Har du styr på din twetiquette?

bot_med_fugl

(6) Kommentarer30. maj 2012 under Allgemein, Sociale medier, Twitter

Twitter har været en del af det sociale medie billede længe og er et førende socialt medie i USA sammen med Facebook og YouTube, men det er først indenfor det seneste år, at der virkelig er sket et ryk i antallet af danske brugere. På blot et år er antallet af danske brugere mere end fordoblet, hvilket indikerer, at danskere er begyndt at få øjnene op for mediets muligheder. Vi har tidligere lavet en video, der handler om do’s and dont’s på Twitter – som handler om, hvad der er en god ide at gøre, når man er på Twitter – og hvad du for alt i verden skal undlade. Når du har været på Twitter et stykke tid, vil du helt sikkert opdage, at der er nogle handlinger, som er god opførsel, og nogle ting du skal holde dig fra, så det ikke sætter dit virksomhedsbrand i et dårligt lys. På Twitter er dette særlig vigtigt at tænke over, fordi her ligger et stort potentiale for danske virksomheder at komme i dialog og søge engagement med brugere. Den måde, man opfører sig på på sociale medier, falder altid tilbage på ens brand.

Her er en lille twetiquette, når du prøver kræfter på Twitter:

  • Brug et genkendeligt navn.

Vælg et twitternavn som er så tæt på dit eget som muligt, så det er muligt for folk at finde dig. Navnet er den måde, folk refererer til dig på Twitter. Vælg også et navn der ikke er for langt, så det ikke optager for meget plads, da du jo kun har 140 tegn at gøre godt med pr. tweet.

  • Undlad at være et æg.

Sørg for at få et billede ind på din profil så hurtigt som muligt. Man tolker som regel et æg (det billede der vises i stedet for profilbillede, når man opretter en konto) som enten en, der ikke er interesseret i at investere og være aktiv på Twitter, eller som spam.

  • Skriv på din bio.

Det er en god ide at skrive en tekst til din bio. Når du skriver kort om dig selv, giver du folk et indblik i, hvem du er, og hvad dine tweets vil handle om. Prøv at tænk over hvad der får dig til at følge nye mennesker? En af grundene er sikkert pga den tekst, de skriver. Ud fra deres tekst, ved du om de tilhører et segment, du er interesseret i, og som indgår i din målgruppe på Twitter. Ligesådan skal du give folk en chance for at segmenterer dig, og det vil garanterer dig flere følgere, end hvis du undlade at skrive en bio. Introducer dig selv så der er større sammenhæng mellem din person og dine tweets, som giver mening for andre.

  • Undgå automatiserede DM’s.

Lad være med at sende en automatiserede DM’s (direkte beskeder). Automatiserede DM’s såsom: “Tak fordi du følger mig, og her er en ebog, og en rabatkupon og tilmeld mit nyhedsbrev her” er upersonlige. Personligt bliver jeg irriteret, fordi jeg bruger tid på at læse den, når jeg modtager den i min twitter-indbakke, og når den ikke er rettet mod mig, synes jeg ikke den har fortjent min opmærksomhed. Det er spam. Henvend dig altid personligt i DM’s.

  • Vær ikke en twitterholic.

Ligesom du sikkert bliver irriteret over at andre er på Facebook mens du er sammen med dem, så gælder de samme regler for Twitter. Lad være med at afbryde sociale sammenhænge for at twitte med mindre at du ved at det er 100% ok. Undlad også at twitter ALT for meget. Du skal ikke fylde nyhedsstrømmen med ligegyldige tweets og retweets – men tænk på at bibringe værdi til dine followers.

  • Følg folk der følger dig.

Hvis du twitter på vegne af en virksomhed, er det en god ide at følge dem, som følger dig. Grunden til dette er, at der i dette ligger et stort potentiale for leads. Du kan ikke sende en DM til folk, som ikke følger dig, så derfor bør du bane vejen for muligheden for at folk kan kontakte dig direkte, hvis de skulle få behov for det. Det udviser et godt signal om at din virksomhed er gennemsigtig og vedkommende, og at du gerne vil i kontakt, udvise kundeservice og bare gerne i dialog med mennesker som gerne vil tale med din virksomhed.

  • Undgå at være en narre-tweep.

Du har sikkert opleve tweeps der begynder at følge dig om tirsdagen. Og så følger du dem, og så opdager du et par dage senere, at de ikke længere følger dig. Sådan nogel værre narre-tweeps. Det er et meget uhøfligt trick for at få dig til at følge dem, bare så de kan få flere følgere. Lad være med at gøre kunsten efter. Arbejd i stedet på at få et antal følgere, der netop følger dig, fordi du giver dem en værdi, i form af gode tweets, godt delt materiale og vedkommende dialog.

  • Anerkend forfatteren bag indhold.

Det er en god ting at tweete artikler når du falder over dem. Men husk at kreditere forfatteren. De fleste gange vil det være automatisk indlagt i den social-proof knap, du trykker på, på det givne website. Ligesom så meget indhold, er det god twetiquette at anerkende, hvem der har forfattet det indhold, du linker til.

  • Twit løs.

På twitter kan du sagtens twitte løs, og når du twitter i dialog, skal du huske at starte tweetet med @(og navnet på den du er i dialog med). Så undlader du at overbelaste andre med din dialog i nyhedsstrømmen. Husk dog at lade være med at “spamme” nyhedsstrømmen med ligegyldige tweets. Twit relevant og med fokus. Tænk altid på at det skal være relevant til din målgruppe. Husk at du har et brand du skal bevæge dig indenfor.

  • Vær positiv.

Der en del danskere der mestrer ironien – men hold dig langt væk fra negativitet og brok, når du twitter for en virksomhed. Husk at twitter ikke er et privat medie (og det skal det heller ikke være), så alt hvad du twitter er offentligt tilgængeligt og kan spores fremover. Det kan derfor falde uheldigt tilbage til dit brand, hvis du udtaler dig negativt. Hvis uheldet dog er ude, og du oplever kritik af din virksomhed kan du dog indhente nogle tips her til hvordan du undgår negativ omtale på sociale medier.

  • Brug ikke caps lock.

Caps lock betyder, at du råber af andre. Lad være med det.

  • Vær en god ressource.

Man skal ikke kimse af at være kendt som den, alle gerne vil følge fordi du netop giver interessante nyheder, opdateringer eller viden indenfor branchen. Bring værdi til andre og videregiv den viden, du sidder inde med.

  • Lær twitterlingo.

Det er ikke så svært som det ser ud, tilegn dig viden om at retweete (RT), direkte beskede (DM),  mentions/benævnelser (@) og  emneinddeling/ hashtag (#) og du er godt på vej. Jeg vil i løbet af et par uger skrive et blogindlæg om twitterlingo, hvis du føler dig helt på bar bund.

  • Hold dig langt under 140 tegn.

Grunden til at det er en god ide at holde sig under 140 tegn er, for at folk derved har mulighed for at komme med deres eget personlige input, når de retweeter dig. En tommelfingerregel: Hvis det er muligt, så hold dig under 130 tegn eller mindre.

  • Twit med nye tweeps.

Hold øje med andres samtaler og især dem du ikke har twittet med før, for at få et større netværk. Bland dig i samtalen og engager dig. Det er helt i orden at blande sig i samtaler på Twitter.

  • Brug hashtags.

For at effektivisere din markedsføring bør du bruge hashtags. Læs mere om hvordan du anvender hashtags her.   Det vil også give en mulighed for folk hurtigt at se, hvad dine tweets handler om, når de scanner øjnene ned igennem nyhedsstrømmen. Hvis du f.eks. tweeter om et ledigt job i din virksomhed kan du inkludere #job. Dette vil motivere andre til at retweete eller bringe budskabet videre til jobsøgende.

  • Tak tweeps når de retweeter dig.

Det er en dejlig gestus at andre kan lide dit indhold og er med til at sprede budskabet om din virksomhed. Sørg for at anerkende det.

  • Svar folk indenfor et rimeligt tidsrum.

Når folk henvender sig til dig, så sørg for at svare dem – dette gælder både DM og mentions. Husk, som tidligere nævnt, at alt kan trackes da intet er privat på Twitter.

Sidder du inde med flere punkter, der skal tilføjes i twetiquetten?  Så hører jeg gerne fra dig i kommentarene nedenunder. Du kan også skrive direkte til @atcore på Twitter og husk at bruge hashtagget #twetiquette.

“Twitter for virksomheder” er en e-bog, der er skrevet til dig, der arbejder med marketing i virksomheder (inklusiv virksomhedsejere), og som kender til Facebook og måske allerede er på Twitter, men ikke helt ved, hvad du skal. Du kan købe “Twitter for virksomheder” her

 

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Har du styr på din twetiquette? 5/5(100%) 3 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. Mikael Rieck siger: 30. maj 2012

    Fin liste. Som privat person vil jeg mene at det er fint (og tilrådeligt) ikke at følge alle der følger dig. Jeg følger personligt kun dem der giver mening for mig. Ellers drukner jeg i strømmen og mister værdien.

    Et andet råd er at undgå religion og politiske diskussioner. 140 tegn er bare ikke nok og slet ikke hvis det er noget begge parter er (modsatrettede) passionerede omkring.

    Og slutteligt. Brug ALDRIG alle 140 tegn. Du skal spare på tegnene så folk kan retweete dit indlæg UDEN af skulle editere det først.

    …og forsøg at få et kort Twitternavn. Det giver mere plads til beskeden når der retweetes.

    /Mikael

  2. Mikael Rieck siger: 30. maj 2012

    Sorry… punkt 3 havde du allerede med :)

  3. Mikael Rieck siger: 30. maj 2012

    Damn… nr 4 var der også. Jeg skal vist til at læse lidt grundigere. Beklager :)

  4. Martine siger: 30. maj 2012

    Hej Mikael,
    tak for kommentarene.

    Jeg er fuldstændig enig med dig i at det er tilrådeligt ikke at følge alle, der følger en – som privatperson. Her på listen fokuserer jeg dog på virksomheder eller private personer som twitter på en virksomheds vegne. Her synes jeg at det giver mening at være åbensindet, og følge alle – der jo netop indikerer at man ønsker dialog og kontakt. Så det er lidt andre spilleregler end hvis man twitter privat.

    Som virksomhed er det en rigtig god ting at undgå religion og politiske diskussioner (og generelt andre “sensible” emner) – med mindre at politik eller religion er et omdrejningspunkt for virksomheden. Privat skal man også passe på med det, men det mener jeg er en vurderingssag.

  5. Mikael Rieck siger: 30. maj 2012

    Grunden til at jeg nævner politik og religion uanset hvad man Twitter som er, at jeg aldrig har set sådan en diskussion nå frem til noget brugbart. Og der er efter min mening ingen grund til at skræmme followers væk ved at bruge en bunke tweets på en diskussion der aldrig kan vindes.

    Jeg kan sagtens se ideen i at virksomheder følger alle sine followers. Det giver fin mening (hvis man så også bruger det aktivt).

  6. [...] for en dialog, men også fordi kontakten motiverer til at dele dit link. Derudover er det altid god skik at nævne tweeps, hvis du alligevel omtaler dem. Derved gør du dem opmærksom på, at du omtaler dem, og de har en reel chance for at komme med [...]

KommentarerSkriv en kommentar

*

Du kan bruge disse HTML-tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team

Atcores Nyhedsbrev

Styrk din digitale viden

  • Ugentlig opsamling af de bedste tips, blogindlæg, guides m.m.
  • Tips & Cases til bl.a. lead generering og højere konverteringsrate
  • Modtag nye e-bøger og Whitepapers
  • Vi sender nyhedsbrev ud én gang om ugen

 

Vi behandler din information fortroligt og sikkert! Vi sender dig ikke spam og videresælger ikke vores e-mail lister.