Google introducerer AdWords Enhanced Campaign

Ingen kommentarer7. februar 2013 under AdWords, Nyheder, SEM

Google introducerer AdWords Enhanced Campaign
5(100%) 9 votes

Google lancerede i nat (natten til torsdag d. 7. februar 2013) den største ændring i AdWords interfacet i længere tid. Det nye tiltag går under navnet Enhanced Campaigns.

Opdateringen betyder, at du nu kan anvende forskellige bud og annoncer alt efter hvor, hvornår og med hvilken enhed, der søges. Alt sammen i én kampagne. Budene kan du så justere via procentsatser ud fra dit “grund-bud”.

Førhen skulle du oprette separate tablet- eller mobilkampagner for at benytte alternative bud og annoncetekster – ift. dine ”almindelige” desktop kampagner.

I den forbindelse skal det nævnes, at Google har valgt at slå tablet og desktop sammen i forbindelse med opdateringen. Google begrunder denne sammenlægning med, at søgeadfærden på tablets ligner den på desktop. Det kan man så være enig i eller ej. Personligt er jeg ikke enig i denne betragtning. Endvidere forsvinder muligheden for at målrette mod forskellige styresystemer (f.eks. Andriod og iOS).

Du kan altså nu nøjes med at oprette en enkelt kampagne og lave separate annoncetekster målrettet mobil, og vælge at byde X procent højere eller lavere på mobilsøgninger.

På samme måde kan du også vælge at justere dine bud alt efter, hvor og hvornår brugeren foretager en søgning. Opfylder en given søgning således alle tre opstillede kriterier, bliver buddet multipliceret med alle tre valgte procentsatser.

Dette kan du dog stadig kun gøre på kampagneniveau.

Lad os tage fat i Googles eget eksempel med en café, der sælger kaffe:

Cafeen ønsker at byde 50% højere for søgninger foretaget på smartphones, 20% lavere for søgninger foretaget efter kl. 11 og 25% højere for søgninger indenfor en kilometers afstand til cafeen.

Opfylder en søgning disse tre kriterier, vil grundbuddet således blive justeret med +50%, +25% og -20%.

Hvorledes disse procentsatser er prioriteret (hvilken rækkefølge de multipliceres) vides endnu ikke, men det vil selvfølgelig afgjort spille ind i din budjustering. Google har dog annonceret, at de vil stille et værktøj til rådighed, der kan beregne det endelige bud udfra dine opsatte kriterier og procentsatser.

Endnu en interessant fornyelse, som Enhanced Campaigns bibringer, er muligheden for at lave sitelinks på annoncegruppeniveau. Denne mulighed har været længe ventet hos AdWords-nørder som mig. Det betyder nemlig, at du kan gøre dine sitelinks endnu mere relevante og dermed (forhåbentlig) øge din CTR.

Ydermere får du ved denne nye kampagneform bedre muligheder for at tracke vanskelige konverteringer såsom telefonopkald og app downloads.

Bonusinfo: Der bliver fra Googles side også hvisket om tracking på tværs af platforme, hvilket vil være kærkomment. Det er vel også på sin plads eftersom Facebook allerede har lanceret denne mulighed.

Udover hvorledes de forskellige kriterier er prioriteret, kunne jeg godt tænke mig en yderlig specifikation af budjusteringen i forhold til kriterierne.

F.eks. savner jeg muligheden for at kunne fravælge en budjustering, selvom en søgning opfylder alle dine opstillede kriterier. Fordi en søgning opfylder alle tre opstillede kriterier (lokation, enhed og tidspunkt) er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det giver mening at justere dit bud med alle tre procentsatser.

Du kan læse mere om Google Enhanced Campaign her.

Vi er en af Danmarks største Google-partnere og sidder med en lang række af de største annoncører i Danmark. Et du i tvivl om, hvorvidt I får det maksimale ud af AdWords, så kontakt os for en snak om, hvordan vi kan gøre en forskel.

Om forfatteren

Jarl Hagen

Head of SEM (AdWords Qualified)

Jarl Hagen er Atcores ekspert indenfor online annoncering. Dette gælder bl.a. søgemaskineannoncering (herunder AdWords) og annoncer på sociale medier som f.eks. Facebook. På bloggen giver Jarl gode råd til optimering af dine online kampagner
Se profil ›

Google introducerer AdWords Enhanced Campaign
5(100%) 9 votes

Tags: , , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team