Få 6 tips til at formulere bedre opslag på sociale medier

Skriv bedre tekster

(1) Kommentar10. maj 2013 under Kommunikation, Sociale medier

Få 6 tips til at formulere bedre opslag på sociale medier
5(100%) 7 votes

Konverteringsoptimering er ikke kun relevant på dit website. Disciplinen kan også tages over på de sociale medier, for som udgangspunkt ønsker du formentlig også at aktivere dine fans og følgere her. Det gør du f.eks. ved at motivere dem til at synes godt om dine opslag, klikke på dine links eller dele dit indhold med deres venner.

Derfor er det også vigtigt, at du tænker persuasive copywriting (oversat: overbevisende tekstforfatteri), når du slå ting op på sociale medier. Altså disciplinen at overbevise folk om, at de skal konvertere, gennem kommunikationen i dine tekster. Du bør altså gennemtænke teksten i dine opslag på samme måde, som du bør gennemtænke dit indhold alle andre steder.

Derfor får du i dag 6 punkter, du bør overveje, inden du udgiver indhold på sociale medier.

1. Kend din målgruppe

På mange måder burde dette punkt være selvsagt, men det gælder på sociale medier såvel som på alle andre platforme. Overvej din målgruppes jargon. Hvis du afviger for meget fra deres måde at kommunikere på, er det ikke sikkert, at du møder dem i øjenhøjde. Du er ikke interesseret i, hverken at tale ned til nogen eller tale hen over hovedet på dem.

2. Kend din platform

Der er forskel på Twitter og Facebook. Det er muligvis de samme personer, du taler til, men de forventer noget forskelligt på de forskellige kanaler. Derfor er det også vigtigt, at du differentierer din kommunikation afhængigt af, om du henvender dig til dem på Google+ eller LinkedIn – selvom budskabet er det samme.

3. Løs et problem

Når du kender din målgruppe, ved du også hvilke problemer, de roder med. Besvar et af disse problemer i dit opslag, og tilbyd en løsning. Du er eksperten – vis det!

4. Hav et mål med dit opslag

I sidste uge satte vi fokus på målsætninger på sociale medier. Med fare for at gentage mig selv, er det vigtigt, at du har et mål med hvert opslag. Udover at have et overordnet mål med din tilstedeværelse på den enkelte platform (for det har du – ikke?), er det også vigtigt at sætte mål for det opslag, du er i gang med at skrive. Læs indlægget om målsætninger fra sidste uge, hvis du vil vide mere.

5. Hold fokus på modtageren i stedet for dig selv

I stedet for at fokusere på, hvad du giver, hvad du kan, hvad du tilbyder osv., så fokusér i stedet på, hvad modtageren får, hvad modtageren kan og hvad modtageren bliver beriget med.

Ved at fokusere på modtageren i stedet for dig selv, gør du det lettere at relatere til. Udskift vendinger med “vi”, “os”, “jeg” og “mig” til “I”, “jer”, “du” og “dig”.

6. Sig det kort og præcist

Korte tekster har det med oftere at blive læst til ende end lange tekster. Find derfor essensen af dit budskab og nå frem til det hurtigt. På Twitter giver det sig selv, da du kun har 140 tegn at gøre godt med, men det gælder også andre platforme. Vil du sige en masse, så sørg for, at det vigtigste kommer med i starten.

Vil du vide mere om kommunikationen på sociale medier?

Så har vi både skrevet en e-bog på 320 sider om Twitter og en GRATIS guide til Facebook. Twitter vinder frem i Danmark, og med vores e-bog er du godt rustet til platformen, der er fyldt med muligheder på blot 140 tegn.

Timeline for virksomheder er guiden, der gennemgår mulighederne på Facebook og guider dig igennem alt fra, hvordan du skaber mere engagement, til hvordan du bedst præsenterer dit indhold på din fanside.

Har du brug for hjælp til at få kick-startet din tilstedeværelse på sociale medier hjælper vi dig gerne med det også. Ring til Lau på 24 49 21 12 eller skriv til lbj@atcore.dk og få en snak om dine muligheder.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Få 6 tips til at formulere bedre opslag på sociale medier
5(100%) 7 votes

Tags: , , , , , ,

Kommentarer

  1. […] vigtige ting er, hvordan du formidler budskabet, når du deler et indlæg og så det call-to-action, der knytter sig dertil. I dette indlæg vil du […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team