Derfor virker tilbud stadig

(5) Kommentarer27. maj 2013 under Convert, LPO, user experience

Derfor virker tilbud stadig
4.89(97.78%) 9 votes

Hvorfor virker tilbudsaviserne stadig? Og hvordan blev Downtown og deres mange efterfølgere en lynsucces? Hvorfor bliver vi mere tiltrukket af produkter og deres pris, når de er på tilbud? De fleste kender situationen, der så fint er illustreret af heltnormal i dette billede:

27-1

Mit bud er, at det virker, fordi det er begrænsninger (tidsramme og antal produkter) kombineret med frygten for at miste eller gå glip af noget. Det vil jeg uddybe i dette indlæg.

Vi vil have gerne have det, vi ikke kan få

Du kender det sikkert – at ville have noget mere, fordi det er mindre tilgængeligt. Det er en irriterende åbenbaring, når det går op for dig, at du faktisk ikke har købt en Kung-Fu is fra Frisko i 10 år, og den eneste grund til at du får lyst til en nu, er fordi de vil fjerne den fra frysedisken.

Du tænker måske: “Det er fordi, jeg bliver mindet om, at den findes”, men det har sandsynligvis i højere grad noget at gøre med, at du kun kan købe den i et begrænset stykke tid. For hvor mange Kung-Fu is har du købt, siden den blev reddet?

Nu ved du, den er der, men du ved også, at den ikke lige forsvinder inden for den næste uge. På den måde fjernes tidspresset, og du går tilbage til at købe Magnum, som du plejer.

Vi er bange for at gå glip af noget

Eksemplet med is kan naturligvis erstattes med andre produkter, du bedre kan relatere til. Min pointe er bare, at vi som mennesker er bange for at gå glip af noget. For tænk, hvis du en dag igen får lyst til en Kung-Fu, og muligheden så ikke længere er der? Det er her, vores aversion imod tab kommer ind i billedet.

Når vi har noget, vil vi sjældent af med det, på trods af at alternativet med stor sandsynlighed er bedre. Så selvom Frisko har en ny, langt bedre is i støbeskeen, er det jo ikke sikkert, at du vil kunne lide den. Men du ved, at du kan lide Kung-Fu.

Dan Ariely (forfatter af bl.a. predictably irrational) udførte et eksperiment, der netop synliggør, hvordan vi gerne vil holde fast på det, vi allerede har, fremfor at erstatte det med et alternativ.

Slå til nu!

Kombinationen af et begrænset antal og frygten for at gå glip af noget, er således en boblende cocktail af overbevisende argumenter for at gennemføre købet. Det benytter tilbudsaviser og -sider sig af.

Websites med dagstilbud har en meget klar præmis: Køb nu, eller betal det dobbelte i morgen. Vi får altså en unik mulighed for at få noget billigere i dag. Enhver anden dag er der ikke noget presserende i at købe brunch på den lokale café på forhånd. Men når vi ser tilbudet, slår vi alligevel til – det er jo halv pris.

Af samme grund virker tilbudsaviserne. Vi bliver mindet om produkter, vi lidt havde glemt eksisterede. Samtidig får vi dem til tilbudspris – hvis altså vi køber dem i Bilka og slår til i denne uge. På den måde bliver alle glade: Du som kunde er glad – du har købt en billig ribbensteg. Bilka får dig til at lægge hele denne uges indkøb hos dem i stedet for Netto fordi det er lettere. Leverandøren er også glad for, at du igen har fået øjnene op for ribbensteg.

Sådan bruger du tilbud i din markedsføring

Du kan også bruge tilbud aktivt i din markedsføring ved at tilbyde tidsbegrænsede rabatter. Når du sætter et tilbud sammen, så sørg for at:

  • sætte en begrænset tidsramme

  • inkludere fordelene ved at handle hurtigt (pris, begrænset lager eller andet)

  • gøre det let at handle

Har du en webshop, er dine call-to-actions et afgørende element for, om folk vælger at konvertere. Derfor er det både vigtigt med et synligt call-to-action og en rammende tekst.

For at tage fat i forrige uges indlæg, er det også en god idé at nedsætte antallet af produkter inden for hver kategori, så udvalget bliver mere overskueligt.

Husk, at leve op til det, du lover. Siger du, at der er et begrænset antal produkter til salg til den givne pris, så sæt prisen op igen efterfølgende. Ellers tror folk mindre på dig næste gang, hvilket giver minus på købelyst-kontoen.

overbevisendeforsidesmall

Få hjælp til at gøre besøgende til kunder

Du kan konvertere trafikken på dit website til betalende kunder med hjælp fra vores erfarne eksperter. Du får målbare resultater uden at involvere IT-afdelingen med vores specialister inden for landingpageoptimering. Ring på 6060 4444 eller skriv til hej@atcore.dk og hør mere.

Vil du være bedre til at formidle dit budskab, så det bliver overbevisende får flere til at konvertere? Så download vores gratis guide på dansk.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Derfor virker tilbud stadig
4.89(97.78%) 9 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. Martin siger: 27. maj 2013

    Super godt indlæg Denice!

    En ny spændende metode til at lave tilbud med -> Shopbox 🙂
    Se hvordan Feet a fish gør her

    http://www.youtube.com/watch?v=vdgAAOrjuLE

    Mvh

    Martin

    • Denice siger: 27. maj 2013

      Hej Martin.
      Spændende – jeg havde ikke hørt om Shopbox før, men det lyder til at være en bedre forretning for virksomhederne. Det kræver naturligvis, at de har en god fanbase på Facebook med højt reach, men idéen er garanteret en fordel for mange virksomheder, der ønsker at benytte sig af dagstilbudene 🙂

  2. Klavs siger: 27. maj 2013

    Hej Denice. God artikel – et andet punkt, som er værd at tage med at er at tilbuddet lander i indbakken (for manges vedkommende). Vores indbakke er et “trygt” sted og man føler sig som forbruger en smule udvalgt når man får det daglige tilbud.

    • Denice siger: 12. november 2013

      Hej Klavs.

      Du har helt ret – email er et effektivt værktøj til at skabe flere konverteringer, hvilket mange af dagstilbudsudbyderne har indset.

  3. Martin siger: 27. maj 2013

    Hej Denice,

    Der er ingen tvivl om at virksomheder /brands med store fanbaser på sociale medier kan gavne voldsomt af at bruge Shopbox. Hver deal eller tilbud man laver får sin egen unikke url, derfor kan man dele sin deal alle steder; via nyhedsbrev, via sociale medier, via ens hjemmeside og andre steder.
    Hvis man kan indsætte et link – kan man bruge Shopbox.

    Nok salgs-tale fra mig i denne omgang 🙂
    God aften.

    De bedste hilsner

    Martin

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team