Her er svar på 10 spørgsmål du brænder inde med om Twitter

(20) Kommentarer27. december 2011 under Allgemein

Her er svar på 10 spørgsmål du brænder inde med om Twitter
5(100%) 4 votes


Jeg bliver tit spurgt til råds om Twitter. Enten spørgsmål, der vedrører, hvordan man kommer på Twitter (se et blogindlæg jeg tidligere har skrevet om 10 trin til at komme hurtigt og godt i gang med Twitter) eller spørgsmål, der handler om, hvordan man kommer videre derfra. Her har jeg samlet de 10 mest almindelige spørgsmål, man typisk brænder inde med:

1. Er statusopdateringen på Twitter det samme som på Facebook?

Nej, det er det ikke. For det første skal de to sociale medier anvendes forskelligt. For det andet er Twitter på ingen måde privat, og bør heller ikke tiltænkes til at anvendes privat. Man kan sætte en begrænsing på, hvem der kan følge en på Twitter, men jeg mener, at det en stor misforståelse af mediet. Facebook er heller ikke privat, men statusopdateringerne kan privatiseres, og du kan fuldstændig dele dit publikum op, og således selv bestemme, hvem der er publikum til hvilke status opdateringer. Det kan du ikke på Twitter. Og det skal du heller ikke. Brug Twitter og Facebook til de respektive formål, de er designet til.

2. Hvad sker der, når jeg sætter @ foran et profilnavn i en tweet?

Det kan godt være lidt forvirrende at bruge mentions. Det vigtigste, du skal vide, er, at hvis du starter en tweet med @ såsom: “@atcore det var et rigtigt godt blogindlæg om SEO” henvender du dig til eksempelvis Atcore og kun dig selv, og Atcore vil se denne tweet under activity. Dette betyder ikke, at det er privat. Det betyder bare, at den til tider ikke vil figurere i twitterstrømmen, men istedet på din profil. Hvis du i stedet skriver: “Det var et godt blogindlæg som @atcore skrev om SEO” betyder det, at du nævner Atcore, ikke henvender dig direkte, og at dette bliver altid offentliggjort i twitterstrømmen.

3. Hvor mange profiler skal jeg følge?

Det første, du skal overveje er ikke, hvor mange du skal følge – men hvad er dit egentlige formål med at være på Twitter? Hvis det er, at komme i dialog med dine kunder og din generelle målgruppe, bør du følge det segment, du ønsker at række ud til. Derudover bør du naturligvis følge dem, som følger dig. Hvis folk ønsker at komme i dialog med dig og din virksomhed, skal du lade dem! Og så er det altid rigtig god Twitter-opførsel at følge dem, som følger dig. Derudover bør du også overveje at følge profiler, som bibringer dig noget. F.eks. viden, information og nyheder indenfor din branche, konkurrenter til din virksomhed, og generelt profiler, der twitter indenfor dit netværk. Twitter har sat en begræsning for, hvor mange du kan følge. Du kan følge op til 2000 profiler uden begrænsning – derudover kan du altid følge 10% flere, end det antal, der følger dig. Det betyder, hvis 4000 følger dig, kan du følge 4400. Derudover bør du også have i tankerne, hvor mange profiler du kan overskue at følge, da deres tweets vil være synlige for dig. Overvej tilgange til at følge folk – stemmer den overens med din strategi for at være på Twitter?

4. Hvordan finder jeg folk at følge?

Der findes forskellige tilgange til at finde folk at følge. F.eks. eksisterer der websites, der giver dig en oversigt over benævnelsesværdige profiler, man kan følge indenfor de forskellige brancher. Derudover kan du grave lidt. Find en person du følger, indenfor din branche eller kundekreds og se, hvilke profiler han følger – og hvem der følger ham. Ellers kommer det gradvist, eftersom du bruger Twitter mere og mere. Du kan se, hvem der bliver retweetet eller mentioned, og når du virkelig bliver en haj til Twitter, kan du se, hvem der er aktiv under konferencer.

5. Hvordan får jeg folk til at følge mig på Twitter?

At følge folk og at se deres tweets i strømmen er en rigtig god ting – men for at du kan føre værdifulde dialoger, har du brug for at få folk til også at følge dig og se dine tweets. Derfor er det meget vigtigt, at du prioriterer at sætte din profil op, før du rækker ud til nye forbindelser. F.eks. når du følger en person, der ikke allerede kender dig, bliver du nødt til at have tilstrækkelige oplysninger om dig i din profil, så vedkommende kan træffe en beslutning om, hvorvidt han også vil følge dig eller ej. Det er vigtigt at have følgere – da de udgør dit netværk, som vil se dine tweets. Tænk ikke alene på det samlede antal af folk, som følger dig, som dit ultimative “reach”. Tænk også potentialet for RT’s når du skriver tweets, som er interessant og vedkommende nok, til at andre også vil dele det i deres netværk. Et af de helt åbenlyse tiltag, du kan gøre, for at få folk til at følge dig er at gøre din virksomheds Twitterprofil nem at finde. Sørg for at der er god mening i det profilnavn, du vælger. Det er ikke her, du skal være kreativ og original. Snarere traditionel og åbenlys – så folk rent faktisk kan gennemskue, hvem der står bag profilnavnet og finde dig. Hvis der er flere i din virksomhed, som twitter, og I gør det professionelt fra hver sin konto, kan du tilføje twitter-profilnavnet under hver medarbejder på dit website. Ved at give dine kunder en nem måde at interagere med den enkelte medarbejder, hjælper det dem med at kende den type medarbejder, der arbejder i din virksomhed – og det vil booste dit brand.

Sørg for at dine tweets er nyttige ressourcer, så folk kan og vil bruge dem. Du er hvad du twitter! Folk vil gerne følge dig, hvis de tror, de vil få værdi ud af dit indhold. Undgå for alt i verden at gøre din twitter-konto til et salgsfremmende redskab. Generelt er salg et absolut no-go på Twitter (med få undtagelser – såsom hvis du er en virksomhed, som består af at indsamle rabatter og deals fra andre virksomheder.) Tænk i stedet i værdi. Hvilken viden sidder du inde med, som du kan dele videre? Sørg for at interagere med de mennesker, som du følger – men endnu ikke følger dig. Vær påpasselig med at overvåge din twitterstrøm og kommenter på, hvad folk skriver. Giv feedback – giv ros. Nøglen ligger i at engagere.

Man skulle ikke tro at det var så enkelt og lige til – men det, blot at have en bio-tekst på sin profil, kan være afgørende for, om folk ønsker at følge dig eller ej. Lad os vende den om: Hvorfor begynder du at følge nye profiler? Det gør du ud fra, hvad de kort skriver om sig selv. På den måde segmenterer du – for du har slet ikke tid til at gå ind på hver eneste profil og bestemme dig for, om du skal følge dem ud fra deres engagement og deres twitteri. På samme måde, er det altså vigtigt at du har en bio-tekst. Her skal indgå ord, der beskriver, hvem du er, og er pejlemærker for folk, som ønsker at følge dig. Den sidste åbenlyse måde at få folk til at følge dig er: Jo mere du twitter – jo flere vil følge dig. Men men men! Det er klart, at hvis det, du skriver, er ren sludder, vås og ubrugeligt for alle andre end dig selv, kan det godt være, at det ikke går så hurtigt med at tiltrække følgere.

6. Hvorfor bør jeg holde mig under de 140 tegn?

Twitter tillader ikke, at man overstiger 140 tegn pr. tweet. Og derudover bør du faktisk holde sig væsentligt under den maksimale længde. Dette gør det nemmere for andre at retweete dine beskeder. Ved at benytte services som tweetdeck kan man retweete og korrigere i indholdet – f.eks. tilføje en kommentar til tweeten. En kortere tweet er ganske enkelt nemmere at læse, og motiverer folk til at retweete og skabe nyt indhold med din tweet som skabelon.

7. Hvor ofte bør jeg twitte?

Når du begynder at bruge tid på Twitter, vil du blive forbavset over, hvor ofte nogle twitter. Du vil sikkert tænke: “Hvordan kan de have tid til det – og betyder det, at hvis jeg ikke ligger samme engagement i det, at jeg slet ikke bør være på Twitter?” Fortvivl ikke. Folk bruger Twitter forskelligt, og du behøver ikke at pumpe ud med tweets fra begyndelsen af – eller i det hele taget. Find den mængde, der passer til dig og din virksomhed. Et godt antal er eksempelvis 2 til 5 gange om dagen. Det lyder måske af meget – men det inkluderer svar på mentions, retweets og deling af indhold fra dit website. Det vigtigste er, at du er til stede, er i dialog, og folk får en fornemmelse af at de kan komme i personlig kontakt med din virksomhed, og at du har noget væsentligt at tilføje. Endvidere, hvis du motiverer flere fra din virksomhed til at twitte – eksempelvis fra samme konto, er der flere, der deles om opgaven. Husk på at være konsekvent i dine tweets og tweet jævnligt.

8. Hvordan starter jeg samtaler?

Det kan godt virke overvældende at starte en samtale med folk på Twitter – eller endda at blande sig i andres samtaler. Det føles ligesom, når man netværker og mingler til en konference. Hvad skal man sige, og er det overhovedet god stil at bryde ind i en samtale? På Twitter virker det som om, at alle har samtaler med hinanden – og endda kender hinanden særdeles godt. Der er et par ting, du kan starte ud med for at komme ind på livet af folk. Start med at retweete hvad andre har skrevet. Det er en kompliment til dem, og ofte vil du opleve, at de vil mention dig og sige: “Tak for RT!” Du kan også twitte og linke til en artikel, en person har skrevet og mention vedkommende. Ellers må du bare springe ud i det. Ser du en samtale, hvor du føler du har noget væsentligt at byde ind med, så gør det! Twitter er ikke privat. Husk det.

9. Hvad er god Twitter-opførsel?

Ligesom så mange andre sociale medier og fora på nettet, er der også nogle uskrevne regler, som du bør være opmærksom på på Twitter.

  • Når du retweeter, bør du altid inkludere en mention, fra den profil som oprindeligt twittede. Det er god stil og giver en cadeau til forfatteren.
  • Svar på mentions – og gør det indenfor en overskuelig tidsramme. Når nogle vil i kontakt med dig eller din virksomhed, bør du være påpasselig med at svare. De har brugt tid på at henvende sig til dig og har vist (uanset positivt eller negativt) en interesse. Husk at Twitter altid eksisterer og ikke har åbningstider. Hvis du er på ferie, bør du finde en kollega, som kan tage tjansen for dig, mens du er offline.
  • Tak folk når de retweeter dine tweets
  • Når du twitter og linker til artikler og vedkommende har en twitterprofil, bør du inkludere dette i dine tweets, som en mention

10. Kan man overhovedet markedsføre på Twitter?

Hvis du har haft samtaler med andre indenfor dit netværk om Twitter, har du helt sikkert hørt, at man ikke kan markedsføre på Twitter. Dels fordi at der endnu ikke så mange danske twitterprofiler, og dels fordi kritikere mener, at det er en stor misforståelse af hvordan man bruger mediet. Men når man taler markedsføring, taler man om flere forskellige ting. Dine muligheder er mange, så længe du ikke tænker i salg, men snarere branding, segmentering af din målgruppe, dialog og leads. Salg hører ikke hjemme på Twitter. Brugere på Twitter har ikke lyst til at læse om det fantastiske tilbud, du har, da det opfattes som spam, og de vil selv bestemme hvad og hvornår de vil handle. Twitter handler om inspiration og dialog. Hvis du vil sælge, skal du bruge de korrekte kanaler dertil. Brug dit website og nyhedsbrev hvor modtagerne har tilkendegivet, at de gerne vil høre om tilbud, og hvad dit produkt har at byde på.

Når du anvender markedsføring på Twitter, gælder det om at give folk en oplevelse af, at det, at følge dig, giver en vis kvalitet, hvad enten det er netværk, inspiration eller en dialog med dig, hvor du rådgiver indenfor din spidskompetence. Giv dem et input til det, de interesserer sig for, og det du kan byde ind med. Du ved en masse om den branche, du arbejder med – giv folk information om dette. Profilér dig som vidensmand – ikke sælger! Folk vil gerne lære noget, men ønsker ikke at modtage tilbud eller opfordringer til at købe. Når du tænker på Twitter, så tænk ikke på det som en salgskanal. Tænk snarere en mulighed for at forstærke din virksomhedsimage, at skabe trafik til dit website og endeligt: Et netværk og en portal for vidensdeling. Det er måden hvorpå du griber din markedsføring an, som er afgørende. Markedsføring på Twitter skal forstås i forhold til, at Twitter er et medie, som i høj grad bygger på ry og branche – altså på din firmaprofil. På den led kan Twitter benyttes som et redskab til at skabe tillid, og ikke en kanal for traditionel markedsføring.

Er du i tvivl om, hvorvidt det er en god idé for din virksomhed at komme på Twitter? Her kan du læse mere om hvorfor din virksomhed bør være på Twitter.

“Twitter for virksomheder” er en e-bog, der er skrevet til dig, der arbejder med marketing i virksomheder (inklusiv virksomhedsejere), og som kender til Facebook og måske allerede er på Twitter, men ikke helt ved, hvad du skal. Du kan købe “Twitter for virksomheder” her

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Her er svar på 10 spørgsmål du brænder inde med om Twitter
5(100%) 4 votes

Kommentarer

  1. Sevim Djasferova siger: 19. marts 2012

    Kære Martine

    Tusind tak for dit meget inspirerende indlæg!! Jeg har et spørgsmål vedr. Twitter som jeg håber, at du kan hjælpe mig med. Jeg har en lidt mere erhvervs- og vidensrelateret henvendelse jeg gerne vil rette til en person på twitter, men er i tvivl om hvordan jeg gør det uden at alt og alle kan følge med i min forespørgsel. Er det nok at skrive @xxxx og så beskeden og vær sikker på at det kun er vedkommende der får spørgsmålet??

    Tak på forhånd!!

    Mange venlige hilsner
    Sevim Djasferova

    • Martine siger: 19. marts 2012

      Hej Sevim.
      Mange tak. Jeg er glad for, at du kunne bruge indlægget. Når du henvender dig direkte til en bruger på Twitter og ikke ønsker, at alt og alle skal læse med, må du endelig ikke bruge @. Send i stedet en direkte meddelelse (DM). Direkte meddelelser er ligesom en mail. Du sender en direkte meddelelse ved at klikke på den bruger, du ønsker at komme i kontakt med, så vedkommendes profil popper op på skærmen. Herefter trykker du på tegningen af person, hvor der er en pil ned, og på “send a direct message”. Herefter kan du skrive i feltet nedenunder. Husk at du ligesom, når du twitter almindeligt, er begrænset til 140 tegn.
      Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive til mig igen.
      Bedste hilsener,
      Martine

  2. Sevim Djasferova siger: 20. marts 2012

    Hej Martine

    Tak for dit super gode svar!! Jeg har dog en forhindring til på vejen :-). Som jeg har forstået det og har erfaret det, så kan jeg ikke sende en direkte besked til en twitter bruger, som ikke følger mig. Og jeg ville jo netop gerne i kontakt med vedkommende for at rette en henvendelse om at tage et uforpligtende netværks- og erfaringsmøde. Er der en måde at komme uden om denne forhindring??

    Mange hilsner
    Sevim

    • Martine siger: 21. marts 2012

      Hej Sevim,
      ja det er helt rigtigt forstået, at du ikke kan DM en tweep, som ikke følger dig. Du må forsøge at få vedkommendes opmærksomhed. Det kan du enten gøre ved mention, men husk at så snart du bruger @ er det ikke privat, så tænk over hvad du skriver. Ellers vil jeg foreslå dig, at du ikke bruger Twitter, men alternative veje. Har du overvejet at finde personen på LinkedIn? Hvis du kan finde vedkommende på LinkedIn, vil jeg faktisk anbefale dig at henvende dig til vedkommende dér i stedet for, da platformen er mere tilegnet til professionelt netværk end Twitter som sådan er. På LinkedIn har du forskellige muligheder for at sende besked, alt efter hvor opgraderet din konto er. Du kan vælge muligheden at “blive introduceret”, men du kan også vælge at “connecte”. Den er lidt hard-core og hvis du gør det, bør du skrive en forklaring til vedkommende, hvorfor og hvad du gerne vil. Endelig kan du også bruge google og finde frem til vedkommendes virksomhed og professionelle email den vej.

  3. […] du inde med generelle spørgsmål om Twitter? Så se om du ikke kan finde svarene på nogle af dem her, hvor jeg har samlet 10 typiske spørgsmål, jeg får stillet om at være bruger på […]

  4. Hvad står der i dit tweet? siger: 26. juni 2012

    […] skriver forkortelser, bruger #, nævner folk i flæng og gør det konstant og i flydende overgange. Så hvad står der? Hvornår skal man bruge forkortelser, hvorfor bruger folk hash tag (#), hvornår nævner man nogen […]

  5. Anette siger: 24. oktober 2012

    Tak for info vedr. Twitter 🙂

    Jeg har et enkelt spørgsmål: Hvorfor kan folk ikke retweete mine tweets?

    • Martine siger: 24. oktober 2012

      hej Anette,
      det lyder underligt. Det burde de også kunne. Har du fået tilbagemeldinger om, at man ikke kan retweete dine tweets? Send mig dit handle på mg@atcore.dk, så vil jeg se, om jeg kan retweete dig!
      Venlig hilsen Martine

      • Anette siger: 24. oktober 2012

        Ja et par af mine followers har spurgt mig, hvorfor de ikke kunne gøre det på mine tweets.
        Men nu har jeg fundet din Twitter-profil og meldt mig som follower (så kan jeg jo følge flere gode tips ;o) )

        • Martine siger: 25. oktober 2012

          Hej Anette,
          jeg har også fundet dig på Twitter, og jeg har set, at du har valgt at have en privat profil. Når man har en privat profil, kan andre ikke retweete dine tweets. Dette er for at beskytte dine private data, fordi du vælger at have en privat profil. For at gøre dine tweets retweet-bare skal du derfor ændre indstillingerne til at have en offentlig profil. Dette ændrer du inde i “konto” og “tweet-privatliv”. Håber det kan hjælpe!

          Venlig hilsen Martine

          • Anette siger: 25. oktober 2012

            Ahh ja selvfølgelig! Tak for hjælpen… vil lige gå i tænkeboks, om jeg har lyst til at åbne den eller ej… Og tak for de go’e tip på siden – det har også givet lidt at tænke over 🙂

          • Martine siger: 25. oktober 2012

            Det var så lidt! Jeg er glad for at kunne hjælpe 🙂

  6. Anette siger: 26. oktober 2012

    Hmm jeg prøvede at downloade twitterdeck, men vidste ikke helt, hvad jeg så skulle med det. Men nu er min pc slået over på Twitter mobile, hvilket ikke er meningen. Hvordan kommer jeg back to normal? (Jeg har fjernet twitterdeck fra pc’en igen, men min browser forstår det ikke.)

    • Martine siger: 26. oktober 2012

      Hej Anette
      Har du også afinstalleret Tweetdeck inde i programmer + fjernet filen? Prøv at undersøge om samme problem også gør sig gældende for en anden browser, end den du pt benytter. Hvis du eksempelvis bruger Internet Explorer – så prøv med Firefox eller Chrome for at se, om der også er problem med det. Skriv til mig igen, hvis du stadig har problemer!

      Mvh Martine

      • Anette siger: 26. oktober 2012

        Det virker fint i Chrome, og jeg har fjernet programmet og slette filen. Men det virker stadig ikke i Explorer.

  7. […] 2.  Her er 10 spørgsmål, du brænder inde med om Twitter […]

  8. Stine siger: 23. september 2013

    Jeg har haft en Twitter i lang tid, men lige pludselig en dag da jeg skulle følge nogen tilbage, så sagde den at jeg ikke kunne… Det har den sagt i over en uge nu, så jeg ville høre om du vidste hvad det skyldes?

  9. Simon siger: 8. maj 2014

    Jeg er helt oppe i det røde fælt 😉 følger normalt kun ca 25 på Twitter, men nu følger jeg lige pludselig 356 uden jeg har noget med det at gøre, ka jo slette en af gangen, men er der ikke en nærmere måde, og hvorfor sker det.
    Mvh
    Simon

  10. Simon siger: 8. maj 2014

    Jeg er helt oppe i det røde fælt følger normalt kun ca 25 på Twitter, men nu følger jeg lige pludselig 356 uden jeg har noget med det at gøre, ka jo slette en af gangen, men er der ikke en nærmere måde, og hvorfor sker det.
    Mvh
    Simon

  11. Martin siger: 26. juni 2014

    Jeg har et problem på Twitter der er en bruger jeg prøver at følge men hver gange jeg trykker følg siger den der er et problem med at følge denne person prøv igen senere nu er det 3 dage mvh martin

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team