Få en bedre mobilstrategi med Googles nye håndbog

(2) Kommentarer4. november 2013 under Convert, Mobile

Få en bedre mobilstrategi med Googles nye håndbog
5(100%) 5 votes

En stor del af os benytter dagligt flere forskellige elektroniske enheder i vores arbejde og privat – herunder computere, tablets og smartphones. Dette har sat større fokus på optimering af dine løsninger til visning på mange skærmstørrelser, samt hvordan du drager fordel af de mobile platformes mange nye muligheder for markedsføring.

 

Sidste år udkom Google med ‘The Mobile Playbook’ – en elektronisk udgivelse, der skulle give travle forretningsledere et overblik over de mobile platformes mange muligheder. Tilgangen for forretningsledere er skiftet fra: “Hvorfor skal jeg investere i mobile” til: “Hvordan skal jeg investere i mobile”.

Nu er Google kommet med en ny version af udgivelsen, der sætter endnu større fokus på, hvordan du får størst udbytte af dine mobile tiltag. Du får samtidig en række best-practise-eksempler fra amerikanske virksomheder, der har forstået at skabe høj værdi gennem helstøbte mobile løsninger. I dette indlæg får du nogle af hovedpointerne fra bogen.

Identificér den mobile brugers behov

Som med alle andre webløsninger, er det essentielt, at du identificerer dine besøgendes behov, når de interagerer med din forretning. Hvilken værdi er det, du vil give dine besøgende og hvordan kommer dette til udtryk? Basér herefter din forretnings værdisætning på mobile brugerscenarier, så du altid har kundens behov i fokus. Herved hjælper du dig selv med sætte finger på de mange forskellige  touchpoints dine kunder har med din forretning, så du løbende kan optimere dem.

Lokale mobilsøgninger skaber flere konverteringer

En stor del af vores søgninger på de mobile enheder bliver lavet med en lokal hensigt. Ifølge Google tager hver femte søgning udgangspunkt i et lokalt behov. 94% af smartphone-brugere søger bl.a. efter lokationsinformation, fx åbningstider, telefonnummer, tilbud og butikker i nærheden osv. Samtidig udløser ca. 80% af mobile søgninger fysiske besøg i forretninger inden for 5 timer, fra den indledende søgning blev lavet.

Der er derfor store fordele ved at være tilgængelig for de besøgende, der kommer browser fra mobilen, hvis du samtidig har fysiske butikker.

Fokusér på en mobile-first tilgang

Det kan være svært at overskue, hvor du skal starte din mobile strategi. Det umiddelbare bud er at fokusere dine ressourcer på at lave et mobilt website som første prioritet. 57% af amerikanske brugere har udtalt, at de ikke vil anbefale en forretning med et dårligt mobilsite.

40% er gået over til en konkurrerende forretnings website, fordi de har haft en dårlig mobil oplevelse.

Du kan enten lave et separat mobilsite eller benytte dig af responsivt webdesign. Her er det vigtigt at tænke på de mobile SEO-fordele, der kan være ved de forskellige løsninger. Fælles for løsningerne er dog, at dine brugere får en skræddersyet mobiloplevelse.

Andre fordele ved at have et mobiloptimeret website er, at du kan drage fordel af de mange lokations- og telefonbaserede funktioner som fx ‘click-to-call’, vejvisning til nærmeste butik osv.

Sørg samtidig for at tænke brugen af smartphones og tablets ind i webdesignet, så det kun er de mest nødvendige informationer, den besøgende får når de bruger mobilsitet. Optimér samtidig størrelsen på klikbare elementer, så de matcher en finger i stedet for en mus.

Husk altid at analysere dine tiltag for at holde dig opdateret omkring, hvordan dine besøgende benytter dit mobile website, hvilke informationer de søger efter, og hvor du kan optimere for at skabe bedre brugeroplevelser og flere konverteringer.

Sådan gør du din markedsføring mobil

Når markedsføringsfolket taler om de muligheder, som mobiltilgangen skaber, handler det som oftest om de muligheder, der ligger i kontekstuel markedsføring. Google bruger et eksempel med et pizzaria. Hvis dine besøgende foretager en søgning via en desktop-enhed derhjemme, er der stor sandsynlighed for, at de leder efter udbringningsmuligheder. Søger brugeren via en mobil enhed, leder de ofte efter et pizzaria i nærheden af deres position.

Hver af disse brugere bør se en skræddersyet besked, afhængigt af konteksten de foretager søgningen i. Du skal bl.a. tænke tidspunkt på dagen, lokation og kundens nærhed ind i din markedsføring. Dette gælder bl.a. for dine søgeannoncer i Google og Google Maps samt dine call-to-actions. Herved målretter du dit budskab så præcist som muligt og opfylder kundens specifikke behov.

Mobil-assisterede konverteringer øger din værdi

Ifølge Google skaber 3 ud af 10 mobile søgninger direkte forretningsresultater – fx ved at dine kunder besøger din fysiske butik, foretager et køb på din webshop eller ringer til dig. Ikke alene skaber mobile søgninger konverteringer, de gør det også hurtigt. 50% af købsrelaterede konverteringer sker inden for en time efter den indledende søgning.

Dog kræver mobile tiltag, at du tager et bredere perspektiv på, hvad en konvertering er, og hvordan den skaber værdi for din forretning. Det er essentielt, at du måler og tildeler værdi til alle mobile konverteringer og ikke kun fra mobilhandel. Der er desværre mange virksomheder, der ikke investerer nok i mobile, fordi de kun kigger på salg fra mobilhandel og derfor ikke får det fulde billede af den værdi, de reelt får gennem mobile løsninger.

For at få det fulde overblik, skal du kigge på dine andre kanaler herunder fysiske butiksbesøg, din mobil-app og evt. call centers. Herved kan du tracke dine mobil-assisterede konverteringer så som, ‘click-to-call’, ‘find nærmeste butik’-klik, app-downloads og køb foretaget gennem applikationen.

Videoerne herunder viser nogle af de mellemregninger, du skal have med for at få et mere præcist billede af din ROI ved fx søgeannoncering.

Sådan har Adidas målt værdien af deres mobil-assisterede konverteringer i deres fysiske butikker:

Det Indiske e-commerce site Myntra.com har fået hjælp af Google til skræddersyede mobilkampagner, der øgede deres generelle salg med 7%

Sådan kommer du i gang med din mobile strategi

En af de vigtigste ting er, at du forstår, hvordan du servicerer mobile brugere, så det ikke bare bliver din standard desktop-løsning på en mindre skærm. Forstå, hvad mobile brugere vil have, og hvor fordelene ligger. Der er næsten aldrig nogen grund til at bygge en mobil løsning, der henvender sig til de samme behov, som desktop brugere har.

 Derfor er det vigtigt, at dit websites design er skræddersyet til mobile, at dit content er skræddersyet til konteksten og dine annoncer er tilpasset til dine besøgendes behov, når de interagerer med din forretning gennem mobile platforme.

Vi kan hjælpe dig med alle faser af implementeringen. Ring til os på 6060 4444 eller skriv en mail på hej@atcore.dk, så kontakter vi dig til en snak om, hvordan du får mest ud af de mobile platforme.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Få en bedre mobilstrategi med Googles nye håndbog
5(100%) 5 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. […] I et tidligere indlæg fik du nogle eksempler på, hvordan Adidas bl.a. benyttede sig af online mobilkampagner til at skabe flere offline […]

  2. Kristian Olsen siger: 19. december 2013

    Det bliver spændende at følge, hvordan den mobile udvikling bliver i Danmark. Der er flere eksperter som ser mobil betaling, som en vigtig del af fremtidens online business.

    Der er i hvert fald ingen tvivl om, at mobile hjemmesider og løsninger, bliver vigtigere og vigtigere.
    Så spændende emne du tager op Tobias, suppleret med gode råd.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team