Farvernes indflydelse på din online forretning

Atcore farvehjul

(9) Kommentarer2. april 2012 under Convert, Webdesign

Farvernes indflydelse på din online forretning
4.64(92.86%) 14 votes


Det er vigtigt at tage farvernes betydning i betragtning, når du vælger et design til dit website. Hvis du signalerer det modsatte af dit budskab, kan det have en indflydelse på din UX og dermed din konverteringsrate.

Det kan være fristende at vælge farverne til dit website udfra, hvad du selv foretrækker og er tiltrukket af. Det er dog ikke nødvendigvis det mest hensynsfulde. Du skal altid holde dit publikum og deres præferencer i tankerne.

De fleste har en yndlingsfarve, måske ændrer den sig i løbet af livet. Nogle mennesker har også farver, de ikke bryder sig om. Der er forskellige ting, der har indflydelse på vores farve-præferencer, men hvad enten det er kulturelt, en betinget reaktion eller noget helt tredje, så bliver vi alle påvirket af farver. Bevidst eller ubevidst.

I dette indlæg vil jeg kortlægge de forskellige farver og komme ind på, hvad de betyder for danske brugere, og hvordan du får mest ud af farverne på dit website, så du formidler det rigtige til dine besøgende.

Målgruppe

Først og fremmest er det vigtigt, at du kortlægger, hvem din målgruppe er. Det er svært at målrette noget, hvis du ikke ved, hvem det er til. I sidste uge havde vi et indlæg om personaer, som er et godt værktøj, hvis du vil gøre din målgruppe mere virkelig og relaterbar.

Farvepåvirkning i dagligdagen

Der er forskellige farver, der kan påvirke os på forskellig måde i vores dagligdag. Nogle farver kan gøre os ophidsede, nogle energiske. Andre kan virke afslappende og beroligende.

Du har måske hørt om grunden til, at eksamensbordet som regel har en grøn dug? Grøn er først og fremmest håbets farve, men den har også en beroligende effekt, samtidig med den styrker selvkontrollen.

Et andet kendt eksempel er kvinden med de røde læber eller i den røde kjole. Hun bliver brugt til at symboliserende en dragende og tiltrækkende kvinde, hvilket også er på grund af farvepåvirkningen.

De enkelte farvers påvirkning og betydning

For at forstå farvernes påvirkning har jeg hentet viden og inspiration fra blandt andre Sproget.dk, Goethe og Lene Bjerregaard, der bl.a. har skrevet bogen “Farveordbog – Farvernes skjulte universelle signaler”.

Rød

Rød er en aktiverende farve og bliver brugt til at illustrere advarsel, raseri og revolution, men også kærlighed og udadvendthed.

Når du bruger rød på dit website, så brug farven ved fejl i f.eks. et købsflow, eller hvor du ønsker dine besøgende skal tage handling. Dog skal du passe på med at have røde CTA-knapper, for på trods af, at de fanger blikket, så kan advarselssymbolikken modarbejde lysten til at klikke.

Orange

Orange er ligeledes en aktiverende farve. Den kan virke opmuntrende, og symboliserer kreativitet, varme og spontanitet. Orange har dog også nogle mindre fordelagtige symbolikker, såsom falskhed og manglende viden.

Brug orange, hvor du vil skabe liv og glæde. Det er ingen hemmelighed, at vi bruger orange ret aktivt i Atcore. Orange bliver bl.a. brugt i vores logo og på vores links.

Dette skal tolkes, som at vi er passioneret og kreative i vores arbejde og bliver glade af at være her, samtidig med at vi er udadvendte, og ønsker, at vores kunder bliver smittet af denne glæde. Vores links er orange, fordi det er en aktiverende farve, uden at symbolisere fare, på samme måde som rød.

Pas på at den orange ikke syner brun, som har nogle helt andre symbolikker. Brun står nemlig bl.a. for stagnation og bliver mere brugt til ting, der er skal være afdæmpet og jordnært og skabe tryghed.

Gul

Gul er, ligesom orange, en farve med blandede symboler. Farven bliver ofte associeret med falskhed og svig. Du har måske hørt om gule roser som symbol på jalousi? Dog er der også mange flere positive symboler ved den gule farve, såsom livskraft og optimisme.

Gul stimulerer logisk tankegang og, ifølge kinesisk filosofi, koncentrationen.

Gul er en meget strålende, glad farve – så brug den, hvor du ønsker at glæde dine besøgende, eller steder du ønsker at skabe ekstra opmærksomhed, f.eks. tilbud. Vær påpasselig med at bruge den steder, hvor du ønsker at opbygge tillid, udtrykke seriøsitet eller eksklusivitet. “Gul-pris” associerer man jo f.eks. ikke med dyre og eksklusive produkter, men derimod billige dagligvarer.

Grøn

Grøn er som nævnt håbets farve. Samtidig er det et symbol på naturen og vækst, men også noget nyt og ungt. At være “grøn” associeres med at være ny, ung, umoden og uerfaren. Desuden er der et hav af ordsprog omkring farven grøn. Måske har du hørt udtryk som “at være grøn af misundelse” eller “græsset er grønnere på den anden side”. Disse to står stærkt i danskernes bevidsthed, men er to modsætninger. I det første eksempel er grøn en negativ farve, i nummer 2 er grøn eftertragtet. Grøn er også kendetegnet for balance og harmoni.

Mange virksomheder (og deres websites) har de seneste år brugt grøn til at symbolisere økologi og bæredygtighed. Grøn virker beroligende og styrker selvkontrollen. Brug den, hvor du vil vise noget er sundt, sikkert eller godkendt. Idet vi bruger farven som symbol på “kør” i trafikken, er det ligeledes en bekræftende farve i, at man gør det rigtige.

Blå

Blå er de fleste menneskers yndlingsfarve. Den er symbolet på blå himmel, som i Danmark bliver associeret med solskinsdage og sommer. Hvis der er tale om en mørkere, dybere blå, kan den også virke trist og melankolsk. “I’ve got the blues” er en tydelig henvisning til tristhed og savn.

Blå symboliserer også dybde, ro og stabilitet. Den påvirker os ved at afslappe musklerne og fremmer koncentrationen.

Blå bliver ofte brugt af banker og andre virksomheder, der ønsker at udstråle stabilitet, kvalitet og tradition. Det er i disse virksomheder, vi lægger nogle af vores mest sårbare oplysninger. Overvej, at de tre mest populære sociale medier, også har blå som deres primære farve.

Brug derfor blå, hvor du ønsker at fremme troværdigheden og vil berolige dine besøgende. Som kontrast til den orange, bruger vi selv en lys, lettere støvet blå, der symboliserer den fordybelse og koncentration, kvaliteten af vores arbejde kræver.

Forsøg at undgå at bruge blå til markedsføringen af mad. Blå mindsker nemlig appetitten (hvor rød til gengæld øger den).

Lilla

Lilla var oprindeligt meget dyr at producere, og dermed forbeholdt de rige og royale. Siden har betydningen rykket sig til i højere grad at symbolisere noget åndeligt, spirituelt og gådefuldt.

Lilla fremmer nervøsitet og angst. Det er derfor en farve, du skal bruge med omhu på steder, hvor du ønsker dine besøgende skal træffe et valg eller gennemføre et salgsflow. Rosa, der kan ligge tæt op af lilla, har derimod en dæmpende effekt på angst, og kan være et alternativ.

Grå, hvid og sort

Du kan bruge disse tre aktivt til at skabe et udtryk og en stemning.

Grå kan virke neutral, men symboliserer også simplicitet og elegance. Brug grå, hvor opmærksomheden ikke er så vigtig, eller som en baggrund til ting, der kræver opmærksomhed.

Hvid er et symbol på noget rent og uskyldigt. Du kan bruge hvid til at skabe luft og plads på dit website, så det ikke virker proppet og uoverskueligt.

Sort er mest brug til tekst på websites. Derudover er det meget set i fotogallerier, hvor billederne skal træde tydeligere frem.

Husk at farverne også har forskellige påvirkninger, afhængigt at tonen, nuancen og ikke mindst sammensætningen. Vælg farver og sammensætninger, der understøtter dit budskab og hjælper brugeren i den rigtige retning på dit site.

Nu, hvor du har læst indlægget, så tag et kig på dit website. Hvad kommunikerer du med farverne på dit site?

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Farvernes indflydelse på din online forretning
4.64(92.86%) 14 votes

Tags: , , , , ,

Kommentarer

  1. Thomas siger: 4. april 2012

    Tak for en god og inspirerende artikel om et meget interessant emne.

  2. Denice siger: 4. april 2012

    Hej Thomas.
    Selv tak 🙂 Det kan være svært at komme rigtigt i dybden i løbet af et blogindlæg, så jeg er glad for at høre det er brugbart.

  3. Susan Dam siger: 18. juni 2012

    Hej Denice

    Manglede lige en gennemgang af farverne mht valg af farve på CTA knapper på websites. Og den har I selvfølgelig. Fedt.
    Jeg forstår at rød kan signalere fare og derfor modarbejde lysten til at klikke. Men set fra en designers synspunkt, (jeg er grafiker) hvis farven bruges som en del af et layout hvor farven indgår i designet – da kan man vel godt bruge en rød (coral feks) Et eksempel kan være http://fr.smallable.com/ der ofte bruger “fashion” farver til deres CTA knapper i deres slider. Her tænker jeg ikke det virker “negativt”, men ser lækkert ud og giver brugeren lyst til at klikke? Da knapperne er store synlige og til at misse.
    Hvad er din erfaring, når man ser på at designet også skal være lækkert og tiltrække målgruppen.
    Ved brug af synlige “modefarver”, da har man jo også målgruppen i tankerne. Men vil det da konvertere dårligere? Fordi reaktion på farverne ligger ubevidst i folk?
    Skal man lave et simpelt og mere æstetisk website – er det jo ikke så “smukt” med en grøn eller orange knap, da må det vigtigste jo være at CTA knappen er tydelig og skiller sig ud ikk – så folk ikke er i tvivl om hvor de skal klikke?

    Vil meget gerne høre din holdning til dette ved lejlighed 🙂

    Hav en god dag.

    Hilsen

    Susan
    https://www.facebook.com/37DesignStories

  4. Denice siger: 19. juni 2012

    Hej Susan.

    Ja – vi er ved at komme godt rundt. Heldigvis er der altid noget at tage fat i, men lige denne har vi 😉

    Den røde farve på smallable er jo netop neddæmpet, så den næsten får et pastel-agtigt look og mere går over i en rosa nuance. Jeg ville rigtig gerne have haft alle farver med i mit indlæg, men var nødt til at begrænse det en smule, men rosa har faktisk en helt anden betydning end rød. Fremfor den aggression rød kan symbolisere, dæmper rosa angst, stress og netop aggression. På trods af at være meget mere blid, ligger der stadig en del energi i farven.

    Men. Uanset hvad, vil det selvfølgelig altid være en vejning mellem designet og symbolikken, man skal bare være opmærksom på ikke at modarbejde sig selv i sit design. Netop ved at neddæmpe farven, får den et helt andet udtryk, der ikke virker “farligt”, men stadig er til at få øje på.
    Som du selv siger, skal det jo først og fremmest være tiltrækkende for målgruppen. Der er jo også nogle målgrupper der “tænder” på udfordringen, og måske er mere tilbøjelige til at trykke på en rød knap. Målgruppen kommer altid i første række 😉

    Det korte af det lange er vel at være opmærksom på symbolikken, og være forsigtig med at bruge f.eks. farven rød. Heldigvis er splittests (http://atcore.dk/blog/kom-godt-i-gang-med-at-ab-splitteste/) opfundet, så du kan teste om en rød knap tager livet af dine konverteringer.

    Bortset fra det, er jeg helt enig i at man skal passe på ikke at tage livet af æstetikken. Desværre er min svaghed for skønhed blevet modbevist af CRO-folk, der har helt ret i, at hvis en CTA-knap er umulig at finde fordi den ikke skiller sig ud eller utiltrækkende, så sælger du simpelthen mindre på dit site – og driver du en webshop er det jo som regel formålet (altså salg). Alligevel er jeg også fortaler for æstetikken, men jeg tror også på, at man kan tage hensyn til begge dele og så teste sig til resten.

    Jeg håber det var svar nok?

    BTW følger jeg rigtig meget med på Pinterest. Dejligt at se du har fået godt gang i det!

    Også god dag til dig.

    De bedste hilsner Denice

  5. Susan Dam siger: 19. juni 2012

    Tak fordi du tog dig tid til at svare, og ja det er nemlig en afvejning balancen mellem design og konverteringsoptimering – men jeg mener fint det kan lade sig gøre.
    Og ja jeg er også blevet meget mere opmærksom på konvertering på det seneste, så det er med at finde en god mellemvej og løse det smukt – og det stadig konverterer 🙂

    Det er meget brugbart. Tak Denice.
    God dag
    Hilsen

    Susan Dam

  6. Helle Christoffersen siger: 22. oktober 2013

    Tak for en oplysende gennemgang og ekstra kommentarer. Godt at vide at jeg ikke er helt galt på den med de signaler, min side udsender

    • Denice siger: 12. november 2013

      Hej Helle.

      Godt at du kunne bruge den 🙂

      Tak for kommentaren!

  7. Maja Lysgaard siger: 26. maj 2014

    Hej Denice.
    Jeg sidder og er igang med mit eksamensprojekt og bøvler lidt med at finde den rette argumentation, samt valg af farve til hjemmesiden, Jeg læser til multimediedesigner og vi har lavet denne hjemmeside, fieltros.dk. Fieltros’ har tre værdier som er: kvalitet, personlighed og håndværk. virksomheden er ejet af Celia Mikkelsen, og hun laver unikatøj af filt og silke. Hvilke farve ville du synes passer til disse værdier og har du evt. en argumentation eller begyndelse som bygger på farvevalg for denne slags virksomhed? Håber du vil hjælpe mig!
    Hilsen
    Maja Lysgaard

    • Denice Brun siger: 27. maj 2014

      Hej Maja.

      Åhååh det lyder som om, du gerne vil have mig til at lave dine lektier? 😉

      Jeg tror, du får meget mere ud af din opgave, hvis du selv svarer på spørgsmålet – ligesom det vil være langt mere troværdigt, hvis det er dine egne tanker, der skinner igennem, og som du skal forsvare senere.

      Læs eventuelt indlægget igennem igen og læs videre på Lene Bjerregaards website og i hendes bog. Held og lykke 🙂

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team