Det søgte danskerne efter i 2012

Brugere Googler mere end nogensinde

(3) Kommentarer12. december 2012 under Aktuelt, SEO

Det søgte danskerne efter i 2012
5(100%) 3 votes


I går udgav Google dette års Zeitgeist (tidsånd), der er en opsamling af søgeord og søgefraser, som danskerne søgte efter på Google i 2012.

Google har kunnet identificere flere trends siden sidste år, herunder at flere og flere danskere bruger mobilen til at søge information på Google. At så mange danskere nu ejer smartphones eller tablets, og at internettet derfor er blevet betydeligt mere tilgængeligt, gør mobile enheder til oplagte platforme at søge fra. Jeg forestiller mig også, at mange mobile søgninger bliver brugt til at afgøre simple væddemål (f.eks. “Hvordan udtales Wordfeud?”) og til at skåne os selv for at virke dumme (“Hvad er demokrati?“).

Derudover viser Googles analyse, at vi søger, mens vi ser TV. Det betyder, at det nu giver større mening end nogensinde, at dine TV-annoncer hænger sammen med din online tilstedeværelse og ikke mindst de søgeord og fraser, du figurerer på Google med. Kører du eksempelvis en TV-kampagne for din vinterkollektion, er det en god idé at kombinere denne med en søgeordsstrategi, der inddrager “vintertøj”, “overtøj til vinter” og “varmt tøj”. Husk også at inkludere brandsøgninger.

Vi spørger Google til råds

Hvordan føles veer?”, er måske et spørgsmål, som mange ønsker svar på, så de ikke tager forgæves på hospitalet?  Eller hvad med “Hvordan hæver man efterløn?” – Hvorfor spørge familie, venner eller bekendte, når Google giver øjeblikkeligt svar?

Heldigvis tyder årets resultat generelt på, at vi er videbegærlige og interesserer os for verden omkring os. Søgninger som “Hvad er trepartsforhandlinger?” og “Hvad er Ramadan?” bevidner denne tendens.

På mange måder fungerer Google også som supplement til den undervisning, vi modtager gennem livet. “Hvordan dividerer man?”, “Hvordan reducerer man?” og “Hvad er udsagnsord?” er gode eksempler på meget søgte spørgsmål, som vi burde have fået svar på helt tilbage i folkeskolen. Længe leve internettets mange svar.

Mere bløde emner er også populære. “Hvordan kysser man?” er det mest søgte “Hvordan..?”-spørgsmål, mens “Hvad er kærlighed?” rangerer som det fjerdemest søgte “Hvad er..?”-spørgsmål. “Hvordan får man hvide tænder?” er også populært. Noget kunne altså tyde på, at der er god grund til, at vi er blandt verdens lykkeligste, hvis disse nogle af vores største bekymringer.

Sociale væsener med hang til information

Listen med de mest populære søgeord 2012 vidner om, at vi danskere er interesseret i at holde os opdateret – både med vores sociale relationer, men også det der foregår omkring os. Højest på listen er “Facebook” (som halvdelen af befolkningen nu bruger) og “Youtube” ligger lige bagefter, efterfulgt af “Google”. På Google vel at mærke.

Derudover vil vi vide noget om vejret (DMI), nyheder (BT, TV2, EB) og vejvisning (Krak).

Mest populære søgeord 2012

1. Facebook
2. Youtube
3. Google
4. BT
5. Krak
6. DMI
7. Hotmail
8. dba
9. TV2
10. EB

Atcore kan også være med

Bortset fra en masse indlæg på bloggen om Facebook (det mest populære søgeord 2012), har vi svaret på to af de mest populære spørgsmål: “Hvad er Twitter?” med udgivelsen af vores første e-bog “Twitter for virksomheder”, og “Hvad er Acta?” i et velbesøgt blogindlæg. De to ligger på hhv. ottendepladsen over de mest søgte “Hvad er…?”-spørgsmål og på andenpladsen over de hurtigst voksende søgninger efter “Hvad er…?”.

Du kan læse hele Googles pressemeddelelse her, hvor du også får alle listerne fra Zeitgeist. Derudover er Google Trends ret sjov at lege med (hvis man er til sådan noget).

YouTube Zeitgeist

Google laver også en opsummering af året, der er gået på YouTube. Se årets søgninger i billeder.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Det søgte danskerne efter i 2012
5(100%) 3 votes

Tags: , , , , ,

Kommentarer

  1. Peter Lindhard siger: 12. december 2012

    Hej Atcore!

    Er det ikke et lidt gråtonet udsnit?

    Efter nogle år i IT-support, mener jeg man kan antage at de søgninger, er resultatet af brugere som ikke har indset eller glemt at adressefeltet søger på google. De er åbenlyst de primære internet aktører, hvorfor deres andel af desse fejlagtige søgninger er størst igen i år 🙂

    Bedste jule hilsener.

    Peter

    • Denice siger: 12. december 2012

      Hej Peter.

      Jo, mest populære søgeord bærer i høj grad præg af “dovenskab” fra brugernes side af, ved at de kun skriver “Facebook” eller “youtube” i feltet uden at tilføje “.com” og dermed laver en søgning på Google. Ikke desto mindre er det jo resultatet, hvis man ser på det helt nøgternt på tallene 🙂

      Kom også godt ind i det nye år 🙂

  2. Steffen siger: 13. december 2012

    Ja, klart at de fleste søgninger i top 10 er fejlslagne søgninger, som ikke er tænkt som en søgning.

    Men det bliver jo straks mere interessant når man graver ned i listen af de andre toplister. F.eks. toplisten over “hvad er…” søgninger osv.

Få vores gratis 42 siders guide til SEO

Hvor starter du, når du er på udkig efter et specifikt produkt, service eller virksomhed? Langt de fleste begynder deres søgen på Google.

Vi giver dig et indblik i, hvordan du bliver synlig på Google i de organiske søgeresultater og udnytter det store potentiale, Google giver, til at skabe opmærksomhed hos din målgruppe.

Hent din gratis guide

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team