Har du ryddet op i din linkprofil på dit website?

Google-Penguin

(2) Kommentarer6. november 2014 under SEO

Har du ryddet op i din linkprofil på dit website?
3.67(73.33%) 3 votes

I oktober måned begyndte Google, at opdatere Google Penguin-algoritmen. Ved den seneste store opdatering i oktober sidste år blev mange websites ramt. De ramte websites, der efterfølgende lavede en oprydning i deres linkprofil, kan nu se en forbedring i deres organiske trafik. Googles officielle udmelding er, at dette er en opfriskning af Google Penguin, og at det kan tage uger før, den er 100% rullet ud. Moz kalder opfriskningen for Google Penguin 3.0.

Hvis du for tiden ikke oplever de positive resultater, du ønsker, i forhold til organiske placeringer eller trafik fra Google, kan det altså skyldes opdateringerne i Google Penguin 3.0.

Et par vigtige punkter omkring denne opdatering af Google Penguin-algoritmen:

  • Det er en opfriskning af algoritmeopdateringen Google Penguin 2.1 fra sidste år
  • Google Penguin 3.0 indeholder en opdatering af det eksisterende filter fra Google Penguin 2.1 – Algoritmen er blevet kørt igen med de nye filtre for at inkludere de nye specifikationer fra disse
  • Synet på links har ikke ændret sig meget fra Google Penguin 2.1 til 3.0 – det betyder, at du stadig kan bruge din viden fra sidste Google Penguin-opdatering til at rydde op i dine links på dit website.

Det er vigtigt at bemærke, at denne lille opdatering sandsynligvis kun påvirker dine placeringer, hvis du ikke allerede har ryddet op i din linkprofil og fjernet de eventuelle spam links, der blev fundet i den forrige Penguin-opdatering. Så har du allerede ryddet op på dit websites linkprofil, og dit arbejde er grundigt udført, vil du kunne se mere organisk trafik via Googles søgemaskine i fremtiden (forudsat at dine eksisterende links er stærke nok).

Hvad er en linkprofil?

Din linkprofil er et udtryk for den samlede vifte af links fra eksterne websites, der linker ind til til dit website. Linkprofilen fortæller også, hvor mange unikke domæner disse links rent faktisk stammer fra. F.eks. kan et website linke fra alle sider til et andet site, men dette vægter typisk kun som et link, idet de netop alle sammen stammer fra samme website. Fordelingen af links fortæller noget om, hvordan der linkes. F.eks. kan et link stamme fra en annonce, et link i bunden af alle sider, et link på en grafik eller billede, et link i en kommentar eller et link i selve brødteksten (hvilket er det mest effektive).

Links er som stemmer til et folketingsvalg. Jo flere stemmer, desto større indflydelse. Det samme gælder links i forhold til SEO. Ved et folketingsvalg vægter alle stemmer dog ens – i forhold til SEO, er der stor forskel på værdien af stemmerne; linksene.

Kvaliteten af linket vurderes ud fra, hvordan der linkes, og hvor stærkt websitet, som linker, er. Styrken beregnes ud fra antallet af links og styrken af disse. Et link fra et stærkt website – f.eks. dr.dk, vil vægte markant mere end et link fra den lokale bagers website.

Endelig vil konteksten, linket er placeret i, have en indflydelse på værdien af linket i linkprofilen. F.eks. vil et link til et flyselskab fra en artikel på dr.dk omhandlende rejser vægte mere end et link fra en artikel om julegaver.

En kombination af kvantitet og kvalitet af links udgør dermed essensen i en linkprofil. En god linkprofil er varieret og har mange typer af links fra mange forskellige sites.

Derfor oplever du negativ organisk trafik

Har du ikke ryddet op på dit websites linkprofil, er sandsynligheden for øget trafik relativ lav. Det kan vare længe, før Google igen laver en opdatering og dermed påvirker det dine placeringer.

Da Google Penguin 3.0 kun er en opfriskning af sin forgænger 2.1 – og altså ikke en stor, selvstændig opdatering af algoritmen – vil du måske kunne nå at gennemgå din linkprofil og evt. fjerne (disawow) dårlige links, inden Google ruller en reel opdatering ud næste gang. Det ser dog ud til at dette måske allerede er for sent ifølge John Mueller, er det tilfældet, må man vente til næste opdatering.  Penguin er nemlig en større udrulning fra Google, som kun køres nogle få gange. Når du ikke at få rettet ind inden, vil du ikke kunne se forbedringer, før Google ruller næste opdatering ud – og der kan gå mange måneder.

Det er dog aldrig for sent at rydde op på din linkprofil, og du bør løbende gennemgå alle dine (nye) links, så du er på forkant og ikke bliver straffet af Google og på den måde mister trafik.

Hvad kan du gøre?

  • Gennemgå Googles Webmaster Guidelines. Det er vigtigt, at du er opmærksom på disse guidelines, men husk, at det kun er guides og ikke altid hele sandheden. Der er dermed ingen garanti for, at du opnår gode placeringer udelukkende ved at følge dem.
  • Download alle links fra dit website fra forskellige kilder såsom:
    • MajesticSEO
    • A hrefs
    • Google Webmaster Tools
    • Moz Open Site Explorer
    • LinkResearchTools
    • Træk alle dine links ind i f.eks. Excel, tjek for dubletter og fjern dem.
    • Gennemgå herefter alle dine links og vær opmærksom på “keyword rich” anchor text-links. Det er links, hvor link-teksten er reelle keywords og ikke ser naturlige ud. Nogle steder vil det give mening, at der linkes med f.eks. “billige bøger”, og andre steder vil det se unaturligt ud, og der bør bare stå “læs mere” eller “besøg boghandlen her”. Der er ikke en eksakt videnskab, men bør bero på sund fornuft.

Disse links skal du kigge efter

Det er vigtigt, at du gennemgår dine links manuelt (gælder både gratis og betalt værktøj).

Google nævner specifikt disse typer af links:

  • Low Quality Directory Links – links fra kataloger af meget dårlig kvalitet.
  • Spam kommentarer – kommentar links, der kun er lavet for linkets skyld. Hvis linket er fra en kommentar på et blogindlæg og indeholder “keyword rich” ankertekst, er kommentaren kun lavet for at påvirke Google.
  • Web 2.0 links – links på bookmarking sites, som kun er lavet for at påvirke Google.
  • Generelle links der overtræder Googles Webmaster retningslinjer.
  • Links fra sites hvis eneste formål er at påvirke Googles algoritme og dine placeringer.
  • Links der er brugt til PR på lavt kvalificerede PR-websites. Dette kunne være massiv anvendelse af pressemeddelelser med links, hvor linkteksten er keywords og ikke naturlige.

Sidder du og frygter, at dit website vil blive straffet af Googles opfriskning af Google Penguin algoritme, har vi her ved Atcore, nogle af de dygtigste SEO-specialister siddende der kan hjælpe dig, med at få gennemgået din linkprofil og fjerne eventuelle links, der vil være skadelige og negativt påvirke den organiske trafik. Send os en mail på hej@atcore.dk eller ring på 6060 4444.

Om forfatteren

Bettina Madselius Petersen

Inbound Marketing Coordinator


Se profil ›

Har du ryddet op i din linkprofil på dit website?
3.67(73.33%) 3 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Anna siger: 26. februar 2015

    Utrolig spændende artikel, jeg plejer at købe mine links fra disse http://seo-pakker.dk/link-pakker/
    Jeg har en rimelig ren linkprofil på min madblog, men efter at have haft handlet lidt for meget på Fiverr blev den rimelig smadret, har du forsøgt med disavow links? Jeg ved ikke helt hvordan det fungere endnu men vil meget gerne lære!

    Mvh
    Anna

  2. Rasmus Sørensen - Atcore siger: 4. marts 2015

    Hej Anna,

    Tak for din kommentar.

    Links fra Fiverr services er noget, som du skal være uhyre forsigtig med, idet disse links alt for mange gange er af alt for dårlig kvalitet, helt uden for kontekst og geografi og ikke giver noget som helst – andet end problemer.
    Den mest effektive måde at slippe af med dårlige links er at få dem fjernet. Dette kan dog være en stor og umulig opgave. Specielt hvis du har tusindevis af billige links fra Fiverr. Dem gider sælgerne sjældent at fjerne, da det ikke kan betale sig for dem. I disse tilfælde vil en dissallow request til Google ville kunne hjælpe. Du kan dissawowe hele domæner og behøver dermed ikke at fjerne hver enkelt link på et site.
    Der findes adskillige gode værktøjer, som kan hjælpe dig med at identificere de dårlige links og generere en dissawow fil til dig, som du kan indsende til Google. Som nævnt i indlægget, kan det være http://www.majestic.com, http://www.linkdetox.com eller http://www.linkrisk.com. Der er dog også ret meget information at hente via Google Webmaster Tools. Her bør du hente dine links ofte og gemme dem, idet Google hele tiden opdaterer og viser nye links her.
    Fælles for alle dissawow-opgaver er dog at man skal passe på ikke at skylle babyerne ud med badevandet – altså at du ikke fjerner links, som rent faktisk er gode og giver værdi. Dissawow kan være effektivt, men tager ofter lang tid før resultatet viser sig. Desuden bør du også bygge nye links når du fjerne de gamle ellers vil du nok opleve et fald i dine placeringer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team