Effektiv Remarketing med Google Analytics & AdWords

(5) Kommentarer1. august 2012 under AdWords, SEM

Effektiv Remarketing med Google Analytics & AdWords
4.43(88.57%) 7 votes


 

Google Analytics er i øjeblikket igang med at udrulle en betafunktion i Google Analytics, der giver dig, der benytter både Google Analyitcs og AdWords, en ny mulighed for at bygge Remarketing lister. Det hedder “Google Analytics Remarketing Lists”.

Det vil komme til at gøre det meget nemmere og mere effektivt for annoncører at lave Remarketing, og vil uden tvivl flytte Remarketing til nye højder. Funktionen vil blive rullet ud i alle Analytics konti over de næste par uger.

Google Analytics teamet siger om den nye update:

Remarketing with Google Analytics lets you tap into valuable insights about your website visitors who show an interest in your products and services — for example, visitors who spend time viewing specific pages or who put items in their shopping cart. Once you’ve identified your target audience, you can run ads across the Google Display Network (GDN) that are tailored to that audience.

Her gennemgår vi kort hvad Remarketing er og hvordan den nye funktion i Google Analytics vil kunne skabe større værdi for dig.

Hvad er Remarketing?

Remarketing (også kaldet Retargeting) er en kampagneform, hvor man målretter annoncering (tekst annoncer eller display-bannere) mod personer der har besøgt en eller flere sider på dit website. Remarketing har længe været en mulighed til at forblive “Top-Of-Mind” over for brugere, der har en udvist interesse for din ydelse eller produkt på et eller andet niveau.

Dermed har du som annoncør mulighed for at kommunikere dine budskaber til brugere, der har besøgt dit website, selvom de ikke længere befinder sig på dit website. Det er effektivt, fordi det giver dig mulighed for at “forlænge” din kommunikation til dem gennem deres efterfølgende research- og købs beslutningsproces, hvor de benytter andre medier til at få mere information, før de er klar til et køb. Rent praktisk kan det lade sig gøre ved, at man lægger en “Cookie” på brugerens computer ved besøget på dit website, som afslører hvilke ting brugeren har interesseret sig for på dit website.

Her er en video som Google har lavet om Remarketing:

De fleste store Display Netværk og AdServing platforme tilbyder efterhånden forskellige former for Remarketing, Retargeting og Behavioural Targeting. Det har også været muligt i længere tid at lave Remarketing via Googles Display Netværk igennem AdWords.

Desværre er der stadig rigtig mange annoncører, der ikke udnytter de mange muligheder, der ligger i Remarketing kampagner.

Google Analytics Remarketing Lister

Google Analytics giver nu mulighed for at lave Remarketing lister direkte i Google Analytics og importerer dem til AdWords, hvilket betyder bedre mulighed for målretning af annoncer.

Fordelene ved at lave Remarketing lister via Google Analytics:

  • Hurtigere implementering for at komme igang med Remarketing
  • Bagudrettet oprettelse af Remarketing lister
  • Bedre målretning og segmentering af målgrupper

Hurtigere implementering

For at komme igang med Remarketing via AdWords, skulle du tidligere definere en målgruppe i AdWords, trække et script og derefter få den webansvarlige til at implementere scriptet. De fleste, der arbejder med Online Marketing, kender til, hvor besværligt det kan være, at få den IT- eller webansvarlige, til at implementere nye scripter i tide og utide.

Med Remarketing via Google Analytics, skal der blot laves en opdatering af Google Analytics Scriptet én gang (se vejledning nedenfor), hvorefter Analytics indsamler alt nødvendig data, der gør det muligt at lave relevante Remarketing lister fremadrettet.

Bagudrettet oprettelse af Remarketing Segmenter

Da du tidligere skulle igennem en ny script-implementeringsproces, hver gang du ville lave en ny Remarketing liste, betød også, at du skulle vente længere tid på at kunne gå igang med at målrette annoncering til den pågældende målgruppe, eftersom der minimum skulle være 100 personer på listen.

Med det nye Google Analytics script, indsamles al dataen til fremtidige Remarketing lister automatisk. Det betyder, at hvis du om 3 måneder identificerer et nyt segment du vil annoncere til, så kan du blot hente Remarketing listen for det pågældende segment i Google Analytics, og importere det direkte i AdWords. Dermed vil der med stor sandsynlighed også allerede være det fornødne antal personer på listen der kræves, for at din Remarketing kampagne kan igangsættes.

Bedre målretning og segmentering

Selvom der er mulighed for at lave forskellige regler i AdWords Remarekting værktøjet ift. målretning og segmentering, giver Google Analytics Remarketing mulighed for at benytte mange flere muligheder. Her er nogle af de forskellige måder du kan definere segmenter, til at lave Remarketing annoncering mod:

  • Besøgende der har besøgt websitet mindst X-antal gange
  • Besøgende der har fået vist et specifikt produkt, men ikke konverteret
  • Besøgende der har forladt en fyldt indkøbskurv
  • Besøgende der har gennemført en transaktion (mersalg, opsalg, reviews, kundeklub m.m.)
  • Besøgende der har gennemført et bestemt konverterings-mål
  • Besøgende der har gennemført et bestemt konverterings-mål inden for X-antal dage
  • Besøgende der har benyttet over/under X-antal kroner
  • Besøgende der har foretaget Events (f.eks. “Ambassadører”, der ofte Liker, Tweeter, eller kommenterer indhold)
  • Besøgende der har besøgt dit website ud fra et bestemt “Path” – f.eks. Display først og Search efterfølgende
  • Besøgende der matcher kriterierne for et bestemt Segment

Med muligheden for at lave lister af besøgende ud fra segmenter, kan du både bruge Dimensioner, Metrics og Filtre til at bygge dine segmenter. Dermed kan du f.eks. lave en liste af folk, fra en specifik del af landet, med en specifik computer, der har været på websitet mellem 5-9 gange, hvor der er gået mere end 14 dage fra første gang brugeren besøgte dig, og som har brugt mere end kr. 5.000 på en tidligere gennemført transaktion.

Sidst men ikke mindst, er det også muligt at kombinere disse segmenter med AdWords “Interessekategorier” under “Tilpassede kombinationer”. Dvs. du kan lave en segmentering af folk, der har været på dit website, som har set et givent produkt, har været over 5 minutter på dit website, har kommet et produkt i vognen, men ikke handlet – kombineret med “Interessekategorier”, der kun aktiveres ved at brugeren er i markedet for lige præcis din type ydelse.

Det er bl.a. den slags kompleksiteter, der bliver muligt at bygge op via Google Analytics nye “Remarketing lists”, og det kan uden tvivl bruges til at gøre din annoncering meget mere målrettet!

Sådan kommer du igang

For at komme igang med at benytte Google Analytics til at lave Remarketing, skal du gøre følgende:

  • Sikre korrekt kobling af konti
  • Opdater dit Google Analytics Script
  • Opdater dine Cookie- og privatslivspolitikker
  • Tilgå Remarketing Lists fra din Analytics konto

Sikre korrekt kobling

For overhovedet et kunne komme igang, er det vigtigt at sikre en korrekt kobling af din AdWords og Analytics konto. Hvis ikke du allerede har gjort dette, så er det vigtigt at få gjort, da der også vil være meget andet værdifuld data du kan bruge i Analytics fra AdWords, med den rigtige kobling.

Opdatér dit Google Analytics Script

Inden du kan gå igang med at benytte Remarketing lister i Google Analytics, kræver det at dit Analytics script bliver opdateret. Her er et eksempel på et standard Google Analytics script, hvor linjen der er markeret med fed skal udskiftes:

<:script type=”text/javascript”>
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-xxxxx-y’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
(function() {
var ga = document.createElement(’script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘google-analytics.com/ga.js’;

var s = document.getElementsByTagName(’script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>

—> Linjen skal udskiftes med den linje, der fremgår med fed nedenfor:

<:script type=”text/javascript”>
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-xxxxx-y’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
(function() {
var ga = document.createElement(’script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://’ : ‘http://’) + ’stats.g.doubleclick.net/dc.js’;

var s = document.getElementsByTagName(’script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>

Opdatéring dine Cookie- og Privatlivspolitikker

Både Google såvel som de nye Cookie regler, gør det nødvendigt at opdatere dine  Cookie- og Privatlivspolitikker til at oplyse omkring din data-indsamling.

Vælg Remarketing Lists i Analytics

Tilgå det nye menupunkt i din Google Analytics (det kræver  at du er Administrator af Analytics kontoen).

Google Analytics Remarketing Menu

Tip til Remarketing

Remarketing kampagner kan hurtigt blive en kompleks ting, fordi din kommunikation i dine budskaber bør tage højde for, både hvad brugeren er interesseret i, såvel som hvor langt brugerens købsbeslutningsproces er og slutteligt, hvilken sekvens af handlinger, der skal udløse et bestemt budskab i din annoncering.

Først og fremmest bør du huske at din Remarketing annoncer, skal have sin egen kampagne i AdWords, og dermed ikke blandes sammen med f.eks. din Search kampagne.

Nogle af de taktikker du kan benytte til din Remarketing er:

  • Få flere konverteringer
  • Fremskynd brugerens købs beslutning
  • Krydssalg

Få flere konverteringer

Den oplagte mulighed er selvfølgelig at bruge Remarketing til at øge antallet af de samlede transaktioner, fordi vi øger synligheden og forbliver Top-Of-Mind gennem en bruges købs beslutningproces. Dermed fanger vi en andel af dem, der havde valgt at købe et produkt et andet sted i mellemtiden.

Fremskynd brugerens købsbeslutning

Annoncøren nedenfor har en høj andel af konverteringer, der forekommer efter 12 dage. Her kan vi bruge Remarketing til at forkorte beslutningsprocessen, som en bruger gennemgår, inden der foretages en transaktion.

For at få en bedre forståelse af, hvordan adfærden er omkring dine brugeres købs beslutningsproces, kan du bruge nogle nyttige værktøjer i Google Analytics. Under din vestre-navigation i Analytics finder du menupunktet “Conversions”. De relevante data finder du i:

Menupunktet: “Multi-Channel Funnel” -> “Time Lag”

og

Menupunktet: “Ecommerce” -> Time to Purchase”

De giver dig en interessant indsigt i, hvor lang tid en bruger er om at træffe en beslutning omkring en transaktion på dit website.

Den information kan du bruge til at tidsbestemme, hvornår du ønsker at din Remarketing skal have højere frekvens af visninger.

Hvad enten der er en normal Display kampagne eller en Remarketing Display kampagne du arbejder med, er det vigtigt at huske at sætte “Frekvens styring” for din annoncevisning.

Frekvensen af en annoncevisning, er det gennemsnitlige antal gange en bruger ser din annonce i løbet af en bestemt periode. Med frekvensstyring sætter du en grænse for, hvor mange gange du vil tillade at dine annoncer bliver vist over for den enkelte bruger.

Du slår frekvensstyring til i “Kampagne indstillinger” i din Remarketing kampagne, under “Avancerede indstillinger” og vælger punktet “Annoncevisning: Annoncerotation, frekvensstyring”.

En tommefingerregel kunne være at sætte din frekvensstyring til f.eks. max 5 visninger pr. dag.

Hvis du vil være mere avanceret, kan du arbejde med “Bursts” der intensiveres over tid, som matcher den adfærd du kan se brugere har i hhv. “Time to Purchase”,  “Time-Lag” og “Paths Lengths” i Google Analytics. Ved at tilpasse frekvensen i “Bursts” til de bølger du kan se har højere koncentration af konverteringer i Google Analytics (f.eks. efter 12 dage), så har du større sandsynlighed for at være “Top-Of-Mind”, når du ved, at en bruger er ved at være klar i sin købs beslutningsproces, uden at have været et irritationsmoment gennem brugerens købs beslutningprocess.

Det er også vigtigt at sætte en frekvensstyring, hvis du ønsker at undgå at forringe kvaliteten af din annonce. At vise din annonce på maksimalt tryk konstant, skaber ofte bare irritation hos en stor del af modtagerne og giver dig dårligere resultater på f.eks. din klikrate.

Husk også, at en Remarketing kampagne ikke nødvendigvis kun skal være på dit lokale sprog. Din normale Search kampagne vil typisk være sat til at være målrettet ét sprog i ét land, men en Remarketing kampagne kan sagten målrettes til flere sprog i flere lande, da brugeren du gerne vil målrette annoncering på, med stor sandsynlighed også besøger udenlandske websites.

Krydssalg

En tredje taktik er, at overveje hvordan du kan bruge Remarketing til at lave krydsalg. F.eks. et flyselskab, der har solgt en flybillet, kan lave Remarketing med Hoteller eller biludlejning til den pågældende destination i den relevante periode.

Effektmåling af Remarketing

Der er to måder at måle ROI og effektivitet på din Remarketing:

  • Direkte antal konverteringer via klik på dine Remarketing annoncer
  • Antal konverteringer via “View Through konverteringer”

Sidst men ikke mindst, så husk at Remarketing kampagner i lige så høj grad kræver løbende kampagne-optimering, som en normal Search- eller Display kampagne! Det er vigtigt at kigge på din data, og ud fra denne, forbedre dine kampagner til konstant at være mere målrettet og skabe højere ROI!

 

Vil du have hjælp til en effektiv Remarketing kampagne, så kontakt mig på sg@atcore.dk eller ring til os på 60604444.

 

Om forfatteren

Sebastian

Stifter og CEO

Sebastian Gullak er Founder af Atcore, og har brugt + 15.000 timer af sit liv på at rådgive en lang række af Danmarks største virksomheder, med at blive bedre til at forstå de digitale platforme, såvel som hvordan de tjener flere penge ved hjælp af digital forretningsoptimering.
Se profil ›

Effektiv Remarketing med Google Analytics & AdWords
4.43(88.57%) 7 votes

Kommentarer

  1. Philip Mahler siger: 3. januar 2013

    Fantastisk flot indlæg og god gennemgang af de fleste aspekter.

    For de fleste Analytics/Adwords brugere kan deres remarketing system være et større projekt. Google har ikke været helt gode til at være brugervenlige når du skal opsætte mange parametre såsom tags ol.

    For mange nybegyndere vil tjenester som AdRoll og Perfect Audience være bedre for førstegangs remarketeren (omend funktionaliteten og mulighederne er uendeligt større med Google).

  2. […] en fordel ved at annoncere på YouTube er, at du kan koble dine remarketing tiltag sammen med AdWords. Ved at målrette dine leads med remarketing, øger du sandsynligheden […]

  3. […] er remarketing et effektivt værktøj til at vise relevante annoncer til folk, der har vist interesse for dine […]

  4. Emil Kristensen siger: 3. august 2014

    Rigtig god artikel. Jeg har personligt ikke haft de bedste erfaringer med Googles retargeting værktøj. Derimod har jeg skrevet en komplet guide til retargeting igennem tredjeparts produkter som Adroll emilkristensen.dk/hvad-er-retargeting-remarketing/

  5. […] at tabe leads et sted i processen, er det en god idé at forsøge at fange dem igen ved hjælp af remarketing. Remarketing målretter personer, der har vist interesse for dit produkt, uden at konvertere. På […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team