Få indflydelse på dine kunders valg med øget autoritet

del dine ideer

(3) Kommentarer18. november 2013 under Content Marketing, Inbound Marketing, Kommunikation

Få indflydelse på dine kunders valg med øget autoritet
5(100%) 3 votes

I sidste uge skrev vi om, hvordan det at kunne lide afsenderen, har indflydelse på vores beslutningsprocess, og hvorvidt vi vælger at konvertere – også selvom det ikke direkte er forbundet med det produkt, vi køber.
I denne uge ser vi på, hvordan autoritetstro påvirker vores valg.

Vi har tidligere beskrevet social proof, der handler om, hvordan vi ser på andres ageren, hvis vi er i tvivl om, hvordan vi selv skal handle. Senere udgav vi et indlæg om, hvordan social proof blev eksemplificeret på en vandretur i Andesbjergene. I samme indlæg kom vi desuden ind på, hvordan autoritet kan spille en afgørende rolle for vores beslutninger.

Autoritet handler om mere end bureaukrati og tjenestemænd. Det handler om at stole på eksperter inden for deres felt. På deres erfaring og lærdom. Autoritet handler om troen på, at der er nogen, der ved mere, end vi gør.

Dvs., at så snart vi accepterer en person som en autoritet, stoler vi mere på hans eller hendes dømmekraft end vores egen.

Autoritet gør os villige til at slå uskyldige mennesker ihjel

I det velkendte forsøg “The Milgram Experiment”, bliver en række testpersoner bedt om at udsætte en anden person for elektrisk stød. I et forsøg angivet at være om indlæring tror testpersonen, at han eller hun er blevet tilfældigt udvalgt som “underviser” frem for rollen som “elev”. Underviseren skal give eleven stød med stigende intensitet, når han eller hun svarer forkert et spørgsmål.

I virkeligheden er det et forsøg, der tester personens reaktion på autoritet. I lokalet med testpersonen er en “professor” tilstede for at overvære forsøget. Testpersonen (underviseren) kan ikke se “eleven”, men han eller hun kan høre reaktionen på stødet, der bliver stærkere (i takt med stødene).

 Professoren har fire standardsvar klar, når/hvis testpersonen protesterer mod at fortsætte: 1. “Forsæt venligst”, 2. “Forsøget kræver, at du fortsætter”, 3. “Det er absolut essentielt, at du fortsætter” og 4. “Du har intet andet valg, end at fortsætte” – i nævnte rækkefølge.

Resultatet var, at størstedelen (to ud af tre) fortsatte forsøget til dødelige 450 volt.

Forsøget er gentaget mange gange – se blandt andet denne video.

Det kan være, at du tænker, at du ville være blandt dem, der siger fra, før det kommer så vidt, men så tænk på, hvilken indflydelse autoritet har på andre mennesker – herunder dine kunder.

Vær ekspert på dit område og bliv en autoritet blandt dine kunder

Milgrams eksperiment er et godt eksempel, fordi det er så stærkt, at det får folk til at lytte. Pointen med dette eksempel er ikke, at du skal influere dine kunder på det niveau. Jeg vil blot understrege effekten af at blive anset som autoritet. Det kan du opnå ved at fastslå dig som ekspert på dit område.

Vis, hvad du kan med content marketing

Content marketing handler om at give din viden væk – ofte gratis for på den måde at nå endnu længere ud. Content kan være mange ting – det kan være blogindlæg og artikler, billedgallerier og infografikker, podcasts og video, men også længere udgivelser som e-bøger og guides. Det vigtigste er, at dit indhold er værdiskabende for modtageren. Vær autentisk og giv dine bedste råd væk.

Brug inbound marketing til at dele dit indhold

En “Build it they will come”-tilgang virker ikke, hvis du vil placeres som en autoritet inden for en overskuelig fremtid.

Derfor er det, at skabe interessant indhold blot første skridt i vejen mod at blive anset som ekspert på dit område. Sørg for, at du deler det i dine nyhedsbreve, på sociale medier og andre steder, hvor folk søger den information, du giver med dit indhold.

  • Svar på spørgsmål

Hvis du f.eks. handler med vin, kan du besvare samtlige spørgsmål, der måtte opstå på f.eks. Twitter omkring vin. Det kan ligeså godt være grupper på Facebook, Linkedin og lignede, ligesom det kan være specifikke forummer, bygget til formålet.

Hver gang nogen spørger “hvilken vin går godt til hvid fisk?”, bør du være klar med et svar – gerne med et link til en dybere forklaring og 3-5 forskellige valgmuligheder. På den måde vil folk begynde at se dig som ham eller hende, “der ved noget om vin”.

  • Presse

En anden effektiv måde at blive anset som ekspert inden for et område, er ved at blive omtalt i relevante medier. Hvis du formår at positionere dig som ekspert i øjnene på journalister, vil du have stort potentiale for at få endnu mere eksponering. Gør dig derfor tilgængelig overfor journalister, og gør det let for dem at tage dit indhold og lave en historie ud af det.

Det kan du eksempelvis gøre ved at udsende online PR-meddelelser, hvor du gør klart, at du er villig til at komme med uddybende kommentarer. Når du har skabt en god forbindelse til en håndfuld relevante kilder, kan du sågar begynde at seede det direkte ud til dem eller lave eksklusive aftaler.

  • Søgemaskiner

Hvis du følger alle disciplinerne i inbound marketing, vil du også begynde at blive fundet i søgemaskiner som Google, hvilket igen vil placere dig som en autoritet på området. Det kræver dog, at dit website er sat ordentligt op, og at du har en SEO-bevidst tilgang til dit content – selvom det er selve indholdet, der tæller mere og mere. Download eventuelt vores gratis SEO-bog og få mere at vide.

Få hjælp til at blive en autoritet på dit område

Forestil dig, at kunderne opsøger dig, når de har behov for hjælp til at udføre det, din virksomhed tilbyder. Ved at etablere dig som ekspert gennem online marketing, positionerer du dig som en autoritet blandt dine kunder og “den man går til” i en situation, hvor du kan hjælpe.

Vi hjælper dig både med at planlægge dit content, men også med at få dit interessante og værdiskabende indhold ud, hvor det gør en forskel.

Desuden har vi mange års erfaring med søgemaskineoptimering, hvis du har behov for at blive fundet på f.eks. Google – hvor langt de fleste starter deres søgen efter nye produkter, ydelser osv.

Kontakt os i dag på 6060 4444 eller skriv til hej@atcore.dk.

 

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Få indflydelse på dine kunders valg med øget autoritet
5(100%) 3 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. […] I et tidligere indlæg fortalte vi om, hvordan det desuden giver autoritet til dit website at ligge blandt de øverste søgeresultater og om, hvordan denne autoritet påvirker brugernes beslutninger. […]

  2. […] positionerer du dig selv om thought leader på dit område, hvilket øger din autoritet, som vi gennemgik i sidste uge. Samtidig skaber du trafik til dit website, hvilket du kan […]

  3. […] Etos appellerer til den tillid, modtageren har til afsenderen. Vi har tidligere talt meget om troværdighed på bloggen – både ved at være konsekvent, ved at benytte billeder, og hvordan det er blandt de mest almindelige grunde til, at folk forlader din webshop, samt hvordan autoritet har indflydelse på dine kunder. […]

Få vores gratis 42 siders guide til SEO

Hvor starter du, når du er på udkig efter et specifikt produkt, service eller virksomhed? Langt de fleste begynder deres søgen på Google.

Vi giver dig et indblik i, hvordan du bliver synlig på Google i de organiske søgeresultater og udnytter det store potentiale, Google giver, til at skabe opmærksomhed hos din målgruppe.

Hent din gratis guide

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team