Gør din data mere værdifuld; skab fortællinger

data storytelling

Ingen kommentarer2. april 2014 under Data, Infographics, user experience

Gør din data mere værdifuld; skab fortællinger
5(100%) 6 votes

Som marketeer kan du være med til at bygge bro mellem data og de personer, der skal lære noget fra dataen eller tage beslutninger på baggrund af analysen. Vi ved, at der er stor værdi i at benytte data, men med en god historie gør du dataen memorabel og lettere forståelig.

 

For at tage databaserede beslutninger i din virksomhed er det først og fremmest vigtigt, at du har nogle dygtige webanalytikere, der kan finde og fortolke den data, der giver værdi for dig. Desværre er det ikke alle, der formår at benytte denne data til at fortælle meningsfulde fortællinger, der både pirrer dit publikum intellektuelt og følelsesmæssigt.

Dashboards er begyndt at gøre sit indtog, og ledere bliver dagligt præsenteret for et hav af forskellige webanalyser. Men at tage beslutninger på baggrund af tal alene er svært, hvis du ikke kender historien bag dataen. Derfor er det vigtigt at gøre dataen meningsfuld gennem historiefortælling. Spørg dig selv; “hvad er historien bag de data, jeg vil præsentere eller, hvorfor vil jeg vise det her?”

Værdien af meningsfulde fortællinger

Den amerikanske marketing professor Jennifer L. Aaker fra Stanford Universitet forklarer i videoen Persuation and the Power of Story, hvordan meningsfulde fortællinger er lettere at huske, øger din indflydelse og er mere personlige. Selvom Aaker lægger vægt på engagerende historiefortælling, mener hun ikke, at historier alene er vejen frem. Når historier og data forenes, fanger de publikum både intellektuelt og følelsesmæssigt.


Dataanalyse handler ikke om grafer og visualisering, men om at fortælle en historie eller dække et forløb som du kan bruge til at optimere din online forretning. Forsøg at forstå, hvad det er, der sker, og hvilken data du har brug for at indsamle for at vise din pointe. Visualisering af din data – om det er et diagram, et kort eller et enkelte tal – kommer af sig selv, når du har kortlagt dit forløb.

Meningsfulde fortællinger er en effektiv måde til at videregive data, dog kræver det, at de er skræddersyede til dit publikum.

Identificér dit publikum

De fleste dygtige historiefortællere ved, at det er vigtigt at forstå publikum. Selvom de fortæller samme historie til en flok børn eller til voksne, er der stor forskel på, hvordan historien formidles. I artiklen How to Tell a Story with Data fra Harvard Business Review, indeler Jim Stikeleather fra Dell publikum i fem hovedkategorier fra novicer til direktører. Derfor er det også vigtigt, at data-baserede fortællinger er skræddersyede til dit publikum – om det er dine kunder eller ledergangen på kontoret.

Ved at identificere dit publikums forståelsesniveau og målsætninger, kan du lettere skræddersy din fortælling. Herefter er det vigtigt at finde ud af, hvordan du skal for formidle din fortælling, da udformningen gør, om du bliver hørt eller ej.

Brug data-visualisering i din storytelling

Der findes efterhånden et stort udvalg af værktøjer til webanalyse. De fleste af dem har indbyggede muligheder for at visualisere din data – fx grafer, diagrammer, tabeller osv – som du kan bruge i dine rapporter. Her er der dog ikke lagt vægt på historiefortællingen, da det kræver en væsentlig større indsats at skabe en fortælling end at regne tal ud.

En måde at skabe en fortælling er ved at lade dit publikum interagere med dine grafer og diagrammer. Det kan fx være ved at lade dem aktivere forskellige lag i din data, så de selv kan fremskabe mening. Dette kræver ekstra arbejde, men kan være det værd, hvis du har meget data og skal lave en større præsentation. Du kan bl.a. gøre dette ved at lave interaktive infografikker.

Du kan også bruge forskellige kort til at visualisere din data, hvad enten det handler om dine kunders demografi eller hvordan de benytter dit website. Nedenstående er et eksempel på, hvordan man via er kort kan visualisere bounceraten for et website, og dermed fortælle noget om hvilke behov dit website opfylder eller ikke opfylder for forskellige demografiske grupper.
bounce kort.JPG

En anden metode, du måske allerede bruger, er at fortælle historier via customer journeys og personaer. Det kan også være ved at kortlægge datapunkter din salgstragt og kigge på, hvornår, hvordan og hvor meget din målgruppe interagerer med din virksomhed.

Derfor giver data-fortællinger dig mere værdi

Fordelen ved at vise din data i et forløb er, at dit publikum lettere forstår, hvordan resultatet er opstået. Derved er det nemmere at finde præcis de punkter, du bør optimere på, hvis der er behov for dette, samtidig med at folk husker pointerne fra din præsentation.

Data gør det muligt for dig at tage kvalificerede beslutninger. Data der fortæller en historie øger derudover forståelsen for, hvorfor dataen ser ud som den gør. Derved kan du identificere hvad der har påvirket dine besøgendes beslutninger ift. bouncerate eller konverteringer, samt hvor og hvordan du helt specifikt kan optimere din forretning.

Benyt din data korrekt

Google Analytics er et nyttigt men stort værktøj. Du kan få en masse forskellig data, men at finde præcis de ting, der skaber værdi for dig, kræver en skræddersyet opsætning.

Atcore er certificeret Analytics partner og er derfor blandt Danmarks mest erfarne webanalytikere. Vi kan derfor hjælpe med at identificere de vigtigste parametre for dig, samt opsætte dem i dashboards eller customer journeys. Skriv til hej@atcore.dk eller ring på 6060 4444 til en samtale om, hvordan data kan give dig en større indsigt i dine forretningsmål.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Gør din data mere værdifuld; skab fortællinger
5(100%) 6 votes

Tags: , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team