Derfor skal du ligge som nr. 1 på Google

Søgemaskineoptimering

Ingen kommentarer29. oktober 2012 under Attract, SEO

Derfor skal du ligge som nr. 1 på Google
5(100%) 11 votes


Kan det gøre en stor en forskel, hvilken placering din virksomhed har på Google? Er det ikke nok at ligge på side 1?

Det korte svar er: Ja – det gør en forskel! I dette indlæg vil jeg give dig et mere uddybende svar om, hvor vigtigt det er. Det er i dag blevet vigtigere at ligge som nr. 1 på Google, end det var tilfældet for blot to år siden.

Det lyder umiddelbart som noget, fancy markedsførings og SEO-folk kunne mistænkes for at lægge en større værdi i, end der egentlig er. Men virkeligheden siger noget andet. Nærmest siden Google opstod, er der blevet lavet undersøgelser af, hvor stor en Click Through Rate eller CTR, de forskellige placeringer på Google har. Hvis du ikke lige kan huske, hvad CTR er, kan jeg hurtigt nævne, at det er en betegnelse for, hvor mange klik du får divideret med, hvor mange gange dine link bliver vist. Undersøgelserne viser altså, hvor mange klik du får, når du ligger nr. 1, nr. 2 osv. på Google.

Nr. 1 snupper 53% af trafikken

For nylig kom Compete ud med en ny undersøgelse, som overrasker i forholdt til, hvad tidligere undersøgelser har vist. Den viste, at det øverste resultat på Google faktisk får hele 53 % af trafikken, hvor nr. 2 kun får 15 %. Nr. 3 er helt nede på 9 %, nr. 4 på 6 % og nr. 5 på 4 %.

Det er vigtigt at bemærke, at dette er procentdelen af CTR på de organiske søgeresultater og regner altså ikke visningerne på de betalte annoncer med, som findes i toppen, i højre side og i bunden af en Google visning. Undersøgelsen er ifølge Compete lavet på baggrund af flere millioner søgninger fra fjerde kvartal i 2011.

Nr. 1 får tre gange så meget trafik som nr. 2

Undersøgelsen afslørede derfor, at nr. 1 får tre gange så meget trafik som nr. 2, hvilket er meget højere end en undersøgelse, der blev foretaget i 2010. Dengang viste resultaterne, at det øverste link på Google får glæde af 34 % af trafikken, og nr. 2 får 17 %, hvilket er nogle lidt andre tal, end den nye undersøgelse viser.

Competes undersøgelse viser dermed, at det er utroligt vigtigt at ligge på toppen, hvis du altså vil være “på toppen” i mere end én forstand.

Halvdelen af alle der googler vælger at klikke på det øverste link

At ligge nr. 2 er altså ikke at foretrække, hvis du vil have over halvdelen af trafikken på en søgning. For det er nemlig over halvdelen af de mennesker, som søger efter noget på Google, som vælger at klikke på det øverste link.

Alle disse procenttal kan være svære at forholde sig til, så her kommer et eksempel, der viser hvor mange besøgende, det egentlig handler om og hvad det i sidste ende kan betyde for f.eks. en netbutiks online salg:

Eksempel: Webshop der sælger lydudstyr

Forestil dig, at du har en webshop, hvor du bl.a. sælger lydudstyr såsom hovedtelefoner.

Ordet hovedtelefoner har cirka 2700 søgninger i Danmark om måneden.

Dette betyder, at der 2700 gange, hver eneste måned, sidder personer og skriver ordet ”hovedtelefoner” på Google og trykker ”søg”. Hvis webshoppen ligger nr. 1 på Google, vil den, baseret på de nyeste tal, få 1431 besøgende, hvorimod den, der ligger nr. 2, kun vil få 405 besøgende.

Forestil dig nu, at webshoppen har en konverteringsrate på 2%. Dette betyder her, at 2% af  de besøgende i webshoppen rent faktisk gennemfører et køb. Hvis gennemsnitskøbet i webshoppen er 150 kroner, vil tallene for en enkelt måned se sådan ud:

Ovenstående viser, at har webshoppen førstepladsen på Google, vil den i gennemsnit sælge 3,5 gange mere om måneden, end hvis den lå på andenpladsen. Dette burde give enhver webshop fornyet motivation for at komme op på en førsteplads i et ræs, hvor alle deltager, men kun én kan løbe med den virkelige præmie.

Ved alle undersøgelser er det naturligvis vigtigt at holde øje for mulige fejlkilder. I netop denne undersøgelse kunne det f.eks. vride resultatet, hvis Compete ikke har taget højde for brandsøgninger. Hvis der søges efter et bestemt brand, vil det jo kun give mening, at det øverste link får størstedelen af trafikken.

Er du usikker på hvad brandsøgninger er?

I denne video giver Thomas Rode dig en forklaring af, hvad brandsøgninger er, samt forskellen på brandsøgninger og ikke-brandsøgninger.

Få hjælp til at komme højere op i søgeresultaterne

Har du brug for at rangere højere i Googles søgeresultater, kan vi hjælpe. Som specialister i SEO hjælper vi virksomheder med at optimere alle de elementer, der øger synligheden i søgemaskinerne. Kontakt os på 6060 4444 eller skriv til hej@atcore.dk. Vil du vide mere om vores måde at arbejde på, kan du læse om det her.

Om forfatteren

Mathilde

Digital Project Manager

Mathilde er Atcores Junior SEO manager og søgeordsanalytiker. Mathilde sørger bl.a. for indholdsoptimering af vores kunders websites. På bloggen skriver hun om SEO, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Derfor skal du ligge som nr. 1 på Google
5(100%) 11 votes

Tags: , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Få vores gratis 42 siders guide til SEO

Hvor starter du, når du er på udkig efter et specifikt produkt, service eller virksomhed? Langt de fleste begynder deres søgen på Google.

Vi giver dig et indblik i, hvordan du bliver synlig på Google i de organiske søgeresultater og udnytter det store potentiale, Google giver, til at skabe opmærksomhed hos din målgruppe.

Hent din gratis guide

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team