Hvad er bounce rate?

(4) Kommentarer11. juli 2012 under Convert, Konverteringsoptimering, LPO

Hvad er bounce rate?
5(100%) 13 votes


Webanalytikere er rigtig glade for at tale om “bounce rate”. Lav bounce rate kan også give anledning til blær og beundring. Så hvad er det her bounce rate, og hvorfor er det vigtigt at tage stilling til? Det er et par af de ting, jeg har tænkt mig at komme ind på i dagens indlæg.

Hvad er bounce rate?

Bounce rate er måske et udtryk, du er stødt på, når du har kigget i Google Analytics eller besøgt os herinde på Atcore. Når besøgende “bouncer” på dit website, er det fordi, de forlader dit site efter kun at have set én side – den side de landede på. Bounce rate er forholdet mellem besøgende, der vælger at fortsætte i eksempelvis et købsflow, og besøgende der forlader dit site uden at klikke sig videre.

Dette er en af de bedste steder at starte med at forstå trafik til dit website, fordi bounce rate er en målbar størrelse af forventningsafklaringen mellem dig og brugerne af dit site.

Måder at bounce

Dine brugere kan forlade din side på mange måder, så det tæller som et bounce.
Det tæller som et bounce i Google Analytics, hvis den besøgende, som første handling på dit site:

  • klikker på tilbageknappen i sin browser
  • lukker browservinduet (eller tab’en)
  • indtaster en ny URL (webadresse)
  • klikker på et link til en side på et andet website
  • er inaktiv i mere end 30 minutter, hvorefter sessionen løber ud

Derfor har bounce rate en negativ klang

Høj bounce rate betyder mistede forretningsmuligheder, og kan i nogle tilfælde få dit website til at ranke dårligere i søgemaskinerne. Det betyder i sidste ende ofte, at dine marketingkroner er blevet spildt.

Der findes dog undtagelser, hvor bounce rate ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Der er sider, hvor det ikke er meningen, at den besøgende fortsætter til andre sider på websitet. Blogs er et udmærket eksempel. Her har folk jo netop fundet præcis det, de ledte efter, hvis de ikke fortsætter med at lede på andre sider af dit website.

Derfor “bouncer” besøgende

Der er som sagt en række ting, der gør, at dine besøgende ikke vælger at gå videre på dit site:

  • Din landing page indholder ikke det, den besøgende forventede.
  • Dit call-to-action er ikke stærkt nok, så den besøgende er ikke motiveret til at klikke sig videre.
  • Dit website er lang tid om at loade, hvorfor den besøgende giver op og vælger at forlade dit site.
  • Irriterende pop-ups. Specielt dem, der kræver, at den besøgende indtaster eksempelvis e-mail, inden de kan fortsætte.
  • Hvis det er svært at finde indholdet for bar reklamer.
  • Links til eksterne sider.
  • Musik eller video der spiller automatisk. Det var super sejt dengang, det først blev muligt, men nu er det bare møgirriterende at skulle identificere den spillende tab, og forfærdelig forstyrrende, hvis man sidder i et åbent kontor/studiemiljø.
  • Der er tracking fejl på dit site.

Læs også 20 fejl du ikke må begå på dit website.

Sådan reducerer du din bounce rate

Der er en række ting, du kan gøre for at forsøge at nedsætte din bounce rate.

  • Først og fremmest, er det vigtigt, at du møder dine besøgendes forventninger på din landing page. Det kan du læse meget mere om i vores indlæg om LPO.
  • Hav et stærkt CTA, der opfordrer dine brugere til at gå videre i et eventuelt købsflow.
  • Husk at indsætte _blank i dine anchor-tags (<a href=”http://www.eksempel.dk” target=”_blank”>link til eksempel</a>), så dine besøgende ikke forlader dit site, men kun åbner et nyt vindue eller tab, når de klikker på dine links. Du kan også benytte javascript, f.eks.  onclick=”window.open(‘url’, ‘_blank’)”
  • Indbyd dine besøgende til at læse mere om emnet på dit eget site – eksempelvis i et andet blogindlæg.
  • Vær forsigtig ved brugen af Flash. Hvis hele dit website er opbygget i flash og lagt på een html-side, kan Google Analytics ikke registrere, når en besøgende navigerer rundt, så selvom de har besøgt alle kroge af dit site, tæller det som et bounce, når de forlader siden (fordi det i princippet er den samme side, de startede på). Dette gælder også for AJAX sites – der dynamisk henter indhold vha. javascript.  For at undgå bounces bør du overveje brug af virtuelle sidevisninger til at registrere indholdsvisningen i Google Analytics.
  • Sørg for at din navigation er let at tyde, så den besøgende kan komme videre uden besvær.
  • Hav en søgefunktion på dit website, så besøgende ikke skal gætte sig til, hvor de skal finde dit indhold. Sørg desuden for at den er god, så de ikke tyer til Google i stedet. (dr.dk er et udmærket eksempel på en søgefunktion, der ikke virker optimalt).
  • Drop tvungne pop-ups.
  • Registrér brugerhandlinger på den enkelte side ved at bruge Event-tracking.

Derfor skal du ikke negligere din bounce rate

Bounce rate kan være med til at give dig et indblik i hvilke sider, der ikke lever op til dine besøgendes forventninger. Det kan være, at disse sider ranker på nogle forkerte søgeord, eller at indholdet generelt er misvisende. Hvis du har et website, der er afhængig af konverteringer, viser bounce rate, hvor du kan optimere dit site for at forbedre din konverteringsrate.

Hvis du vil have et dybere indblik i, hvorfor netop dit website har en høj bounce rate, er du velkommen til at kontakte os på hej@atcore.dk eller fortælle os om dine udfordringer her.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Hvad er bounce rate?
5(100%) 13 votes

Tags: , , , , , , ,

Kommentarer

  1. 8 ting der kan ødelægge din SEO siger: 17. september 2012

    […] til det indhold, der reelt set er på dit website. Det kan være, at du opdager, at du har en høj bounce rate. Dette kan give signaler til dig om, at dine besøgende forlader dit site, før de foretager den […]

  2. […] websitet ikke stemmer overens med titlen på linket i søgeresultatet, risikerer man, at brugeren bouncer. Du kan med fordel benytte dig af relevante søgeord når du laver <title>-tag, da dette […]

  3. […] dit call-to-action ikke er relevant, risikerer du, at dine besøgende bouncer eller endnu værre; dropper at købe noget i din webshop. Sørg derfor for, at der er sammenhæng […]

  4. […] GIF’er på dit website. Overdrevet brug kan gøre dit website langsomt og på den måde øge din bounce-rate, fordi besøgende opgiver at loade dit […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team