørge for at der er en god blanding indhold, der kunne interessere forskellige segmenter i din målgruppe.

Hvordan undgår du at spamme?

Det er vigtigt at kende forskellen på de forskellige platforme. På Facebook (for ikke at nævne LinkedIn) kan du hurtigt fremstå som spammende, hvorimod Twitter er lidt mere tilgivende, så længe du ikke sender 10 posts ud i træk, og dermed optager hele tidslinjen. Groft set, er Twitter til det hele, Facebook til det mere relevante og gerne med rich media indhold, og LinkedIn til det helt specifikke i forhold til din branche. Alt skal naturligvis være relevant.

Hvad koster det?

TID. Det tager tid at sætte ord på det du er bedst til, også selvom du har arbejdet med det i mange år og er ekspert på dit område. På trods af at inbound marketing er defineret ved at være et gratis værktøj, er det vigtigt ikke at negligere tidsperspektivet. Det skal prioriteres for at det ikke bliver glemt.

Har du behov for en e-mail løsning der er lidt mere avanceret, er der også en mindre pris forbundet med dette. Der findes dog masser af gratis alternativer, der er gode at starte ud med.

ROI

Du er uden tvivl interesseret i at vide, hvad du får retur for din investering. Svaret virker måske en smule vævende, da jeg ikke vil sætte tal på f.eks. en Facebook fan, da jeg mener det er noget nær umuligt at lave en generel estimering. Vi er f.eks. en B2B virksomhed med en noget mere snæver målgruppe sammenlignet med børnetøj, for at nævne et eller andet. Til gengæld kan livstidsværdien af en enkelt fan vise sig at være mere værd.

I stedet for at sætte tal på, vil jeg foreslå at du måler på din egen effekt fra begyndelsen, så du kan glæde dig over fremgangen på nogle andre målepunkter. Hvilket indhold er folk mere tilbøjelige til at dele? Hvilken type indlæg får folk til at engagere sig?

Hvad får du så ud af det?

  • SEO

Ved jævnligt at opdatere dit site med relevante indlæg på din blog, kategoriserer Google dit site som et sted, der ofte har opdateringer, og derfor sender den oftere crawlere forbi. Det betyder at du hurtigere kommer til at rangere på dine søgeord. Hav derfor en klar søgeordstrategi, gerne inden du går i gang.

  • Genkendelighed

De fleste mennesker er mere tilbøjelige til at købe noget fra nogen de har hørt om før. Derfor er det utrolig vigtigt at du er synlig, der hvor din målgruppe befinder sig, hvilket er kernen i inbound marketing.

  • Du fremstår som videnekspert

Ved at have opdateret og relevant indhold, etablerer du dig som videnekspert, hvilket tiltrækker flere kunder og positiv omtale.

Vores venner hos HubSpot har lavet en præsentation fuld af argumenterende statistikker for Inbound Marketing.

Hvis du har nogle spørgsmål eller tilføjelser, er du mere end velkommen til at spørge og kommentere 🙂

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Hvad er Inbound Marketing?
5(100%) 8 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Rasmus Aagaard siger: 15. november 2011

    Ville bare komplementere dette blogindlæg, der er det eneste af sin art med dette emne (jeg har set) – giver læseren en god gennemgang af hvor vigtigt Inbound Marketing er for virksomheder. Godt Skrevet!

  2. Denice siger: 15. november 2011

    Hej Rasmus
    Tusind tak, sikke en kompliment! 🙂

  3. Anders siger: 16. november 2011

    Jeg vil da også komplimentere denne udmærkede blog. Jeg følger med fra sidelinjen (dog uden at blande mig i kommentarerne) 🙂

  4. Denice siger: 16. november 2011

    Hej Anders
    Tak for det 🙂 Jeg er glad for at høre at det kan bruges!
    Hvis der er nogen specielt jeg skal skrive om, må I endelig sige til

  5. Mickie siger: 23. november 2011

    Super artikel. Tak 🙂

  6. Denice siger: 23. november 2011

    Selv tak Mickie 🙂

  7. Henrik siger: 30. november 2011

    fantastiskt fint indlæg og koncept, det er jo det jeg gør hele tiden og uden at sælge andet end mine kompetencer. hader pågående og opsøgende sælgere, de får hug, vil introducere det for andre jeg støder på…

  8. Denice siger: 1. december 2011

    Hej Henrik.
    Jeg er glad for du synes om indlægget. Og ja – spred endelig budskabet!

  9. Hvad er Content Marketing siger: 2. december 2011

    […] har hørt om Inbound Marketing, online marketing, social media marketing og så er der Content Marketing. Hvad dækker dette […]

  10. Kåre Bjørn Jensen siger: 6. december 2011

    Tak for denne velskrevne forklaring. Du kommer godt rundt om emnet i et let forståeligt sprog og argumenterer godt for værdien. Anvisningerne er også dejligt konkrete.

  11. Bodil Damkjær siger: 8. december 2011

    Jeg syntes det er en god artikel.

    Jeg bliver bare nød til at spørge: Hvordan undgår man, at sælge ud af sin viden? Jeg har arbejdet professionelt med den beskrevne metode siden 2008 og min erfaring er den, at det er mere end svært at sætte grænsen mellem, hvad der formidles og hvad der holdes på. Hvis ikke jeg giver guldet fra mig, så er der en af mine konkurrenter, der gør det.

    Jeg havde en snak tidligere i dag med Morten Vium og vi kan hurtigt blive enige om, at meget af det der bliver skrevet indenfor vores fagområde er mere eller mindre uheldigt eller helt forkert, men hvad gør vi så? Holder vores mund? Skriver den rigtige udgave og kaster vores guld?

  12. Sebastian Gullak siger: 11. december 2011

    Hej Bodil

    Jeg har selv brugt en del tid på selvsamme bekymringer som du nævner her, og det jeg ser der er det allervigtigste er: Speed of Innovation, fordi

    1. Det er svært at løbe et forspring op.
    2. Dine erfaringer og viden vil skinne igennem, sammenlignet med nybegyndere.
    3. Jeg vil hellere bruge mit fokus på at viderudvikle og være upfront.

    Min baggrund er inden for Innovationsledelse, hvor jeg har har bemærket 2 typer firmaer:
    1. Firmaer der bruger alt deres fokus på at beskytte hvad de har.
    2. Firmaer der bruger alt deres fokus på konstant at viderudvikle og forny sig selv.
    På samme måde ser jeg vores egen branche. Derfor er jeg heller ikke bange for, at lære fra mig, af de ting jeg ved.

    Det er klart at der er nogle ting jeg ikke giver væk. Vores interne processer og checklister og flere andre “forretnings metoder”, som jeg ser som rygraden i min virksomhed. Men jeg er ikke bange for at beskrive udførligt, hvordan vi har grebet en udfordring an. Så sagt på en anden måde, vil jeg nok ikke være bange for at give 80% – 90% væk.

    Folk der vil lære, skal nok lære det alligevel – om det kommer fra din hjerne eller ej. Og desværre er viden jo meget svær at beskytte 🙂 Det var væsentligt nemmere for 10 år tilbage, da man havde et stort forspring, hvis man viste noget, andre ikke vidste. Nu er det nemt at finde den viden man søger efter.

    Jeg skrev en bog i 2006 omkring AdWords, og jeg ved at den bl.a. er blevet brugt hos flere konkurrenter i oplæring af AdWords. Surt? Tja… de skulle jo nok lære det alligevel, hvis de ville.
    Til gengæld har flere af de potentielle kunder vi taler med ofte allerede tillid til mig, fordi jeg gerne bruger min tid på at lære fra mig. Og potentielle medarbejdere (som er svære at finde, i en branche hvor jeg fokuserer på at få de bedste og mest passionerede folk), synes det er spændende at arbejde sammen, fordi folk ikke er bange for at dele ud af deres viden.

    Vi ved også begge to, at det kræver tid og erfaringer at få den viden man sidder med. Selvom nogle lærer at sige de rigtige ting, kender de ikke alle lag, sammenhænge, perspektiver osv. som man som erfaren har.
    Desværre er det sjældent at kunder kan kende forskel, men der skal nok være plads nok til os alle sammen alligevel – og man kan alligevel ikke sidde med et helt marked alene 🙂 Og før eller siden, skal folk nok høre om dit arbejde, hvis det virkeligt er bedrer, end det de andre laver.
    Min oplevelse er også, at selvom man lærer andre folk/virksomheder op i de ting man laver – så har de sjældent tid i deres hverdag til at løse mange af de nye ting også, hvorfor de alligevel komme tilbage og ber om hjælp.

    Så alt i alt ser jeg langt flere fordele end ulemper, ved at åbne op omkring den viden man sidder med, i stedet for at sidde med lukkede kort.

    Vedr. at kommentere på andre, hvor man mener det der bliver skrevet er uheldigt eller direkte forkert, er min holdning, at jeg egentlig ikke gider. Jeg gider ikke bruge særlig meget af min tid på at skulle sidde og korrigere andre, eller være bedrevidende. Men det er jo bare min holdning. Det kan også gøres mere konstruktivt, men jeg synes bare hurtigt folk online har “hugtænder”, og inden man ser sig omkring, sidder man og bruger flere timer om dagen på at debattere forståelser og tilgange, og det har jeg personligt ikke tid til 🙂
    Desuden synes jeg at have erfaret, at der ofte findes flere sandheder, og at min tilgange ikke nødvendigvis altid er den bedste.

    Nå, men det var bare lidt input herfra – god søndag 🙂
    (ps. spændende blog du har).

  13. Denice siger: 13. december 2011

    Tak for din kommentar Kåre – jeg bestræber mig netop på at konkret, så det er jeg glad for du synes jeg formår 🙂

    Hej Bodil.
    Mange tak for din kommentar. Det er en tanke rigtig mange går rundt med. Da jeg startede følte jeg også somme tider at guldet blev givet væk gratis, men jeg synes man kan sammenligne det lidt med en kok. På trods af at han eller hun udgiver en kogebog der beskriver, hvordan man selv laver en ret ned til mindste detalje, gør det jo ikke nødvendigvis at restauranten er tom – måske endda tværtimod.
    For som Sebastian også skriver, så er det ikke sikkert at de får personligheden med – i dette tilfælde timing, passionen og erfaringen. Kokken laver jo som regel retten bedre end læseren (sådan er det i hvert fald hjemme hos mig 😉 ) Måske er der siden udgivelsen blevet tilføjet et krydderi eller skruet op for varmen. Tingene udvikler sig – præcis som vores branche, hvor der f.eks. altid er et nyt socialt medie, at holde øje med.

  14. Introduktion til Inbound Marketing siger: 1. januar 2012

    […] gerne vil have en dybere forståelse for, hvad Inbound Marketing er, har jeg skrevet et indlæg om hvad Inbound Marketing er. TweetRelaterede indlæg:Hvad er Inbound […]

  15. […] Vil du lære mere om Inbound Marketing? […]

  16. […] adskillige blogindlæg om Inbound Marketing – hvad det er, og hvordan det kommer dig tilgode – har vi sammenflettet en mindre infographic om emnet. Den […]

  17. […] mener jeg – for at skabe opmærksomhed omkring dit produkt, skal du have et samspil med din Inbound Marketing strategi – hvor du er opmærksom på at ligge højt i søgeresultaterne på søgemaskinerne, […]

  18. Simon siger: 22. januar 2013

    Virkelig god og dækkende artikel om Inbound marketing. Må sige at jeg blev imponeret, da jeg læste artiklen, da det er en af få danske, om emnet. Selvom jeg kan se du har fået inspiration til figuren fra Seomoz. 🙂
    Men okay, det har jeg også selv i min artikel om emnet: http://medier-co.dk/inbound-marketing/ hvor jeg ligeledes har skrevet lidt om fordelene.

    Din artikel kommer dog bedre omkring en lang række væsentlige områder, så probs up herfra! Den er tilføjet til min pinterest.

    • Denice siger: 23. januar 2013

      Hej Simon.
      Mange tak for rosen 🙂 Og nej – der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, så vi valgte at lave en hurtig oversættelse af illustrationen. Til gengæld satser vi på at gentænke den, så den bliver mere relevant for danske virksomheder. Samtidig vil jeg gerne forsøge at forklare processen lidt mere klart og også hvordan både content og social media marketing hører ind under inbound marketing, da det er to begreber, flere kan forholde sig til.
      Har du desuden set vores infographic om inbound marketing? http://atcore.dk/blog/infographic-inbound-vs-outbound-marketing/

  19. Simon siger: 29. januar 2013

    Hej Denice
    Det vil jeg se frem til at læse om. Rigtig mange danske virksomheder kan helt sikkert gøre mere på området.
    Og ja, jeg har allerede pin’et jeres infographic på min Pinterest profil: http://pinterest.com/simonbroskov/inbound-marketing/ 🙂
    Det er utrolig så lækkert information kan pakkes ind.

  20. […] essentielt at skabe indhold, som dine kunder finder relevant. Det er en af hovedårsagerne til, at Inbound Marketing vinder større terræn. I dette indlæg vil vi beskrive nogle mere konkrete tilgange, der kan gøre […]

  21. […] Inbound marketing virker. Det kan vi se, fordi det virker for os selv, men også fordi vi ser et stigende brug af det – også i Danmark. Der er to indlysende grunde til, at inbound marketing virker. Den første er, at du løbende opdaterer dit website, hvilket øger dine muligheder for at blive fundet i søgemaskinerne. Den anden er, at du giver din målgruppe store mængder brugbar viden og holder dem opdateret. Det interessante er dog ikke nødvendigvis de indlysende grunde. […]

  22. Styrken i kunder, der kan lide dig siger: 11. november 2013

    […] noget væk, giver folk lyst til at give noget tilbage. Det kan du gøre god brug af ved hjælp af inbound og herunder content marketing. Ved at give din viden væk viser du, at du værdsætter dine kunder og potentielle fremtidige […]

  23. Kasper Tang Højriis siger: 24. juni 2015

    Super god forklaring af Inbound Marketing, mange tak!

    • Denice Brun siger: 3. juli 2015

      Hej Kasper.

      Mange tak for kommentaren. God sommer 🙂

  24. […] Dette kan være i form af whitepapers, online video, en virksomhedsblog eller andre tiltag fra Inbound Marketing. Med Marketing Automation kan du kvalificere dine leads ved at placere dem i de rette flow, så […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team