Genvind tabte salg i din webshop med abandoned cart-kampagner

abandoned-cart-ikon

(8) Kommentarer11. juli 2013 under E-mail, Marketing Automation, Retain

Genvind tabte salg i din webshop med abandoned cart-kampagner
5(100%) 5 votes

Forretninger med webshops mister dagligt mange kunder, fordi de besøgende efterlader ubetalte varer i de virtuelle indkøbskurve. Tal fra USA viser, at ca. 2/3 af de besøgende ikke køber de varer, de lægger i indkøbskurven. Med en “abandoned cart”-emailkampagne kan du få disse personer tilbage til din webshop og øge dit salg markant.

 

Hvad er en “abandoned cart”?

Det er ikke altid, at manglende website optimering er grunden til, at brugere forlader dit website med varer i indkøbskurven. Nogle gange har dine besøgende bare ikke tid, og nogle gange kan der ske tekniske fejl i købsprocessen. Andre gange benytter personen din side til at tjekke priser i forhold til dine konkurrenter.

Faktum er dog, at 67% af amerikanske besøgende forlader webshops, uden at have købt de varer, de har i indkøbskurven. Dette kaldes en abandoned cart, og på dansk således en efterladt kurv. Heldigvis findes der en løsning til at genvinde de tabte salg…

Sådan hjælper emailkampagnen

I en abandoned cart-kampagne sender du opfølgende emails til besøgende, der har efterladt varer i indkøbskurven, for at få dem tilbage til din webshop. Oftest vil du sende 2-3 opfølgende emails med forskelligt indhold. Du kan eksempelvis starte med at tilbyde hjælp til at afslutte købet eller give kunden fri fragt på produktet, hvis han eller hun køber nu.

Samtidig fungerer abandoned cart-kampagner fint som et startende led i din retention markedsføring, der øger kundeloyaliteten på lang sigt. Når den besøgende får en uventet god service eller tilbud, øger du sandsynligheden for, at de vil besøge din webshop igen næste gang, de leder efter et produkt.

abandoned_cart

Derfor skal du benytte dig af abandoned cart-kampagner

Abandoned cart-kampagner skaber beviseligt flere konverteringer, hvis de bliver udført korrekt. Desværre har kun få danske forretninger opdaget potentialet ved denne type markedsføring.

Kampagnerne har to overordnede formål:

  • Få flere salg i din webshop

  • At sende målrettede tilbud til interesserede købere

Få kunderne tilbage på dit website for at afslutte købet

Abandoned cart-kampagner er en effektiv måde, hvorpå du kan få besøgende, der allerede har vist interesse for et af dine produkter, tilbage på dit website og foretage et køb. Amerikanske webshops rapporterer om, at gennemsnitligt 20% af de brugere, der modtager opfølgende abandon cart-emails, bliver til konverterende kunder.

Konverteringsprocenten daler i takt med hvilket nummer i rækken emailen er. Den første email er altså vigtigst. For at opnå flest konverteringer skal denne helst sendes inden for den første time, efter kunden har forladt din side.

På vej mod “behavioural targeting”

Selvom brugeren ikke konverterer på baggrund af din abandoned cart-kampagne, findes der stadig store fordele ved kampagnen. Når du kæder brugerens email sammen med et af dine produkter, han eller hun har vist interesse for i købsflowet, kan du senere bruge disse oplysninger som del af din marketing automation og lave målrettede emailkampagner baseret på produktkategori, købsinterval og prisniveau.

Jo mere du ved om brugerens adfærd, desto bedre kan du målrette dine email-tilbud, så de er skræddersyet til kundens præferencer – hvilket igen øger konverteringsraten i din webshop.

Få høj ROI med automatiserede kampagner

Både abandoned cart-kampagner og behavioural targeting har vist sig at have en stor effekt på konverteringsraten på dit website. Emails, der har direkte relevans for dine brugere, skaber høj ROI, da hele processen kan automatiseres når først, du har samlet tilstrækkelige oplysninger om dine brugeres købsvaner.

Der er selvfølgelig stor forskel på, hvor mange ekstra salg du kan forvente, da det danske marked ikke er det samme som det amerikanske. Dog har vi set meget fine øjeblikkelige resultater, for de kunder vi har opsat kampagner for.

Hvad kan du forvente af en abandoned cart-kampagne?

Det er vores erfaring, at næsten alle webshops, der vælger at implementere en abandoned cart-kampagne, får øjeblikkelig værdi. Hos Atcore har vi rigtigt god erfaring med opsætning af disse kampagner, og vi hjælper dig med at estimere, hvor meget du kan forvente at øge dine konverteringer.

Du er velkommen til at ringe på 6060 4444 og få mere at vide om, hvordan vi opsætter en kampagne for dig, samt hvilken værdi du kan forvente at få. Du kan også skrive en mail til os, så ringer vi dig op.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Genvind tabte salg i din webshop med abandoned cart-kampagner
5(100%) 5 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. Michael H siger: 11. juli 2013

    Tak for indlægget – meget spændende læsning.

    Kan du evt. komme med input til hvordan der samles email + kontakttilsagn fra kunderne?

    Jeg er f.eks. en ny kunde i en webshop og har lagt varer i min “cart”, men ikke ender med at købe noget og forlader sitet. Hvornår kunne man indsamle min email-adresse og stadigvæk sikre sig at jeg har givet kontakttilsagn.

    • Nikolaj Astrup Madsen siger: 11. juli 2013

      Hej Michael,

      Jeg er selv ved at opsætte det for en kunde, hvor det kommer til at fungere sådan at informationer i formularen ved checkout bliver samlet op. Mailadressen køres så sammen med nyhedsbrevsdatabasen, og er adressen der i, sendes der en mail omkring kurven til dem. Er mailen ikke i databasen slettes data.

      Der er nogle som har været lige lovlig friske og sendt mails til alle. Til det kan fx bruges Rejoiner.com, men har man ikke fået tilsagn fra brugeren er det forbudt.

      Ellers er jeg enig med Tobias. Alle jeg har hørt om har kun fået positive resultater.

    • Tobias siger: 11. juli 2013

      Hej Michael

      Det er et super relevant spørgsmål, og nok den vigtigste faktor når man laver kampagnen – at få permission i første omgang. Uden email, ingen kampagne.

      Nikolaj har helt ret, som udgangspunkt vil man forsøge at få permission så tidligt i udcheckningsprocessen som muligt.
      Amazon gør det f.eks. i første trin. Når du vælger at ‘gå til betaling’ bliver du bedt om, at indtaste din mail med det samme – enten som eksisterende eller ny bruger.
      Resten af brugerens informationer kan komme i de efterfølgende steps, så længe du får emailen med det samme.

      Vi kommer med et opfølgende indlæg i løbet af de næste par uger, der beskriver lidt mere konkret hvordan du opsætter og udfører en abandoned cart-kampagne. Blandt andet hvornår og hvordan du skal sende dine opfølgende mails.

      • Tobias siger: 11. juli 2013

        Jeg fandt et af vores egne indlæg omkring webformularer der konverterer (hvor amazon eksemplet også figurerer):
        http://atcore.dk/blog/sadan-laver-du-en-webformular-der-konverterer/

        Kig bl.a. under afsnittet ‘Progressive profiling’, her er der inspiration at hente til, hvordan man kan genbruge en besøgendes informationer – herunder email.

        Håber det hjælper
        /Tobias

      • Michael H siger: 18. juli 2013

        Hej Tobias
        Jeg fik aldrig skrevet tak for svarene. Glæder mig til indlæg to omkring abandoned cart.

  2. […] et par uger siden fik du et indlæg, der beskrev, hvad en abandoned cart-kampagne er, og hvad du kan få ud af sådan en kampagne. I […]

  3. Patrick siger: 13. august 2015

    Helt enig, jeg har leget rigtig meget med abandon cart for diverse webshops.

    Rigtig mange anbefaler dog at man giver rabat i første omgang, det mener jeg overhovedet ikke at der er grund til, da brugeren alligevel vil købe, jeg har også skrevet noget om abandon cart og rabat her: http://ptrasmussen.com/generelt/abandoned-cart.html

  4. […] produkter, du allerede har kigget på eller har lagt i kurven, men så forladt igen (såkaldte abandoned cart-kampagner). Disse annoncer er yderst effektive, fordi de præsenterer dine kunder for noget, de allerede har […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team