Hvad er Content Marketing

ContentMarketingCyklus

(2) Kommentarer2. december 2011 under Allgemein

Vi har hørt om Inbound Marketing, online marketing, social media marketing og så er der Content Marketing. Hvad dækker dette begreb sig egentlig over, og er der overhovedet forskel mellem Content Marketing og Inbound Marketing? Det vil jeg se nærmere på i dette blogindlæg.

Content Marketing bruges af nogle af de største organisationer i verden indenfor marketing, bl.a. Microsoft. Men det er ikke kun for de store spillere. Små virksomheder, samt enkeltmandsfirmaer rundt om i verden, anvender det i stigende grad af den simple grund, at det er billig markedsføring, og at det virker!

Hvad dækker begrebet Content Marketing over?

Content Marketing handler om at skabe relevant indhold om dit produkt til din målgruppe.

Content Marketing er kunsten at kommunikere uden at sælge.  Det betyder at i stedet for at pitche en salgstale om dine produkter eller services, leverer du information og viden, der har en form for værdi for din kundemålgruppe. Hvorfor overhovedet kommunikere uden at sælge? Fordi formålet er, at levere værdifulde oplysninger, som gør dine kunder mere bevidste i deres købssituation – uanset om de overvejer et køb eller har købt dit produkt. Dette positionerer din virksomhed som en vidensekspert og endnu vigtigere etablerer kundeloyalitet.

Kernen i denne strategi er troen på, at  hvis din virksomhed løbende leverer værdifulde oplysninger vil det i sidste ende belønne sig med en profitabel handling og loyalitet. Kort sagt handler Content Marketing om at skabe og distribuere relevant og værdifuldt indhold for at tiltrække, erhverve, engagere og fastholde en klart defineret målgruppe – med det endegyldige formål at få kunder til at foretage en profitabel handling. Indholdet bliver delt ud, typisk via sociale medier og nyhedsbreve, til dem, der tiltænkes, kan have størst brug for det.

Content Marketing er en gren indenfor social media marketing, som ofte er misforstået eller overset.  Det kan der være flere grunde til. Jeg mener selv, at en af grundene er, at det tager tid at levere, og det kræver, at virksomheden kan se værdien i at levere oplysninger og  bruge tid på at formulere og afkaste sin viden.

 

Hvorfor Content Marketing?

Mange er i mere eller mindre grad blevet mættet af traditionel marketing. Så snart man hører noget, der nærmer sig salg –  uanset om det er via bannere, reklamer, offline, online, på Twitter og Facebook – har man tendens til at fjerne sig mentalt eller fysisk. Markedsføring skal være værdiskabende og give mening. Det skal tage form af noget, som målgruppen kan tage med sig og bruge i det daglige liv. Content Marketing tilbyder relevante oplysninger, som gives til en specifik målgruppe, helt uden at motivation til at købe noget. Til gengæld får god Content Marketing folk til at stoppe op, tænke og måske i sidste ende opføre sig anderledes.

Men hvorfor er det så vigtigt for din virksomhed at lave Content Marketing?

Der er fordi, du kan gøre en forskel, og dermed brande din virksomhed, generere leads, konverteringer og fastholde dine kunder.  Når du skaber unikt indhold, får du en højere rangering i de organiske søgninger på Google– og så begynder det hele at blive meget mere interessant, fordi du netop er i gang med at lave SEO. Når du deler Content på nettet såsom på en blog eller på sociale medier, skaber du stier tilbage til dit website og dermed trafik.

Tænk på det på denne måde: Hvordan træffer du selv en kvalificeret beslutning om et køb, du skal foretage? Forbrugere i dag søger i stigende grad værdifuld information på internettet,  der kan hjælpe dem med at træffe en købsbeslutning. Dette betyder, at hvis du ikke bidrager med værdifuldt information, må dine potentielle kunder gå et andet sted for at få det. Det kan medføre, at de formentligt vil ende ud med at handle med den virksomhed, som giver dem, det de søger.

Hvad er forskellen mellem Inbound Marketing og Content Marketing?

Det kan godt være forvirrende og føles lidt som flueknepperi at tale om, at der er en forskel mellem Inbound og Content Marketing. For er det egentlig ikke bare to sider af samme sag? Tjaaaa jooooehhh men der er alligevel et par forskelle, som er værd at nævne. Mens Inbound Marketing handler om at skabe og dele indhold på steder, hvor ens målgruppe færdes online med SEO for øje, handler Content Marketing  i højere grad om selve indholdet, man skaber. Det indhold skal være værdiskabende og interessant for ens målgruppe. Inbound og Content går altså hånd i hånd. For det er ikke nok bare at skabe godt indhold uden at distribuere det.

Uden at inkludere begge når du ikke langt, hvis målet er at opnå bedre placering på Google, da Panda  vægter sider med højere kvalitet samt antal af delinger – og det, der motiverer til deling, er netop indhold, der skaber en form for værdi hos modtageren.

Forestil dig en hundredelap der ligger på gaden

– nej det kan du ikke forestille dig vel?

Fordi der er allerede en, der har taget den.

– Det signalerer distribution.

Forestil dig så at du checker ind på et hotelværelse og finder en konvolut på sengebordet, hvor der er en hundredelap i en seddel hvor der står:  ”Her er en hundredekroneseddel, som jeg håber du kan bruge til at dele en kop kaffe med en du holder af. ”

- Det signalerer værdifuldt personaliseret indhold.

Hvad er god Content Marketing ?

God Content Marketing skaber unikt indhold, som motiverer din målgruppe til at bruge tid og energi på dit produkt. Det vil brande og positionere din virksomhed i den retning, som er til hensigt. Det indhold du skaber har en personaliseret stemme, som taler indtil din målgruppe.

Man kan dele en god proces op i tre trin:

  • Skab værdifuldt indhold der er tilpasset din målgruppe
  • Skab indhold med en personlig stemme
  • Distribuer effektivt

Hvad får du ud af Content Marketing?

Som jeg tidligere har nævnt, vil god Content Marketing skabe trafik til din hjemmeside, enten via din egen distribution og redirects på sociale medier, men også via organiske søgninger på Google. Dette kan føre til generering af leads og konverteringer, alt efter hvordan dit website og din evt. webshop er stillet op og alt efter, hvordan du er i stand til at følge op og møde din målgruppe i dialog på nettet.

Du bør have følgende pejlemærker, når du skaber content:

  • Branding og styrkelse af din virksomheds image
  • Generering af leads
  • Konvertering
  • Kundeservice
  • Loyalitet og kundepleje
  • Mersalg
  • Fans af dit produkt

Hvordan skaber du godt indhold?

Alt efter hvad din virksomhed beskæftiger sig med, er der forskellige tiltag, du kan foretage. Du kan formidle viden om dit produkt og din branche og gøre dette ved videoer, artikler, blogindlæg, opdateringer på sociale medier, seminarer, webinarer, infographics… mulighederne er mange.

Og HUSK: Godt indhold er

  • Vedkommende
  • Velskrevet
  • Skarpt og præcist
  • Har aftryk af din personlige stemme
  • Henvisende til de kompetencer din virksomhed har

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Hvad er Content Marketing 4.4/5(89%) 9 votes

Kommentarer

  1. [...] Du kan læse mere om Content Marketing her. [...]

  2. [...] du aldrig før har stødt på udtrykket Content strategi eller Content Marketing, kan du læse mere her, hvor jeg skrev om det i december. Kort sagt handler “content” om, at du ikke længere [...]

KommentarerSkriv en kommentar

*

Du kan bruge disse HTML-tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team

Atcores Nyhedsbrev

Styrk din digitale viden

  • Ugentlig opsamling af de bedste tips, blogindlæg, guides m.m.
  • Tips & Cases til bl.a. lead generering og højere konverteringsrate
  • Modtag nye e-bøger og Whitepapers
  • Vi sender nyhedsbrev ud én gang om ugen

 

Vi behandler din information fortroligt og sikkert! Vi sender dig ikke spam og videresælger ikke vores e-mail lister.