E-mail marketing: Er du nybegynder eller ninja?

(7) Kommentarer20. september 2011 under E-mail

Hvad syntes du? Giv os en rating!


De fleste virksomheder benytter sig i dag af e-mail marketing ved fx. at udsende nyhedsbreve. Selvom e-mail marketing har udviklet sig dramatisk over de sidste ti år, har de færreste virksomheder fulgt med i udviklingen. Hvor langt er din virksomhed kommet i e-mail marketing-evolutionen? Hvad kan du opnå ved at gå skridtet videre, og hvad skal der til? Få svaret HER!

Identificer din virksomhed nedenfor og få 3 tips til, hvordan du kommer videre fra dit nuværende niveau:

Nybegynderen:

Nybegynderen opsamler typisk de fleste af sine e-mail adresser via hjemmesiden ved nyhedsbrev sign-up eller køb. Han/hun sender lejlighedsvis nyhedsbrev til hele databasen med tilbud og info via Outlook, et indbygget e-mail modul i CMS eller et gratis nyhedsbrevssystem/mail kanon.

Next Step:
Hvis du vil arbejde seriøst med nyhedsbreve og e-mail marketing har du brug for et rigtigt system. Der findes mange gode og billige systemer, som du vil kunne benytte i lang tid fremover. Du behøver ikke at gå ud og investere i en supertanker. Brug kampagnesporing på dine links i dine udsendelser, på den måde lærer du værdien af dine nyhedsbreve at kende. Kig på statistikken og brug den til at optimere dine udsendelser. Lørdag aften er typisk ikke et godt tidspunkt at sende et tilbud ud, som først kan benyttes den efterfølgende uge.

Den Gennemsnitlige:

Den gennemsnitlige tracker effekten af sine nyhedsbreve og har investeret i et nyhedsbrevssystem for at få adgang til statistik omkring åbnings- og klikrater. Han/hun benytter templates for at undgå at skulle kode HTML til sine udsendelser hver gang, og benytter personalisering, ved typisk at indsætte vedkommendes fornavn et sted i nyhedsbrevet. Der bliver lejlighedsvis lavet demografisk segmenteret udsendelser til dele af listen, men også døjet med pludselige høje bouncerates.

Next Step:
Din permission database er ved at være tilstrækkelig stor til, at det kan betale sig for dig at arbejde med segmentering i hver eneste af dine udsendelser.

  • Stop massekommunikation – det er lige så slemt som at spamme!
  • Content is king! Planlæg dine udsendelser i god tid, lav godt indhold, og dine brugere vil belønne dig.
  • Kan dit system bringe dig videre til ”Ekspert” niveau? Hvis ikke – er det måske på tide at opgradere.

Eksperten:

Åbningsraten og klikraten for dine nyhedsbreve gik lige så godt, men så begyndte tendensen at være nedadgående. Du har derfor investeret i et professionelt e-mail system, hvor du får detaljeret indblik i, hvornår det bedst kan betale sig at sende e-mails ud. Du splittester på dine overskrifter, og dit indhold er varieret og spændende.

Via spørgeskemaer har du fundet frem til, hvad dine brugere gerne vil høre fra dig, når du kommunikerer til dem. Nogle modtager tips, nogle guides til dine produkter, mens andre kun modtager tilbud. De bestemmer selv. Personalisering handler ikke længere om at indsætte et navn i en e-mail, men du udnytter muligheden for at indsætte profildata, bonuspoint og sidste købsinformationer. Udover nyhedsbreve, sender du enkelte automatiserede e-mails ud. Fødselsdagsreminders, opfølgning 7 dage efter køb og tilbud om forlængelse af aftale, når kundens abonnement udløber.

Next Step:
Du er klar til at bevæge dig helt væk fra massekommunikation og imod 1:1 dialog.

  • Find et system som håndterer transaktions og automatisk genererede e-mails
  • Udarbejd en strategi for anskaffelsen af dine permissions. Husk kvalitet frem for kvantitet.
  • Hvis ikke du allerede har et CRM system eller anden database, så anskaf dig dette. Det anbefales ikke at benytte et e-mail system som primær database.

E-mail marketing ninjaen:

Dit fokus er flyttet fra dine nyhedsbreve imod 1:1 udsendelser, hvor du prøver at sælge på dine ordrebekræftelsesmails, da du ved at over 85% læser disse. For at øge værdien af dine kunder, laver du customer lifecycle flows,  afhængigt af, hvordan de tilgår din database. Du benytter dig af et CRM system, som er integreret med dit e-mail system, og har en strategi, du følger, for konstant at udvide din permission database.

Next step:
Næste skridt for dig er at udnytte dine brugeres adfærd til at bestemme det indhold, de skal præsenteres for i din kommunikation.

  • Kombiner viden fra dit CRM system, analytics og tidligere udsendelser for den optimale kombination.
  • For meget data? Ansæt en dedikeret ressource til at håndtere dine permissions.
  • Udarbejd avanceret segmenter enten i dit e-mail system eller lav segmenteringen i dit CRM.

Når du har fundet ud hvilken type du er, er det bare om at komme i gang med at blive endnu bedre.
Fortæl os om din erfaring med e-mail marketing.

Ville din virksomhed få mere ud af at være marketing Ninja?

Om forfatteren

Client Director

Adrian er Atcores e-mail marketing ninja og ekspert i at overføre dine strategier, målsætninger og KPI'er til målbare resultater. Følg med i Adrians blogindlæg for at få del i hans viden.
Se profil ›

Hvad syntes du? Giv os en rating!

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Kim Sand siger: 23. september 2011

    “Email marketing” er næsten lige så vigtigt som at tiltrække potentielle kunder. Nu er min specialitet Adwords og her er der rigtig mange som kun lige tjener penge eller hvor det rammer et stort rundt 0. Her er det specielt super vigtigt at gøre brug af emails. Emails der til opsalg, mersalg, fastholdelse, glemte kurve og meget mere. Jeg står gang på gang uforstående overfor så lidt det er brugt derude. Når det endeligt bruges er det på et meget simpelt niveau, hvor det – som du siger – kommer til at minde om spam istedet.

  2. Adrian siger: 24. september 2011

    Du har helt ret Kim, min erfaring er også at mange virksomheder stadig befinder sig et sted imellem niveau 1 og 2 beskrevet ovenfor, taget i betragtning af hvor længe email marketing har eksisteret, den høje ROI som er forbundet med at være succesfuld på området, ja så er det ganske forbavsende.

    At gå fra trin 1 til 4 behøver ikke nødvendigvis kræve 10 års erfaring, systemer til mio. af kr.
    Det håber jeg at min indlæg illustrerer 🙂

  3. […] du vil vide mere om e-mail marketing, har Adrian tidligere skrevet et indlæg, hvor du kan teste om du er ninja eller nybegynder. Læs også om hvordan Atcore kan hjælpe dig. Tweet 11126 Hvad syntes du? Giv os en […]

  4. […] for på den måde at vide endnu mere om de personer du interagerer med. Adrian skrev sidste år om e-mail ninjaen. Kan du genkende dig selv?  Hvis du er klar til tage din e-mail markedsføring til det næste […]

  5. Jacob siger: 14. april 2013

    Hej.
    Du skriver at man som nybegynder kan købe sig til emails. Kender du til et sted der er troværdigt og har gode emails?

  6. Adrian siger: 18. april 2013

    Hej Jacob

    Du kan købe emails på div. lyssky affiliates markedspladser mm. men jeg vil stærkt fraråde det og har ikke lige nogle steder jeg kan henvise dig til.

  7. Anders siger: 28. december 2013

    Hej Jacob,

    faldt over jeres april chat -men bedre sent end aldrig! Amillionmails leverer kvalitets email adresser fra premium medier.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team