Få indsigt i din forretning og nå dine mål med dashboards

dashboard-01

Ingen kommentarer9. december 2013 under Analytics, Data

Få indsigt i din forretning og nå dine mål med dashboards
5(100%) 1 votes

Datadrevne beslutninger er gradvist blevet normen inden for flere industrier – derfor spiller informations-dashboards en vigtig rolle. Et dashboard giver dig et visuelt overblik over dine online aktiviteter i realtid, så du bl.a. kan holde styr på dine markedsføringsbudgetter og målsætninger.

 

Et dashboard er en visuelt præsentation af data. Det består ofte af forskellige former for grafer, der samler information fra flere kilder i én samlet oversigt. Dette giver dig et overblik, du kan tage beslutninger ud fra. Du kan samle data fra mange forskellige online aktiviteter og websites.

Nedenfor er et eksempel på, hvordan en virksomhed har samlet informationer om aktiviteter på sociale medier, herunder trafik og konverteringer. Du kan selv skræddersy dine dashboards alt efter dine informationsbehov.

Derfor er dashboards nyttige

Dashboards handler i høj grad om følelsen af at være i kontrol og om at overvinde korttidshukommelsens begrænsninger. Følelsen af kontrol afhænger ofte af, hvor oplyste vi føler os i forskellige situationer. Jo mere viden vi har, jo mere kvalificerede bliver vores beslutninger.

Et dashboard kan give dig en øget følelse af kontrol – om det så er over din personlige økonomi, hvor du får overblik over dine forbrugsvaner (fx Mint.com), eller om det er et markedsføringsdashboard til din virksomhed, der giver dig overblik over dine budgetter, og hvor langt du er fra dine målsætninger.

En anden fordel ved dashboards er, at de hjælper os med at overvinde korttidshukommelsens begrænsninger. Den danske usability-guru Jakob Nielsen pointerer, at mennesker har svært ved at lagre store mængder information i korttidshukommelsen – specielt, når vi bliver bombarderet med en masse kompleks data over kort tid.

Ved at vise al relevant information samtidig i et dashboard, hjælper du din hjerne med at være mere uafhængig af korttidshukommelsen. Du behøver ikke at huske information fra andre datastatistikker, fordi det hele bliver vist på én side. Dermed kan du og dine medarbejdere let træffe kvalificerede beslutninger uden at blive for tekniske.

Hvad skal du bruge dashboards til?

Med dashboards kan du opsætte dine KPI’er visuelt, så du har et aktuelt overblik over, hvordan din forretning præsterer. Det kan fx være KPI’er inden for salg, marketing, HR eller produktion. Ved at skræddersy dashboards til dine forskellige afdelinger, giver du dine medarbejdere indsigt og kontrol over deres arbejdsprocesser – også selvom de ikke selv har stor erfaring med dataanalyser.

Som sagt kan du bruge dashboards til mange formål – både internt og eksternt. Hovedformålet er at få hurtig indsigt i successen af dine essentielle aspekter på dit website eller mobilapplikation. Du kan også lave dashboards, der imødekommer dine behov for at forstå, hvordan dine markedsføringskampagner klarer sig, hvor engagerende dit indhold er på sociale medier, eller tendenser inden for konverteringer og webshop transaktioner.

Du kan bl.a. samle og få vist informationer fra Google Analytics, Twitter, Facebook, Google Alerts, server oppe-tid, side-load-hastigheder osv. Det er kun fantasien og dit behov, der sætter grænser.

Det vigtigste er, at du skræddersyr dine dashboards alt efter, hvem der skal bruge dem. Din salgsafdeling har behov for én slags information og din marketingafdeling for en anden. Du kan fx bruge dine dashboards til at holde styr på dine budgetter i realtid eller vise dem på skærme på dit kontor for at give kunder eller medarbejdere et indblik i, hvordan jeres forretning går.

Sådan laver du skræddersyede dashboards

Med analyseværktøjer som Google Analytics er det nemt at opsætte skræddersyede  dashboards, der passer til netop dine behov. Alt det kræver er, at du fastslår, hvilke data du har behov for at få vist for at kunne træffe kvalificerede beslutninger.

Hos Atcore benytter vi os selv af dashboards til at give os overblik over arbejdet med vores kunder. Vi har derfor god erfaring med, hvilke KPI’er der er relevante at måle og arbejde ud fra. Hvis du vil have mere at vide om, hvordan dashboards kan give dig et overblik over din forretning, er du velkommen til at ringe på 60604444 eller skrive på hej@atcore.dk, til en snak om dine muligheder og behov.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Få indsigt i din forretning og nå dine mål med dashboards
5(100%) 1 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team