Google introducerer nyt værktøj der sætter fokus på negativ SEO

Søgemaskineoptimering

(2) Kommentarer12. november 2012 under Aktuelt, SEO

Google introducerer nyt værktøj der sætter fokus på negativ SEO
5(100%) 6 votes

Med et nyt værktøj erkender Google på flere måder, at den nylige Penguin opdatering både kan benyttes, men også udnyttes.

I midten af oktober i år lancerede Google en ny opdatering i form af et nyt værktøj, kaldet Google Disavow.

Det seneste spark fra Google har til formål at gøre det muligt for din virksomhed at fjerne uønskede backlinks, altså links fra et andet website til dit website, via en anmodning til Google. Årsagen til at Google har fundet det relevant at udbyde denne tjeneste, skal ses på baggrunden af Google Penguin opdateringen fra april 2012, der for nylig begyndte at tillægge links positiv og negativ værdi. Forinden Penguin opdateringen, blev links med andre ord ikke tillagt negativ værdi, men allerhøjest ignoreret.

Disavow kan være fordelagtigt for dig, der har fundet frem til eksterne links af dårlig kvalitet, som peger mod dit website, i forbindelse med dit arbejdet med off-page SEO. Links af dårlig kvalitet refererer blandt andet til links, der eksempelvis er skabt gennem spam i blogkommentar. Overordnet er der tale om links, der direkte kan skade autoriteten, relevansen og i forlængelse hermed, din placering i Googles søgemaskine.

Udviklingen i arbejdet med SEO

I takt med at søgemaskiner konstant bliver klogere i arbejdet med at udvælge og prioritere deres rækkefølge af søgeresultaterne ændres også måden, hvorpå din virksomhed arbejder mest effektivt med søgemaskineoptimering.

Idet Googles prioritering af søgeresultater tog en kæmpe drejning da de introducerede Google Penguin, afgøres et websites placering i søgemaskinen nu ved hjælp af nye aspekter.

Afgørelsen er overordnet baseret på selve anchor teksten i indgående links til en virksomheds website inklusiv sammenhængen og relevansen mellem de sider der linkes fra og til.

Sådan imødekommer du Googles udvikling

Din virksomhed kan arbejde i den positive retning ved at forsøge at få flere relevante links, altså fra de websites som er i samme niche som dig selv. Samtidig bør du gøre brug af forskellige anchor tekster, hvoraf kun ca. halvdelen bør være lig med den eksakte søgefrase, du vil ranke på.

Tidligere har det vist sig at være effektivt at bruge det søgeord i anchor teksten, som du vil ranke højest på, såsom hovedtermet ”søgemaskineoptimering”. I forbindelse med Penguin opdateringen har forsøg dog vist, at det bedre kan betale sig at bruge længere sætninger, hvori søgeordet indgår. Du kan læse meget mere om dette i vores tidligere blogindlæg omhandlende Google Penguins indflydelse på SEO.

Behovet for Disavow – benyttelse og udnyttelse af Penguin

Eftersom Google er begyndt at tillægge nogle links negativ værdi, kan websitet der ikke imødekommer de nye værdisæt, altså direkte blive skadet som følge af opdateringen. Som så meget andet, har netop dette aspekt også en risiko for at blive udnyttet. Penguin opdateringen åbnede på mange måder døren for, hvad der i branchen kaldes negativ SEO.

Med Penguin blev det muligt for virksomheder at skabe negative links til et konkurrerende site. Dette har især været farligt for mindre virksomheder, der ikke har haft et stort omfang af links til deres site. Hvis en konkurrent ville, kunne de skabe tusindvis af links til virksomhedens site og udkonkurrere dem via denne metode.

Med Disavow kan du på mange måder sige, at Google mellem linjerne nu erkender at negativ SEO eksisterer. Ved at bringe dette frem i lyset med det nye værktøj, sætter Google ekstra stort fokus på, hvordan det er muligt at nedlægge konkurrenters sider med ”dårlige” links.

Med denne ”erkendelse” ligger det i luften, at der er afgørende behov for Disavow hos nogle virksomheder, hvor det potentielt set kan blive brugt til at fjerne links skabt af konkurrenter. Links der er skabt med dårlig hensigt, som en virksomhed ikke selv har kontrol over, men som de nu kan anmode Google om at slette.

Google Disavow er altså primært for dig, der er blevet ramt af Google Penguin. Bøvler du stadig med konsekvenserne af denne, kan du muligvis få noget ud af Disavow.

Sådan kommer du i gang

Et godt råd er først og fremmest at gennemgå alle andre tænkelige muligheder for forbedring af dit websites placering, inden du giver dig i kast med Disavow. Der, hvor der er mulighed for at gøre en aktiv indsats, kan du eksempelvis ændre anchor teksten på et link eller fjerne linket fra en side, hvor linket giver din side negativ værdi.

  • Lav et excelark med en liste over de links, der peger mod dit website, som du gerne vil have fjernet og start ud med at kontakte de forskellige sider, der ligger inde med disse links.
  • Indsend herefter en liste med de resterende links. Dette gør du ved at uploade en cvs fil, der indeholder en URL pr. linje eller hele domænet på et site. Du kan samtidig tilføje kommentarer, der eksempelvis beskriver dit forarbejde i forsøget på at få fjernet det givne link. Alt dette kan du gøre her.

Ifølge Google er det vigtigt, at du foretager en gennemarbejdet research og passer utrolig meget på med, hvilke links du indsender. Der er en risiko for, at du kommer til at sende links ind, der rent faktisk kunne vise sig at have en positiv indvirkning på din placering i Google.

Sådan behandler Google dine anmodninger

Ifølge Matt Cutts, der beskriver formålet og brugen af Google Disavow i nedenstående video, vil det tage Google nogle uger førend de får re-crawlet og re-indekseret de sider du har indsendt. Hvis de opfylder dit ønske om fjernelsen af et antal uønskede links, som Cutts understreger kun er relevant for et meget lille omfang af virksomheder, behandles linksene ifølge ham som no-follow og fjernes dermed i Googles betragtning i valget af de sider, der skal indekseres i søgemaskinens resultater.

Om forfatteren

Søgemaskineoptimering

Anette skriver bl.a. om SEO, hvor hun holder øje med de seneste nyheder og opdateringer med fokus på, hvordan virksomheder gør brug af arbejdet med søgeoptimering.
Se profil ›

Google introducerer nyt værktøj der sætter fokus på negativ SEO
5(100%) 6 votes

Kommentarer

  1. søren siger: 16. november 2012

    Det lugter sgu af en tumpet løsning de har lavet. Jeg kan spamme min konkurrent med 10.000 links fra skodsblogs på 5 min. Skal deres webmaster side manuelt og fjerne disse?

    • Thomas Rode siger: 19. november 2012

      Hej Søren,
      Ja, det virker tumpet og lidt foruroligende, at det skulle være muligt, at påvirke sine konkurrenter med “negativ SEO”. Der er meget diskussion i SEO miljøet, om det kan lade sig gøre, og vi har fundet en del tilfælde af black-hat-SEO-folk, der praler om, at have banket konkurrenter i bund i søgeresultaterne med et hav af “spammy” links.

      At Google så mener, at der er behov for et værktøj, hvor man kan “fjerne” dårlige links til sit site, understøtter blot dette.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team