Få en højere placering i søgeresultaterne med links og kvalitetsindhold

Ingen kommentarer20. november 2013 under Attract, Content strategi, SEO

Få en højere placering i søgeresultaterne med links og kvalitetsindhold
5(100%) 6 votes

Du kan have verdens bedste produkt, men hvis folk ikke kan finde det, køber de det heller ikke. Det svarer til, at du arrangerer verdens bedste fest, men glemmer at sende invitationerne. Derfor er det en af dine fornemmeste opgaver at gøre din virksomhed nem at finde. En del af den indsats starter i søgemaskinerne.

Ifølge Searchmetrics’ undersøgelse er aktivitet på sociale medier og antallet af links til dit website nu de to faktorer, der betyder mest, når Google ranker websites i søgeresultaterne. Heldigvis hænger de to ting mere og mere sammen, jo mere komplekse Googles algoritmer bliver.

I dette indlæg får du en række gode råd til, hvordan du hurtigt kan optimere din linkprofil med relevante links. Du får også et indblik i, hvordan du kan opnå langsigtede resultater med en vedholdende, content-bundet SEO-strategi.

seo-tree-blue-lowfruits

De lavthængende frugter

En af måderne, hvorpå søgemaskinerne afgør, om dit website er relevant, er antallet links til dit site fra andre sites samt kvaliteten af disse. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at optimere din linkprofil, så du får så mange højkvalitetslinks som muligt til dit website. Når links kommer fra domæner med relevant indhold og høj domæneautoritet, er de af høj kvalitet.

Nogle links kræver en dedikeret indsats, hvor andre kan ligge lige for. For at høste de lavthængende links kan du bl.a. gøre følgende:

1. Sørg for, at alle links er korrekte

Brug Opensiteexplorer eller lignende værktøjer til at få overblik over alle links til dit website. Tjek disse links igennem. Der er næsten altid links til sider på dit website, der ikke længere eksisterer. Sørg for enten at redirecte dem eller kontakte indehaveren af linket for at få ham til at rette det. På den måde genvinder du nemt tabt linkværdi.

2. Gennemgå dine leverandørers sider

Er der fx nogen, der nævner dig på deres forhandlerlister, men ikke linker til dit website? I mange tilfælde bidrager et forhandlerlink til brugeroplevelsen. Det kan du bruge som argument, når du kontakter leverandøren og forhører dig, om et link er muligt. I sidste ende er forhandleren jo også interesseret i, at hans produkt bliver fundet og solgt.

3. Lav aftaler med dine samarbejdspartnere

Hvis I linker til hinandens websites, optimerer I både jeres linkprofiler og hjælper brugeren til en mere gnidningsfri oplevelse.

4. Spørg dig frem på relevante sites

Finder du fx et blogindlæg om en af de tasker, du forhandler i din webshop, kan du spørge forfatteren, om han eller hun har lyst til at inkludere et link i sit indlæg. Men HUSK; Når du kontakter andre omkring relevante links, så vær ydmyg og skab værdi for den anden part. Her spiller oplevelsen for slutbrugeren (i dette eksempel bloggens læsere) ofte en rolle. Et godt råd i den forbindelse er at sætte Google Alerts op til at give dig besked, når der bliver uploadet nyt indhold omhandlende fx dit brandnavn og nogle relevante søgeord.

Udover ovenstående kan du også styrke din linkprofil ved at inkludere links i dine udsendelser. Det gælder fx jobopslag på diverse jobsider samt fx på universiteternes jobbanker. Disse domæner har som regel høj autoritet, og links herfra er derfor af høj kvalitet samtidig med, at de bidrager til brugeroplevelsen for den jobsøgende.

På samme måde kan du inkludere links i dit PR-materiale. Dog er det utrolig vigtigt, at du aldrig underminerer PR-arbejdets opgave med at være oplysende frem for sælgende og derfor lader det være fuldstændig op til den PR-ansvarlige at vurdere, hvorvidt et link er passende i fx en pressemeddelelse.

seo-tree-blue-2

Det lange, seje træk mod bæredygtige SEO-resultater

Rom blev ikke bygget på een dag, og ligeledes kommer du ikke til at rangere højt, hvis du kun høster lavt. Når du først har optimeret din linkprofil, er det tid til det lange, seje træk. At opnå vedvarende resultater i søgemaskinerne kræver en dedikeret indsats. Til gengæld er belønningen tydelig.

Ifølge førnævnte undersøgelse, er det tydeligt, at de sociale faktorer er mest afgørende i søgemaskinerangeringen. Antallet af delinger, synes godt om-tilkendegivelser og kommentarer på de sociale medier er med til at fortælle søgemaskinerne, at dit indhold er relevant.

Kvalitet frem for kvantitet

Derfor er det nu vigtigere end nogensinde, at din content- og SEO-indsats er tæt forbundet. For at opnå social anerkendelse af dit indhold, kræver det ganske enkelt, at du tilbyder indhold af høj kvalitet, der er relevant, interessant og værdiskabende for brugerne.

Vores infografikker er et godt eksempel på, hvordan relevant indhold skaber engagement. Fra dem alene har vi over 520 links fra andre websites til vores, og de har et enormt højt niveau af engagement på de sociale medier. Det kræver mange ressourcer at udarbejde relevant indhold, men til gengæld taler antallet af synes godt om-tilkendegivelser og delinger for sig selv.

Danskerne på Facebook 2013

Formår du at levere relevant indhold i et konstant flow, viser du ikke bare søgemaskinerne, at dit site er relevant. Du vil over tid også opbygge en engageret brugerskare, der kontinuerligt vil fortælle søgemaskinerne, at dit indhold er relevant. På den måde opnår du bæredygtige SEO-resultater.

I et tidligere indlæg fortalte vi om, hvordan det desuden giver autoritet til dit website at ligge blandt de øverste søgeresultater og om, hvordan denne autoritet påvirker brugernes beslutninger.

Hvordan kan Atcore hjælpe dig?

Hos Atcore kan vi både hjælpe dig med at identificere (og plukke) de lavthængende frugter og opbygge en strategi, der giver vedvarende resultater på den lange bane. Vi forstår vigtigheden af synergier mellem content- og SEO-arbejdet, og du kan få hjælp til at udarbejde en plan for din indsats.

Har du lyst til at få en snak om, hvordan du kan komme til at ligge højere i søgemaskinerne? Så send os en mail på hej@atcore.dk eller ring på 6060 4444.

 

Om forfatteren

Katrine

Copywriter

Katrine er vores sprogekspert og skriver med en nørdet tilgang om sprog og kommunikation, samt hvorfor god og korrekt kommunikation er afgørende for virksomhedens succes.
Se profil ›

Få en højere placering i søgeresultaterne med links og kvalitetsindhold
5(100%) 6 votes

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team