Få bedre overblik over dit indhold med ny Analytics-opdatering

Ingen kommentarer29. januar 2014 under Analytics, Data

Få bedre overblik over dit indhold med ny Analytics-opdatering
5(100%) 1 votes

Det er vigtigt for næsten alle virksomheder at have overblik over indholdsgrupperinger på deres website. Dette gør bl.a., at du forstår, hvordan forskellige produktkategorier arbejder sammen, og hvilke kategorier der giver dig den største omsætning. Hvis dit indhold er baseret på nyheder, får du overblik over, hvilke emner dine læsere finder mest aktuelle, og hvad der er størst efterspørgsel på.

 

Derfor er Google kommet med en ny opdatering til Analytics, som gør det lettere og mere brugbart at få indblik i dine forskellige kategorier. Opdateringen kalder de Content Grouping eller indholdsgruppering. Når du har implementeret indholdsgruppering, bliver det tilføjet som en fane under dine indholdsrapporter. Her får du visualiseret din data baseret på hver gruppe som tilføjelse til de andre primære dimensioner.

Derfor får du overblik med indholdsgruppering

Ved at benytte dig af indholdsgruppering får du overblik over grupperingen af de ti, hundrede eller tusinde URL’er, du har på dit website, som hver især kun udgør en lille del af din trafik, men som samlet set fortæller en betydningsfuld historie om populariteten af dit indhold.

Content grouping lader dig gruppere dit indholds data i samme logiske struktur, som du i forvejen benytter dig af på dit website. Sælger du fx tøj, har du måske to overordnede grupperinger – herre/dame. Under disse kategorier kan du have bluser, bukser, sko og t-shirts. Det er disse grupperinger, du får et øget overblik over.

Ovenstående billede fra Analytics viser et eksempel på forskellige kategorier på et website

Optimér dit indhold på baggrund af data

Når du har grupperet dit indhold, kan du sammenligne dine kategorier overordnet eller dykke dybere ned i de individuelle URL’er. Herved kan du se, hvilket indhold dine besøgende finder mest interessant. Hvis din t-shirt-kategori får meget mere trafik end din skokategori, kan det være, at du skal satse mere på denne kategori, eller overveje om du bør optimere din skokategori.

Her vises de URL’er der ligger i kategorien T-Shirts, samt antallet af sidevisninger

Har du et nyhedssite, er det ligeledes relevant at få et overblik over, hvilket indhold der er vigtigt for dine besøgende. Når du ved dette, kan du både optimere dit indhold og måden du deler dette – bl.a. via sociale netværk. Hvis din målgruppe er mere interesseret i underholdning end politik, kan det være, at du skal ændre din kommunikation, så den er tilpasset denne viden.

Ved at dykke ned i de individuelle URL’er kan du se, om din trafik i den overordnede kategori er fordelt jævnt blandt de underliggende kategorier, eller om det skyldes, at en enkelt side har haft ekstraordinært mange sidevisninger.

I denne video fra Google får du forklaret, hvordan du implementerer og gør brug af content grouping:

Som videoen forklarer, er der flere måder, hvorpå du kan opsætte indholdsgruppering. Hvis du er i tvivl om, hvordan du gør, eller er på udkig efter den bedste løsning for dig, kan du få hjælp af os.

Atcore er Google Analytics Certified Partner og kender derfor til alle aspekter af analyseværktøjet. Ring på 6060 4444 eller skriv en mail til hej@atcore.dk, så tager vi en snak om, hvordan vi opsætter din konto, så du får mest udbytte af din data.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Få bedre overblik over dit indhold med ny Analytics-opdatering
5(100%) 1 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team