Facebook-annoncering skaber høj værdi ifølge ny rapport

(1) Kommentar21. oktober 2013 under Facebook, Nyheder, Sociale medier

Facebook-annoncering skaber høj værdi ifølge ny rapport
3(60%) 2 votes

En ny rapport fra den amerikanske virksomhed Nanigans viser, at Facebook-annoncering lever i bedste velgående. De friske tal viser en eksplosiv stigning på  375% i click-through rates (CTR) fra 2012 til 2013 og solide 152% ROI i gennemsnit for Facebook-annoncer.

 

Annoncer i nyhedsstrømmen øger CTR

Denne stigning skyldes primært Facebooks implementering af annoncevisninger i nyhedsstrømmen. I gennemsnit bruger en virksomhed 57% af deres Facebook-annoncebudget til desktop på at annoncere i nyhedsstrømmen. Dette er på trods af, at denne ændring først blev implementeret i marts i år. For både annoncører og Facebook har denne ændring vist sig at være en stor succes.

De nye tal fra Nanigans viser dog, at selvom annoncer i nyhedsstrømmen får 28 gange flere klik end annoncer i højre side, er ROI’en stadig 15% højere for de højrestillede annoncevisninger.

Du skal med andre ord annoncere i nyhedsstrømmen, hvis du vil have massiv trafik og opmærksomhed, og benytte højrestillede annoncer for mest mulig profit.

Billigste annoncepriser i starten af kvartalet

Det er ikke kun CTR, der er steget det sidste år – det samme er priserne. Prisen for tusinde visninger (CPM) for Facebook-annoncer er steget næsten lige så meget som click-through-raten – nemlig 271%. Specielt i slutningen af kvartalerne stiger prisen for Facebook-annoncer. Fra starten af et kvartal til slutningen ses en prisstigning på 37%.

Dette skyldes højst sandsynligt en øget annonceefterspørgsel fra virksomheder, der skal nå deres kvartalmålsætninger. Derfor kan du med fordel annoncere hårdt i starten af kvartalet for at slippe for en dyrere annonceplads mod slutningen. Mens prisen for tusinde visninger er steget, er prisen per klik (CPC) faldet med 27% siden sidste år.

En god opdatering på Facebook kan være forskellen på, om folk deler den eller melder den som spam. I denne quick-guide giver vi dig en række gode råd til, hvad du skal overveje, inden du trykker “slå op” på Facebook. Download din Facebook Guide her

Fokusér din indsats, hvor du får mest ud af din investering

Det er dog hverken CPM- eller CPC-tallene, der i sig selv er vigtige, men derimod ROI’en. Så længe forretninger tjener penge på deres investeringer, vil de blive ved med at købe annonceplads – uanset prisen. Nanigans rapporterer om 152% ROI i gennemsnit, hvilket vil sige, at hver krone brugt på Facebook-annoncer genererer 1,52 kr i salg.

 

Hvis du kigger på click-through-rate i forhold til ROI, kan du se, at det specielt er kvinder, der køber, mens mænd har større tendens til at klikke rundt og kigge.

Denne tendens viser sig også, hvis du kigger på forskellige aldersgrupper. De unge har en højere CTR, men genererer færre salg og giver dermed en lavere ROI for dine annoncer.

Følger du Nanigans rapport, kan det derfor betale sig at målrette dine annoncer mod det kvindelige segment samt fjerne fokus fra de unge, selvom du tror, de er den primære målgruppe af Facebook-brugere. Samtidig må du ikke blive forblændet af høje CTR for specifikke annoncetyper, hvis de ikke giver dig en solid ROI. Vælg derfor med omhu hvor og hvordan du vil budgettere dine annoncekroner.

En god opdatering på Facebook kan være forskellen på, om folk deler den eller melder den som spam. I denne quick-guide giver vi dig en række gode råd til, hvad du skal overveje, inden du trykker “slå op” på Facebook. Download din Facebook Guide her

Sådan kommer du i gang med at skabe værdi gennem Facebook

Kigger du på tallene, der er beskrevet i dette indlæg, står det klart, at der er en stor værdi i at annoncere på Facebook. Dog kan det være svært at finde ud af præcis, hvordan du skal opsætte dine annoncer, så du rammer den rigtige målgruppe og dermed opnår højest ROI.

Dette kan vi hjælpe dig med. Kontakt os på 6060 4444 eller hej@atcore.dk til en snak om, hvordan du kan annoncere på platformen.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Facebook-annoncering skaber høj værdi ifølge ny rapport
3(60%) 2 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. Louise siger: 3. oktober 2014

    Kan man egentlig målrette sig kun imod desktop-brugere på facebook annoncen, hvis man nu har et website som ikke er helt mobiloptimeret, eller kunder typisk ikke køber via mobiltelefon?

Quick-guide til gode opdateringer på Facebook

En god opdatering på Facebook kan være forskellen på, om folk deler den eller melder den som spam. I denne quick-guide giver vi dig en række gode råd til, hvad du skal overveje, inden du trykker “slå op” på Facebook.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team