Grundene til at Pinterest er mit nye favorit sociale medie

(3) Kommentarer12. marts 2012 under Pinterest, Sociale medier

Grundene til at Pinterest er mit nye favorit sociale medie
5(100%) 4 votes


Pinterest er stormet frem – ikke mindst i Danmark. Der bliver talt om det alle vegne, og om hvorfor folk tror det er en døgnflue, eller hvorfor de tror, det bliver en success. Her er et perspektiv fra en bruger, som har taget mediet til mig med kyshånd.

Grundene til det har fanget mig som bruger

På trods af kritik af Pinterest som en døgnflue, har det gjort mig dybt afhængig på ingen tid. Så selvom jeg er storforbruger af Facebook, så tog det mig altså lidt tid, før jeg varmede op og blev daglig bruger. Sådan er det ikke med Pinterest. Muligvis fordi de foregående medier har varmet op for tanken om at være tilstede online på en ny måde, der har gjort os evigt tilgængelige.

Her er grundene til at jeg synes det er det nye sort:

  • Folk brokker sig ikke over overdeling af links

Jeg har godt lagt mærke til det… Jeg er blevet en lille smule spam-agtig på Facebook. Jeg er udelukkende venner med folk, jeg kender fra den virkelige verden på Facebook, og det er muligvis ikke alle mine gamle klassekammerater fra folkeskolen, der synes online marketing er det mest spændende i verden. Jeg tror selv at nogle af de ting jeg er begyndt at interessere mig for, efter at være startet hos Atcore, er en anelse mere nørdet, end mine venner fra e-concept development, synes er sjovt.

Her kommer Pinterest mig til undsætning, for det er det eneste det handler om. Du kan dele alt, hvad DU synes er spændende. Der skal nok være nogen derude, der sætter pris på det.

  • Du kan følge lige netop det du interesserer dig for

Jeg behøver heller ikke at læse alt muligt ligegyldigt fra andre. Efterhånden har jeg været inde og sortere de irrelevante boards fra. Desuden er der altid et nyt og spændende board at finde ved at følge folks “repins” tilbage til det oprindelige  Dvs. at jeg kan bruge uendelig meget tid på at blive inspireret, repinne og følge folks links til flere billeder, infographics, artikler osv.

  • Temaer i dit liv

En hyggelig ting jeg har bidt mærke er, at folk også bruger Pinterest til f.eks. at planlægge deres bryllup. Så har de et helt board med billeder af brudekjoler og links til traditioner man skal huske. På den måde er det hele samlet eet sted, brugeren kan få adgang til det alle steder med internetforbindelse og dele planerne med andre.

  • Visuel præsentation

I modsætning til andre bogmærkningssider (som f.eks. Delicious), “pinner” du det visuelle element i et link og har dermed et helt andet overblik over de links du gerne vil gemme. Hvis du f.eks. gerne vil finde et link til en æblekage, skal du ikke først ind i en drop-down menu, hvor du skal huske den rigtige kategori (eller gennemgå alle links i tekst). I stedet skal du finde billedet af en æblekage – hvilket for mig er langt mere overskueligt.

  • Du er i fokus

Det er for min egen skyld at jeg sætter noget på mine “opslagstavler” og det er for min egen skyld, at jeg følger dine. Alligevel oplever jeg, at andre får noget ud af at følge de ting, jeg sætter op, fordi de har udvalgt, hvilke kategorier (eller boards) de synes er interessante.

  • Til regnvejrsdage

Jeg har mange tavler med ting jeg skal huske, en dag jeg ikke lige ved, hvad jeg skal lave. Det er en rigtig god måde at gemme links og huske mig selv på det, i stedet for at gemme det i et word dokument, jeg alligevel ikke kan overskue, den dag det så endelig regner.

Det samme gør sig gældende med opskrifter. Nu er jeg ikke den største opskriftsamler, men jeg kan se at flere venner samler ind til gode middage. I stedet har jeg andre tavler med ting jeg gerne vil huske, hvor ligger. F.eks. mit indhold rundt om på nettet. Nu kan jeg samle elementer jeg vil have i mit portfolie ét (visuelt) sted.

  • Motivation

Det der motiverer mig til at holde mine tavler opdateret er, at hver gang jeg pinner noget nyt, så er der nye brugere, der like’r, repinner og følger tavlen. Så selvom jeg egentlig ikke føler et behov for at blive anerkendt for mine interesser, så er denne anerkendelse alligevel en kæmpe motivation.

En anden, og mere indlysende, motivation er tilgængeligheden. Når du har installeret det lille “pin” ikon i din værktøjslinie er det let lige at klikke når du browser på nettet. Meget på samme måde som med bogmærker – forskellen er bare at jeg vender tilbage til mine boards, fordi de netop er visuelle.

  • Nye online bekendtskaber baseret på interesser

Jeg havde en forventning om at jeg hovedsageligt ville følge mine nuværende venner – på samme måde som Twitter startede for mig. I stedet finder jeg mig selv have en hel masse til fælles med fremmede mennesker. Samtidig bliver jeg introduceret til en masse nye blogs, og dermed også forbandet meget tidsfordriv. Heldigvis findes der også en Pinterest-app til når morgenbussen holder i kø.

Sådan gør du dit indhold mere attraktivt for Pinterest brugere

Som virksomhed kan du let gøre det mere attraktivt for Pinterest-brugerne at pinne dit indhold.

  • Hav noget visuelt på dit site – Pinterest kan finde billeder og video (men ikke Flash elementer)
  • Tilføj “Pin it” knappen på det indhold, du ønsker skal blive delt

Mere kompliceret er det ikke.

Om copyright, ACTA osv.

Et af de store kritikpunkter Pinterest har fået på det seneste, er hvorvidt det overskrider ophavsretligt beskyttet indhold. Det er en kæmpe gråzone, men du kan gøre nogle ting for at sikre at dine brugere ikke ender med en bøde.

  • Vær sikker på at alt indhold på dit site, er dit

Det er der som sådan ikke noget nyt i. Det eneste nye i det, er at der er kommet fokus på det, og det er blevet lettere for ophavshaveren at finde ud af, om du har indhold, der er beskyttet af ophavsret.

  • Pas på med at pinne noget fra sites, hvor du tvivler på ophavsretten

Når du selv surfer på nettet og falder over ting, du får lyst til at pinne, så overvej, hvorvidt det er noget folk har lyst til skal deles, eller om det er følsomt indhold. Du skal passe på ikke at pinne noget, dine følgere får lyst til at repinne, hvis det er sikret med copyright.

  • Brug “pin it” knappen

Hvis du benytter dig af sociale plug-ins såsom “Pin it”, så er dine besøgende ikke i tvivl om at de må linke til dig på Pinterest (og er det ikke dét vi alle sammen gerne vil opnå?).

  • Hvorfor ACTA gør en forskel

Vi har tidligere skrevet om ACTA, men grunden til at ACTA kunne gøre en forskel, er at denne traktat vil gøre det mere tilgængeligt at retsforfølge på tværs af landegrænser. Det vil altså sige at du også skal passe på med at linke til ophavsbeskyttet indhold på internationale sider.

På trods af stor kritik og uvished af rettigheder på Pinterest, er jeg helt solgt. Det er inspirerende, interessant dybt vanedannende. Hvis du gerne vil i gang med Pinterest, så har vi skrevet et blogindlæg, der får dig godt i gang.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Grundene til at Pinterest er mit nye favorit sociale medie
5(100%) 4 votes

Tags: ,

Kommentarer

  1. […] været helt sort og forvirrende? Hvad er det dér “Pinterest” overhovedet…? Læs hvorfor jeg er så begejstret over det, eller start fra bunden med vores indlæg om at komme godt i gang med […]

  2. fie siger: 6. oktober 2012

    tusinde tak for fine tips… der er et par små ting med Pinterest jeg ikke helt har fanget håber du kan hjælpe mig… hvordan får jeg andrer til at se mine ( firma- børnetøjs ) pins.. er der et sted hvor man sætter søge ord på eller….? altså hvordan får man folk til at finde mine pins som ikke i forvejen kender mit firma navn? eller er det ved at jeg repinner noget og mit firma dermed fremkommer hos dem?

    tak/Fie

    • Denice siger: 8. oktober 2012

      Hej Fie.

      Du kan sørge for at indsætte søgeord i beskrivelsen af dine pins og dine boards for lettere at blive fundet på Pinterest, således at når folk søger på Pinterest, kommer dine pins frem. Som med alt andet er det vigtigt at du tænker over, hvem din målgruppe er, hvad dit mål er, hvilke søgeord du vil frem på osv.

      Jeg håber det besvarer dit spørgsmål?

      De bedste hilsner Denice

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team