Facebook lancerer ny newsfeed

(2) Kommentarer13. marts 2013 under Facebook, Nyheder, Sociale medier

Facebook lancerer ny newsfeed
5(100%) 1 votes

I torsdags kom en nyhed til Facebook; Facebooks newsfeed har ændret format. Det er den første store ændring af layout, siden Timeline blev introduceret i slutningen af 2011, og det er nyhedsværdigt for både dig som privatperson og din virksomhed.

Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg sammenlignede ved lanceringskonferencen det nye newsfeed med at være som brugerens egen personaliserede avis. Brugeren har fået bedre mulighed for, at følge med i alle slags nyheder, og virksomheder som annoncerer på Facebook har fået mere plads at dele budskabet på.

Hvad er nyt i newsfeed?

  • Større billeder

Billeder og annoncer præsenteres nu i et større format end tidligere. Billeder er næsten 50% større end før og står nu i centrum for brugeren. Der er altså kommet langt større fokus på de visuelle elementer af newsfeed, så det er slut med at poste lange tekster med et lille pixeleret billede – Billeder skal være af kvalitet.

Med en tilføjet navigationsbar i siden og en del mere hvid plads, skaber Facebook overblik og fokus på de vigtigste elementer. Reklamer får desuden mere opmærksomhed og fremstår klarere i mængden af nyheder, med denne nye mulighed for at skabe rigt indhold.

 

 

  • Flerdelte newsfeeds

Facebook har valgt at opdele nyhedsindholdet i den nye version af newsfeed. Opdelingen er nu let og overskueligt layoutet for brugeren. Der er bedre overblik over, hvad de enkelte ‘feeds’ indeholder, med mulighed for at abonnere på andre brugeres netværk og se billeder, spil og musik der afspilles m.m.

Det er stadig Edgerank som vurderer relevansen af dit indhold, men brugeren har nu større kontrol og kan nu også følge andre brugere i et newsfeed. For virksomheder bliver det især interessant, da der nu er mulighed for, at følge dit brand eller fanside på tættere hold. Dette sker med en ny samlet og kronologisk newsfeed, kun for virksomheder og medier.

 

 

  • Overensstemmelse på alle platforme

Facebook har yderligere fokuseret på, at brugeren skal have samme oplevelse med Facebook på tværs af platforme.

Opdateringen vil skabe en overensstemmelse mellem diverse platforme, så brugeren ikke længere mærker, at Facebook på mobilen halter efter. Det er et klogt træk fra Facebooks side, da sandsynligheden for at brugeren bliver længere og browser, nu er steget betydelig. Platformen reagerer endelig på en tendens i tiden, hvor mobilen er ved at tage dominans over computeren.

Ændring af billedstørrelsen kommer også mobilbrugeren til gode, idet der kommer større fokus på de visuelle elementer, er der mindre chance for at skulle læse lange tekster på mobilen.

Facebook har udgivet en glimrende video som visualiserer ændringerne for newsfeed:

Facebooks newsfeed har med de nævnte ændringer gennemgået en stor transformation. Det nye design og en overskuelig navigation gør Facebook til en endnu bedre brugeroplevelse samt endnu mere attraktivt for annoncører. Sådan, Facebook.

Det nye Facebook newsfeed er allerede rullet ud i USA. I Danmark kan du kan skrive dig på venteliste, for at få tidlig adgang til det nye Facebook newsfeed her.

Om forfatteren

Anne er praktikant hos Atcore, hvor hun hjælper med opsætning af guides, online PR, artikelskrivning og ikke mindst blogindlæg. På bloggen bidrager Anne med indlæg om online markedsføring og sociale medier. Anne har en baggrund indenfor Multimediedesign og E-konceptudvikling
Se profil ›

Facebook lancerer ny newsfeed
5(100%) 1 votes

Tags: ,

Kommentarer

  1. Martine siger: 18. marts 2013

    Hej Anne
    Tak for dette indlæg – glæder mig selv til at få news feed så jeg kan lege. Du skriver at edgerank vurderer relevansen af indhold – men hvordan forholder det sig med edgerank i forhold til at Mikael Lemberg udtalte for en månedstid siden, at der faktisk ikke er et edgerank?
    http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/facetrix-is-the-matrix
    mvh Martine

  2. Anne siger: 26. marts 2013

    Hej Martine,

    Tak for din kommentar. Jeg glæder mig også rigtig meget til at se de nye ændringer live.

    Jeg brugte termet Edgerank for at dække over Facebooks algoritmer og parametre som styrer indholdsvisningen, da disse synes at forblive uændret, da nyheden om ændringen af newsfeed blev lanceret. Her mener jeg f.eks. at Facebook giver dig mere fra en side hvis du synes godt om dets indhold. På trods af Mikael Lembergs udtagelse om at Edgerank ikke findes i Facebooks eget ordforråd, så er der stadig en række algoritmer, der har indflydelse på indholdet. Så selvom det ikke officielt længere hedder Edgerank, så dækker betegnelsen over det samme ‘emne’. “Edgerank” kunne ligeså godt være erstattet med “generelle algoritmer.” Det er udelukkende for at gøre det mere tilgængeligt for den almindelige bruger, at jeg valgte denne letgenkendelige betegnelse 🙂

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team