Derfor skal du glæde dig til Google Merchant Center

Google AdWords

(1) Kommentar24. januar 2013 under AdWords, SEM

Derfor skal du glæde dig til Google Merchant Center
5(100%) 8 votes

Som nogle af mine SEM-kolleger sikkert også har opdaget, er der kommet en ny mulighed i AdWords interfacet kaldet Google Merchant Center under fanen “Værktøj og Analyse”.

Det kunne således tyde på, at denne længe ventede funktion snart bliver tilgængelig i Danmark. Google Merchant Center har iøvrigt været tilgængeligt i bl.a. USA, Tyskland, Frankrig mv. Siden 2009.

Google holder dog kortene tæt til kroppen og siger, at de ikke ved om det bliver tilgængeligt i Danmark, eller hvornår dette skulle være.

Google Merchant Center er et værktøj, der gør det muligt at uploade hele dit produktsortiment via dit produkt-feed forholdsvis hurtigt og let. Herefter kan du linke din Merchant konto til Google Shopping, Google Commerce Search og sidst men ikke mindst Google Product Ads og Product Extension Ads. De sidste er mest relevant og spændende for en SEM-nørd som mig.

Jeg vil derfor holde mig til disse to (kommende?) muligheder.

Product Listing Ads

Ligesom ved Dynamic Search Ads generer Google automatisk annoncer. De bliver dog genereret ud fra dit produkt-feed, der er opsat i Google Merchant Center, med tilhørende billede af produktet, prisen og navnet på hjemmesiden.

Placeringen af annoncerne kan variere, men nedenstående screenshot er et eksempel herpå. Som det ses optager annoncerne en del plads, hvilket ifølge Google skulle betyde en væsentlig højere CTR.

Når først du har oprettet en kampagne (gøres på vanlig vis, men se evt. her), slipper du for at opdatere priser og varer manuelt, hvilket kan være særdeles tidskrævende. Annoncerne opdateres nemlig via produkt-feedet.

Det er derfor vigtigt, at du holder produkt-feedet opdateret, idet det kan have en negativ effekt at annoncere med forkerte priser eller produkter, der er udgået.

Google viser så disse annoncer ved søgninger, den finder relevante ift. dine produkter. Her er det vigtigt at være vågen og sørge for at tilføje negative søgeord, så Google ikke viser annoncer ved alt for generiske søgninger. Tag evt. udgangspunkt i din søgeordsrapporter.

Product Extension Ads

Den anden annonceringsmulighed, der følger i halen på Google Merchant Center, er Product Extension Ads.

Denne er, som navnet indikerer, en udvidelse, der bliver tilføjet dine search kampagner ligesom sociale udvidelser, sitelinks (jeg nægter personligt at bruge den elendige danske betegnelse; undersidelinks) mv.

Ligesom ved de fleste andre udvidelser bliver Product Extension Ads kun udløst, hvis annoncen er blandt de tre første og kvalitetsscoren er høj nok.

Nedenstående billede illustrerer ganske fint, hvor meget plads annoncerne kan komme til at optage. Det skal dog lige siges, at brugeren aktivt skal vælge at få vist produkterne under annoncen, som er tilfældet her.

Ligesom ved Product Listing Ads vil du naturligvis se en højere CTR qua den større synlighed og produktbillederne.

Ydermere kan jeg forestille mig, at billederne er med til at frasortere irrelevante klik, i og med produkterne enten vil vække brugerens interesse eller ej. Dette bør selvfølgelig være gældende for begge typer annoncering.

Personligt glæder jeg mig mest til denne funktion, da du ved Product Extension Ads har mere kontrol over, hvornår produkterne vises i modsætning til Product Listing Ads, hvor det er Google, der viser annoncerne, når de finder det relevant.

Om forfatteren

Jarl Hagen

Head of SEM (AdWords Qualified)

Jarl Hagen er Atcores ekspert indenfor online annoncering. Dette gælder bl.a. søgemaskineannoncering (herunder AdWords) og annoncer på sociale medier som f.eks. Facebook. På bloggen giver Jarl gode råd til optimering af dine online kampagner
Se profil ›

Derfor skal du glæde dig til Google Merchant Center
5(100%) 8 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. […] en bruger foretager en søgning, der er relevant for et produkt, og som findes i din Google Merchant Center-konto, vil Google automatisk vise de mest relevante produkter med tilhørende billede, pris og […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team