Hvad er et lead?

(5) Kommentarer5. september 2012 under E-mail, Facebook, Retain

Hvad er et lead?
4(80%) 11 votes


Du har sikkert hørt om “leads” og “leadgenerering”. Men ved du, hvad det betyder, og hvor vigtigt det er for din forretning? Her gennemgår jeg, hvad leads og leadgenerering er, og giver dig et par ideer til, hvordan du kan optimere chancen for at få flere og bedre leads til din forretning.

Leads betyder…

.. kort og godt en henvisning til en potentiel kunde. Et lead indeholder informationer om en potentiel kunde (såsom navn, e-mail, telefonnummer) som er interesseret i din virksomhed. Det kan være, at vedkommende har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, har oprettet sig som bruger og køber i din webshop, eller har besøgt dit website og har udfyldt en formular. Derved har vedkommende vist en interesse i din virksomhed og har givet dig sine kontaktoplysninger. Et andet eksempel er, at det kan være en fra dit netværk, som har udvist en aktiv interesse i at blive kontaktet af virksomheden. Man taler om varme leads i forhold til kolde leads. Varme leads er mere tilbøjelige til at købe dine produkter end kolde leads. Du kan også få leads ved at udveksle visitkort, bruge sociale medier og blogge, men det vigtigste er, at du har en liste med navne, der gerne vil have, at du kontakter dem.

Er du klar til Marketing Automation? Forrester har skrevet et Whitepaper, der hjælper dig til at blive klogere på de mange fordele, som Marketing Automation kan betyde for din forretning. Download din Marketing Automation Rapport fra Forrester her

Men hvad med leadgenerering?

Leadgenerering er en metode, hvor man skaber en interesse omkring virksomhedens produkter og ydelser. Man har forskellige formål for leadgenerering. Fx at skaffe nye kundeemner eller at bygge en god database, der kan bruges til udsendelse af nyhedsbreve, og dermed kontinuerligt gøre opmærksom på sin virksomhed og sit produkt. En måde, at skaffe leads på, er at skabe dedikerede landing pages, hvis formål er, at en besøgende skal indtaste telefonnumre og emailadresser, så man senere kan henvende sig til vedkommende. Formålet med denne form for landing page er ikke at sælge sit produkt, men at få et navn på besøgende, så man kan begynde at indlede en kunderelation. På denne landing page kan man fx give noget gratis væk. Det kan være en bog eller en video med lidt værdifuld information. For at man kan få fingrene i det gratis materiale, skal man derfor give sit navn.

Hvorfor er en liste med leads så værdifuld?

En liste med leads kan være alfa og omega for din virksomhed. Hvor mange kunderemner har du kontakt med, hvor du ikke når at få deres kontaktinformationer?

Her er et eksempel på hvor værdifuldt, en liste rent faktisk kan være:

  • Adwords kampagne: Din virksomhed sælger solceller og kører en AdWords kampagne for at gøre opmærksom på produktet.  Når der er besøgende, der ankommer til dit website via AdWords, kommer de til en landing page.
  • Landing page og gratis produkt: På landing pagen kan de besøgende bestille solcellebogen: “Sådan sparer du på energien”, som indeholder brugbar information om ting, man bør tage stilling til, inden man bestiller solceller til sin bolig.
  • Informationer: For at kunne bestille bogen skal man indtaste en række informationer – fx hvilken type bolig er der tale om, hvorfor overvejer man solceller, hvor langt i beslutningsprocessen er man, og herefter navn, telefonnummer og email. (Jeg vil ikke anbefale, at man altid kræver så mange informationer af en besøgende, der udfylder en formular – men i dette eksempel giver det mening, idet det giver virksomheden så detaljeret information om den potentielle kunde som muligt – således at den næste kontakt bliver så specifikt tilrettet som muligt.)
  • Nyhedsbrev: Når man udfylder formularen, bliver man også tilmeldt et nyhedsbrev (men som man kan framelde).
  • Salg og kontaktoplysninger: Lad os sige at ud af 100 besøgende, der udfylder formularen, kommer der 30 salg ud af det. Det betyder ikke nødvendigvis, at de 70, der ikke endte med at købe, er tabt. Der kan være forskellige grunde til, hvorfor de 70 ikke købte. Det kan selvfølgelig være, at de valgte et andet firma, men det kan også være, at de slet ikke er så langt i beslutningsprocessen. Her er det, at du skal udnytte, at du har fået deres navne og kontaktoplysninger.
  • Opfølgende mail: Du sender en mail til dem, hvor du fortæller, at du kører en ny kampagne med tilbudspriser, og hvornår denne kampagne slutter med et link til dit website. Ud af den opfølgende mail, du sendte, er der yderligere 5, der køber. Nu lyder 5 ikke af så meget, men i betragtning af at solceller kan komme op og sælges til en pris af 100.000 kr, er det en hel del. Disse 5 ville være gået tabt, hvis du ikke havde informationer på de kundeemner, og hvis du ikke havde lavet en opfølgende mail.

Er et like på en fanside et lead?

Et like på virksomhedens Facebook side er ikke et lead. Det er ikke navne, som du kan kontakte. Det er fans, du kan informere om noget på din Timeline gennem opslag. Dine fans har tilkendegivet en form for interesse i din virksomhed, men det betyder ikke, at det er navne som er i din database. Det, du derfor kan gøre, er at prikke til denne interesse yderligere, så dine fans kan blive leads. Dette kan du gøre ved at:

  • Lokke dem over på dit website. Fx ved at fortælle om et nyt blogindlæg du har skrevet, nyheder fra virksomheden, en videodemonstration af et produkt eller andet.
  • Gøre opmærksom på dit nyhedsbrev
  • Gøre opmærksom på gratis produkter, nye produkter, særlige produkter mm.

Det er vigtigt, at du gør noget ved alle dine fans på din Facebook side. Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om, hvordan du får dine fans til at tilmelde dit nyhedsbrev – og hvorfor det er så vigtigt. Men for hurtigt at gentage, fordi det er så vigtigt: Du ejer ikke dine Facebook side! Hvad gør du med alle dine fans, hvis Facebook lukker i morgen? Hvis du har flere hundrede eller tusinde “likes”, og du ikke gør opmærksom på dit website og dit nyhedsbrev – bør du gøre noget ved det nu!

Leadgenereringsflow

For at gøre processen overskuelig har vi lavet et leadgenereringsflow. Du kan også se det i fuld størrelse ved at klikke her

Klik for at se leadgenereringsflow i fuld størrelse

Grafikken er stærkt inspireret af Frederik Trovattens version, som du kan finde her.

Er du klar til Marketing Automation? Forrester har skrevet et Whitepaper, der hjælper dig til at blive klogere på de mange fordele, som Marketing Automation kan betyde for din forretning. Download din Marketing Automation Rapport fra Forrester her

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Hvad er et lead?
4(80%) 11 votes

Tags: , , , , , , , ,

Kommentarer

  1. […] med indsatsen på sociale medier. Hvad vil du gerne opnå med din tilstedeværelse? Er det trafik, leads, branding? Det er vigtigt at have din målsætning på plads, så du ved, hvad du skal kigge efter, […]

  2. […] Marketing Automation bruger du software til bedre at kvalificere dine leads til et salg. Det gør du ved at se på, hvad dine leads tidligere har vist interesse for og ved at […]

  3. […] har afholdt et seminar eller udsendt en whitepaper, er det vigtigt, at du følger op på disse nye leads i din database. Det er altid høfligt at sige “tak for i går”, og det viser ligeledes […]

  4. […] er en Marketing Automation-løsning, der gør det lettere at pleje dine leads på den måde, de foretrækker det, når de er klar til det. Marketo indeholder muligheden for at […]

  5. […] ofte i form af e-mail. Drip-kampagner kører oftest over en længere periode, og plejer dine leads, til de er klar til at konvertere. Da det både er billigere og lettere at måle på e-mail, […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team