Er min exact match søgning altid exact?

(1) Kommentar6. juni 2012 under SEM

Er min exact match søgning altid exact?
5(100%) 8 votes


Google har netop tilføjet en mulighed for søgeordstyperne phrase (søgeordssætning) og exact (eksakt). Deres forbedring (som Google kalder det) gør det muligt for de to søgeordstyper at blive vist på relevante varianter af ens søgeord. Ændringen kommer til at vise annoncer på stavefejl, ental og flertalsformer, akronymer, ordstammevarianter (f.eks. gulv og gulvbelægning), forkortelser og accenter.

Er Googles nye opdatering en forbedring?

Som Google skriver, kan du “bedre målrette dine annoncer, hvilket kan hjælpe med at give dig flere klik og visninger“. Jeg kan sagtens give Google ret i, at denne forbedring i søgningen vil hjælpe til at give flere klik og visninger, men det er jo ikke altid det, det handler om.

Jeg kan ikke se, hvordan man bedre målretter sine annoncer, da jeg vil mene, at man får den allerbedste målretning ved en “tight” strukturering af søgeord i forhold til annoncetekst. Har man dog sine søgeord i broad match, vil man nok ikke se den største forskel. Medmindre selvfølgelig at varianten af ens søgeord der bliver søgt på, bliver trigget af ens exact match og ikke broad match, da Google kommer til at bruge exact match søgeordets kvalitetsresultat og anslåede bud for første side.

Jeg ser ikke dette som værende en kæmpe ændring i AdWords, dog kan jeg naturligvis godt se fordelene og muligheden, hvis man udelukkende har sine søgeord i phrase og exact match. Man kan slå opdateringen til og fra i AdWords, men det skal samtidigt siges, at opdateringen automatisk er slået til. Du finder den AdWords interfacet under kampagneindstillinger, hvor den ligger i bunden og hedder “Søgeordstyper”.

Jeg ville ikke være så nervøs for at lade den køre og give den en chance. Men som med alt andet Google kommer ud med, er det altid en god ide lige at holde lidt øje med eventuelt ændringer i data. I forhold til “Søgeordstyper” kan du se eventuelt visninger og klik i “Søgeudtryksrapporten”. “Søgeudtryk” kan du finde i fanen “Søgeord” lige over dataen med dine søgeord.

Du kan læse mere om de nye søgeordstyper på Google’s egen hjælpeside.

Har du oplevelser eller spørgsmål om den nye Søgeordstype muligheden, skal du være mere end velkommen til at skrive til mig på cht@atcore.dk eller i kommentarfeltet nedenunder.

Om forfatteren

Christian Thomsen

Senior SEM Specialist (Google Analytics & AdWords Qualified)

Christian er vores Senior SEM specialist og vil berige bloggen med sine mange års erfaring med AdWords samt nye opdateringer i Googles værktøjskasse til optimering af dine søgekampagner. Følg med i Christians indlæg, hvis du vil blive klogere på mulighederne med AdWords
Se profil ›

Er min exact match søgning altid exact?
5(100%) 8 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. […] En lille note: Google har for ikke så lang tid siden lanceret en ny indstilling, der påvirker phrase (søgeordssætning) og exact (eksakt) match søgeord. Ændringen kommer til at vise dine annoncer på stavefejl, ental og flertalsformer, akronymer, ordstammevarianter, forkortelser og accenter. Du kan læse mere om ændringer her. […]

Få vores gratis 42 siders guide til SEO

Hvor starter du, når du er på udkig efter et specifikt produkt, service eller virksomhed? Langt de fleste begynder deres søgen på Google.

Vi giver dig et indblik i, hvordan du bliver synlig på Google i de organiske søgeresultater og udnytter det store potentiale, Google giver, til at skabe opmærksomhed hos din målgruppe.

Hent din gratis guide

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team