Få styr på Facebooks konkurrenceregler

(3) Kommentarer12. december 2011 under Sociale medier

Lige nu kører der rigtig mange Facebook kampagner og konkurrencer, men kender du reglerne for, hvad du må kræve af deltagerne af dine konkurrencer?

Til at starte med, skal du naturligvis følge gældende markedsføringslov i Danmark. Samtidig kom ombudsmanden d. 1. december med et standpunkt for markedsføring via sociale medier. Det er en god idé også at være bekendt med disse for at være på forkant med, hvad der kommer af danske regler i fremtiden.

Ud over det, har Facebook nogle regler og retningslinier, du også skal følge for ikke i værste tilfælde at risikere at få lukket din Facebook side, og det er dem jeg fokuserer på i dette indlæg. Nogle af dem kan dog vise sig ikke at være dækkende for de danske regler, som du skal huske er teknologineutrale.

Konkurrencer” dækker både over talentbaserede, chancebaserede og afstemningsbaserede konkurrencer.

Konkurrencer på applikationer

Hvis din konkurrence eller kampagne skal køre på Facebooks platform, skal den køre indenfor en applikation. Dette er sandsynligvis en del af deres mål, om at applikationer er fremtiden på Facebook. På den måde spreder Facebook sig nemlig ud over deres egen platform og bliver i langt højere grad implementeret på andres sider også.

Du har sikkert allerede set, at du kan logge ind på nogle sider med din Facebook profil? Det er en af mulighederne du får, når du laver en applikation.

Facebook uden ansvar

Du skal frigøre Facebook ethvert ansvar for indholdet i din kampagne overfor alle, der deltager i eksempelvis din konkurrence. Desuden skal du gøre det klart, at Facebook hverken sponsorerer, har godtkendt, administrerer, eller på nogen anden måde er associeret med kampagnen.

Til sidst skal du gøre opmærksom på, at de oplysninger, som brugeren afgiver ved godkendelse af applikationen, bliver givet til dig og din virksomhed, og altså ikke kun Facebook (som har dem i forvejen).

Det er ikke nok at “like” for at deltage i en konkurrence

Jeg gentager lige – det er ikke nok at “synes godt om” din side for at deltage i en konkurrence. Der er rigtig mange konkurrencer, som ikke overholder denne regel. Det står dog klart i Facebooks regler, at man ikke må bruge nogle af Facebooks egenskaber og funktionaliteter for så automatisk at deltage i en kampagne.

Du må ikke kræve kommentarer eller billeder

I dine konkurrencer, må du ikke kræve, at brugerne “synes godt om” en status opdatering, eller at de skal uploade et billede eller lignende. Det betyder også, at du ikke må bede deltagerene om f.eks. at “tagge” sig selv eller venner i et billede for at deltage i en konkurrence, som det er set i mange kampagner.

Det eneste, du må kræve, er, at de forbinder sig med din applikation, “synes godt om” (eller “liker”) din side, eller at de checker ind. De to sidste er dog, som nævnt tidligere, ikke nok for at deltage i en konkurrence, og er desuden endnu i en gråzone i forhold til dansk markedsføringslovgivning.

Du må ikke bruge Facebooks funktionaliteter til afstemninger

Den er ellers så oplagt, at folk skal stemme om den bedste smagsvariant, flotteste farve, mest kreative forslag til layout osv, men hvis du ønsker at bruge nogle af disse muligheder, bliver du nødt til at implementere det i en applikation.

Vinderen må ikke kun få besked via Facebook

Dvs. at vinderen skal have direkte besked udenfor Facebook i stedet for (eller samtidig med), at det bliver offentliggjort i f.eks. en statusopdatering, eller der bliver sendt en besked via Facebook. Sørg derfor for at indhente deltagernes e-mail adresser, så du kan give dem direkte besked, udenfor Facebook.

Hvorfor har Facebook opstillet disse regler?

  • Data

Som nævnt tidligere, vil Facebook rigtig gerne ud over deres egen platform, så de får mere information om både dig som virksomhed, dine brugere og Facebooks egne brugere.

  • Forskellig lovgivning

Som med alle andre regler, så er det for at være på forkant med eventuelle sager at Facebook på denne måde fralægger sig ansvar. Ved at alle konkurrencer skal køres udenom Facebooks funktionaliteter gør også at de ikke kan blive holdt medansvarlige, hvis lokal lovgivning bliver overstrådt. Det skal dog nævnes at jeg ikke er jurist på nogen måde, og at dette kun er en gisning.

  • Facebook kan ikke holde øje med ALLE sider på

Ved at opstille retningslinier er det lettere for verdens regelryttere at holde øjnene åbne og rapportere sider der ikke overholder reglerne.

Men hvad må du så?

Du må lave en applikation! På Facebooks F8 konference i september, lagde de vægt på, at fremtiden ligger i applikationer, og at disse vil få mere plads og større indflydelse, når nu Timeline for alvor ruller ud.

Du må stadig gerne, ifølge Facebook, bede folk om at “synes godt om” din side. Det må bare ikke være på baggrund af dette “like”, at du udtrækker en vinder af en konkurrence. Hvis du ønsker at lave en lodtrækning, skal du således sørge for at kunne trække en vinder på en anden baggrund, såsom indhentning af e-mail adresser. Husk at det heller ikke må være på baggrund af andre af Facebooks indbyggede funktionaliteter (som at synes godt om et billede eller lign.).

Igen vil jeg dog understrege at du skal være yderst påpasselig, da det kan stride mod dansk markedsføringslovgivning. Det er endnu ikke afgjort om et “like” er incitament nok til, at du må sende indhold ud i brugernes nyhedsstrøm. Hold øje med lovgivningen markedsføringsloven.dk og på forbrugerombudsmanden.dk.

Hvis du overvejer at lancere en kampagne eller konkurrence, så sørg for at holde dig opdateret. Disse regler blev sidst revideret i maj i år, men de kan nå at ændre sig inden din kampagne går i luften.

Er du i tvivl om noget, står vi gerne til rådighed.

Om forfatteren

Denice Brun

Inbound Marketing Manager

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Få styr på Facebooks konkurrenceregler 5/5(100%) 3 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. [...] har også skrevet et indlæg om, hvad det nye layout betyder for dig som virksomhed, og vil du have styr på Facebooks konkurrenceregler, har vi også et indlæg om [...]

  2. [...] Media spiller lidt på brugernes naivitet. Nogle gange er det konkurrencer, der ikke spiller efter reglerne. Andre gange er det skadeligt for virksomhedens eget budget, hvis personerne bag den annoncerer på [...]

  3. Denice siger: 28. august 2013

    Facebook har netop løsnet på deres konkurrenceregler, så du ikke længere er nødt til at lave en applikation. http://atcore.dk/blog/fa-styr-pa-facebooks-konkurrenceregler/

KommentarerSkriv en kommentar

*

Du kan bruge disse HTML-tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team

Atcores Nyhedsbrev

Styrk din digitale viden

  • Ugentlig opsamling af de bedste tips, blogindlæg, guides m.m.
  • Tips & Cases til bl.a. lead generering og højere konverteringsrate
  • Modtag nye e-bøger og Whitepapers
  • Vi sender nyhedsbrev ud én gang om ugen

 

Vi behandler din information fortroligt og sikkert! Vi sender dig ikke spam og videresælger ikke vores e-mail lister.