Få flere kunder med gode call-to-actions

(5) Kommentarer6. maj 2013 under Convert, Konverteringsoptimering

Få flere kunder med gode call-to-actions
4.38(87.5%) 16 votes

Et call-to-action (CTA) er som udgangspunkt teksten på den knap, der får dine besøgende til eksempelvis at tilføje et produkt fra din webshop i deres virtuelle indkøbskurv. Det kan også være den knap, der får dine besøgende til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, downloade din whitepaper eller ringe dig op.

Disse knapper og tekster spiller altså en afgørende rolle for, hvorvidt dine besøgende konverterer, og derfor er det vigtigt at lægge noget energi i teksterne. Det giver vi dig 5 tips til i dette indlæg.

Hvilken værdi får den besøgende?

Dette spørgsmål skal du gerne kunne svare på i din CTA. Et godt udgangspunkt, når du skal lave gode call-to-actions, er nemlig at se på, hvilken værdi dine besøgende får på den anden side af deres klik. I stedet for “klik her” så fortæl, hvad klikket giver. For dette indlæg kunne det være: “Få flere kunder”, “Sælg mere med gode CTA’ere” eller bare “Sælg mere”.

Vær præcis

I stedet for at vælge et generisk call-to-action, såsom “klik her” eller “læs mere”, så find et, der giver mening for den enkelte situation. Læs mere er et godt eksempel på et call-to-action, der ikke siger ret meget om, hvad der venter på den anden side. Her kan du tilføje noget så simpelt som emnet, de besøgende kan læse mere om: Læs mere om call-to-actions.

Et meget brugt CTA er “Køb nu”, men er det egentlig dét, der sker, når brugeren trykker på knappen? Som regel bliver produktet lagt i en kurv, så hvorfor ikke formulere det: “Læg i kurv” i stedet? På den måde forestiller den besøgende sig heller ikke, at pengene bliver hævet på kreditkortet med det samme.

For at blive endnu mere præcis kan du tilføje produktets navn: “Tilføj kjolen til kurven”.

Skriv aktivt

Du kan skrive aktivt og passivt. Du siger i princippet det samme i disse to sætninger: “Her læses mere om call-to-actions” og “Læs mere om call-to-actions her”, men den ene skubber besøgende i den rigtige retning. Henvend dig direkte til brugeren med bydeform (klik, læs, bliv, få osv.) og nutidsform (læser, bliver, får, skaber osv.) i stedet for passivform (fås, læses, kendes osv.). Passivform bliver meget formelt og tager afstand til modtageren.

Vær relevant

Relevans er altid vigtigt, og jo mere relevant din tekst er i forhold til indholdet på den anden side, desto bedre. Hvis du lover tips til bedre call-to-actions, så giv den besøgende det. Hvis du lover en uforpligtende snak, skal du leve op til det. Lover du et stort udvalg af kjoler til 500 kroner, så hav mere end 3 i dit “store” udvalg.

Hvis dit call-to-action ikke er relevant, risikerer du, at dine besøgende bouncer eller endnu værre; dropper at købe noget i din webshop. Sørg derfor for, at der er sammenhæng mellem din tekst og siden, den besøgende ender på.

Test!

Det er ikke sikkert, at disse råd kan overføres direkte på din forretning, så det er som altid vigtigt at teste. Call-to-actions er oplagte at teste i en A/B-test, da du, ved hjælp af sammenlignelig data, på den måde får et indblik i, om din optimering har effekt eller ej .

Vi tester selv de forbedringer, vi leverer til vores kunder, men hjælper også med at teste teser, du selv stiller op. Vil du have hjælp med at teste eller hjælp til at optimere dine call-to-actions, så tilbyder vi en række optimeringsmuligheder.

Du er altid velkommen til at skrive til hej@atcore.dk eller ringe på 60 60 44 44 og høre mere om dine muligheder.

 

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Få flere kunder med gode call-to-actions
4.38(87.5%) 16 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. Derfor virker tilbud stadig siger: 27. maj 2013

    […] du en webshop, er dine call-to-actions et afgørende element for, om folk vælger at konvertere. Derfor er det både vigtigt med et […]

  2. […] ting er vigtigere for dit website end andre. Dette gælder bl.a. dine call-to-actions, din valueproposition eller dine formularer. Visuelt hierarki hjælper dig med at vise dine […]

  3. […] i din markedsføring. Dette gælder bl.a. for dine søgeannoncer i Google og Google Maps samt dine call-to-actions. Herved målretter du dit budskab så præcist som muligt og opfylder kundens specifikke […]

  4. […] call-to-action er som regel et af de vigtigste elementer på hver side af dit website. Prøv at eksperimentere med […]

  5. […] dine call-to-actions skal kunne ses, uden dine modtagere behøver at scrolle, er standard logik  i e-mailmarketing – […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team