Hvad er Black Hat Social Media?

Black hat social

(5) Kommentarer24. oktober 2012 under Attract, Content Marketing, Facebook, SEO, Sociale medier, Twitter

Hvad er Black Hat Social Media?
4.4(88%) 5 votes

I sommer skrev jeg, om 8 ting du bør være opmærksom på i SEO arbejdet. Dette var tiltag, som kan ødelægge din SEO – hvor Black Hat SEO var en af dem. Hurtigt opridset handler Black Hat om teknikker, der benyttes for at snyde Google, så der opnås en højere ranking i søgeresultater. Dette inkluderer tricks såsom at proppe så mange søgeord, som muligt ind i teksten. Dette giver ikke mening for læseoplevelsen – faktisk er det noget værre volapyk! Til gengæld giver det mening for søgemaskinen. Et andet trick er at implementere hvid tekst på hvid baggrund, der narrer søgemaskinen til at tro, at der er noget indhold på siden, som der reelt set ikke er.

Denne teknik har længe været under kritik. Termen “Black Hat metoder” er også brugt i forbindelse med sociale medier. Nogle siger, at det har ligget og luret og egentlig været i gang i mange år. Andre siger, at alt det der med “Black Hat” er noget vås.  I dette blogindlæg vil jeg fortælle dig, hvad det er og hvilke tiltag på sociale medier, som ikke er helt “rene” i melposen.

Definitionen på Black Hat Social Media

Der er mange meninger om, hvad Black Hat Social Media er – lige fra manipulation, køb, falske profiler til at bryde konkurrenceregler. Black Hat Social Media kan således være en bred kategori, der betyder: “Alle teknikker der benyttes til at “twiste” systemet”. Altså, at man ikke benytter sig af de generelle betingelser for omgang og brug, “best practices” eller commes ils faut, om du vil.

Her er eksempler på Black Hat metoder på sociale medier

  • Manipulation eller køb af fans på Facebook
Når man køber fans på Facebook, er det typisk, fordi Facebook kampagnen ikke imødekommer en forventet virkning. I stedet for at koncentrere sig om ens content, er det en hurtigere vej at købe sig til fans. Du kan meget nemt få fans fra Indien, men det er ikke engagerende fans af din virksomhed! De fans, du får i købet, er ikke mennesker, der er interesseret i dit produkt eller din service. Du vil således ikke få likes eller “synes godt om” tilkendegivelser på dine posts, og så er du lige vidt, for når det kommer til stykket, er det folks engagement, der driver sociale medier. De fans, du køber, er heller ikke garanteret at stamme fra rigtige profiler.
  • Manipulation eller køb af følgere på Twitter
Når man er splinterny på Twitter, virker det tillokkende at købe følgere for at få opmærksomhed og anerkendelse. Det synes ligeledes imponerende, når man finder en spændende profil, der har flere tusind følgere. Dog er der ikke mange fordele ved at købe følgere i det lange løb. Falske følgere vil aldrig tilbyde feedback, sprede dit budskab og generelt være med til at skabe trafik til dit website. Koncentrer dig i stedet om at få de rigtige følgere på den gode måde.
  • Falske profiler
Tidligere var falske profiler nyttige, fordi man skulle have 25 fans på sin Facebook side for at få en “pæn URL”. Dette er dog ikke gældende mere. I dag bliver falske profiler brugt som katalysator til at skabe bedre engagement. Nogle virksomheder mener endda at ved at maskere som personlige profiler, vil man bedre være i stand til at ramme specifikke segmenter. Det er ikke tilladt at oprette falske profiler på Facebook.
  • Automatiserede DM’s
Her tager virksomheden sig selv ud af det personlige og sociale, som er så essentielt på sociale medier, og inkorporerer automatiserede DM’s på Twitter. Dette betyder at når personer vælger at følge din virksomhed, får de automatisk en DM, hvor der f.eks. kan stå: “Tak fordi du følger mig. Lad mig endelig vide hvis du har nogle spørgsmål, og tilmeld mit nyhedsbrev her, og her er en gratis ebog.” Jeg synes personligt automatiserede beskeder fra Twitter er irriterende, og at det spilder min tid – idet det signalerer, at virksomheden ikke ønsker at tage sig tid til at være i dialog med mig, men stadig gerne vil have min opmærksomhed.
  • Autofollow

For eksempel autofollow på udvalgte keywords på Twitter, hvor man køber sig adgang til robotter, der automatisk følger konti, der nævner bestemte keywords.

Andre Black Hat metoder:

  • At køre konkurrence på sin Facebook side udenom en app
  • At køre konkurrence på sin Facebook side, hvor fans skal dele billedet og like det
  • Skjulte Facebook reklamer

Hvorfor eksisterer Black Hat Social Media?

Black Hat Social Media eksisterer, fordi du kan råbe op om engagement og være stolt af at have en velfungerende Facebook side, men så kommer en virksomhed, der handler med børnetøj ind fra sidelinjen og har 24.000 fans, der består af engagerede kvinder på barsel, og så står din chef og spørger dig, hvorfor virksomhedens side ikke har lige så mange fans? Så kan du være nok så glad for dine kvalitetsfans, som vitterligt er fans og glæder sig over alle de ting, du skriver og lægger ud, men det ser din chef ikke. Han ser bare, at du ikke har leveret 24.000 fans .

Black Hat som genvej pga. manglende kompetencer

Hvis din virksomhed ikke har et stærkt brand, du mener, folk vil engagere sig i og med, bør virksomheden ikke være på sociale medier. Når du alligevel vælger, at det skal den, bør du træffe kvalificerede beslutninger om din tilstedeværelse. Dette inkluderer at finde en medarbejder med talent og interesse for at skabe en engageret og ægte tilgang med godt indhold. Denne beslutning er en langsigtet proces og bør være en investering, som du kan se visionen bag – og er altså ikke kortsigtet, hvor du skal forvente at se resultater på bundlinjen med det samme. Det er her, det ofte går galt, hvor man tyr til panik-løsninger.

Du bør aldrig føle dig presset til at bruge sociale medier som et redskab i din markedsføring. Hvis din virksomhed vitterligt ikke er social, ikke har set lyset eller ikke har ressourcerne til det, er der ikke nogen grund til at have en tilstedeværelse. Du sender et dårligt signal med en Facebook side eller en Twitter profil, hvor du er et æg, ikke indgår i dialog, ikke er aktiv, ikke er social og tydeligvis ingen intention har om det.

Undgå Black Hat Social Media fordi:

Det er spild af penge. De følgere eller fans du køber, vil falde fra hurtigere, end du kan knipse med fingrene. Et stort antal af følgere eller fans er et show – og det er jo ikke dine fans. Antallet er ikke en indikation af mennesker, som vitterligt føler sig engageret og interesseret i din virksomhed eller brand. Det er lidt ligesom den lille outsider i skolen, der beslutter sig for at holde en fest. Han kan holde en fest for 10 af sine rigtige venner, og de venner der kommer, kan lide ham og vil have en fantastisk aften. Eller han kan råbe “fest” og så kommer hele gymnasiet og trasher hans sted, men ingen taler med ham og aner ikke, hvem han er om mandagen. De 10 rigtige venner vil anbefale ham til andre, vil huske ham og bruge ham i deres netværk. De vil de andre ikke.

Black Hat Social Media er forbundet med stor risici, når man kaster sig ud i uetiske tiltag. Virksomheden kan risikere at blive bandlyst fra netværket, få et ry som dårligt brand, og det giver bagslag på PR. Det er vigtigt at holde sig indenfor rammerne. Sociale medier er dominerende og er i stigende grad en platform, hvorfra brugere træffer beslutninger bl.a. via anbefalinger fra venner og familie. Det er derfor vigtigt at du holder dig til det personlige, vedkommende og ægte som sociale medier er så gode til. Desuden bliver sociale medier hele tiden raffineret, og brugerne vil blive bedre til at navigere. Teknologien vil blive bedre i stand til at genkende, hvad rigtigt engagement er.

Hvad du skal i stedet for at benytte Black Hat Social Media metoder

Fokuser på at skabe godt content, der resulterer i interessante posts, videoer, opmærksomhedsskabende og vedkommende materiale, der linker til dit website. Lad være med at spamme. Vær ærlig, autentisk, skab kvalitet og gå efter langsigtede resultater i stedet for kortsigtede mål. Accepter, at du ikke har kontrol på sociale medier, og det altid er brugerne, der bestemmer, hvad der er godt, og hvad der er skidt, når det kommer til stykket.

Er din virksomhed klar til Content Marketing? Læs mere om, hvordan du skaber en deltagerkultur i din organisation. Du kan også læse mere om overvejelser du bør foretager, når du tænker på at eksekvere en social strategi.

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Hvad er Black Hat Social Media?
4.4(88%) 5 votes

Tags: , , , , , ,

Kommentarer

  1. Jesper Hancke siger: 25. oktober 2012

    Super artikel.. Havde aldrig hørt om “Black Hat” før…
    Vh
    Jesper H

    • Martine siger: 26. oktober 2012

      Hej Jesper 🙂
      Tak skal du have. Hav en rigtig god weekend
      kh Martine

  2. Kenny Marek Møller siger: 30. oktober 2012

    Velskrevet artikel om et super interessant – og særdeles relevant – emne! 🙂

    • Martine siger: 2. november 2012

      Hej Kenny
      Tak for komplimentet!

      De bedste hilsner
      Martine

  3. […] oplevede jeg for første gang noget, jeg følte var uetisk og bondefangeragtigt på Facebook. Meget Black Hat Social Media spiller lidt på brugernes naivitet. Nogle gange er det konkurrencer, der ikke spiller efter […]

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team