Derfor er drip-kampagner effektive

Ingen kommentarer30. maj 2013 under E-mail, Marketing Automation, Retain

Derfor er drip-kampagner effektive
4.5(90%) 8 votes

Finanskrisen har været hård ved mange virksomheder de seneste år. Derfor er det essentielt, at du får mest ud af de leads, du har, og hjælper dem med at blive klar til et salg. Veludførte drip-kampagner er en del af løsningen.

 

Sådan virker en drip-kampagne

Hovedsageligt er drip-kampagner elektroniske kampagner, ofte i form af e-mail. Drip-kampagner kører oftest over en længere periode, og plejer dine leads, til de er klar til at konvertere. Da det både er billigere og lettere at måle på e-mail, sammenlignet med offline materiale, er det ofte det, vi taler om med drip-kampagner.

Drip-kampagner indgår som en del af din marketing automation og hjælper dig med lead-nurturing, lead-scoring og distribution af lead-genererende indhold, der i sidste ende får dine leads til at skride til handling og blive klar til, at blive kontaktet af salgsafdelingen.

Denne form for kampagner er specielt effektive, hvis din virksomhed sælger komplekse produkter eller services. Hvis dit produkt er både komplekst og dyrt, vil dine leads have en længere beslutningsprocess, før de konverterer til salg.

Samtidig er det de færreste leads, der er klar til at tale med din salgsafdeling tidligt i beslutningsprocessen, og en lead-nurturing-kampagne er derfor oplagt til at overbevise og konvertere flere af disse leads til kunder.

Sådan kan dine ‘drips’ og flow se ud

Drip-kampagners formål er, at gøre dig til thought leader. Samtidig distribuerer du produktinformation til potentielle og nuværende kunder, der allerede har accepteret at få markedsføringsmateriale fra din virksomhed.

Dette er en effektiv metode til at holde din virksomhed i forbrugerens tanker, til den dag han eller hun er klar til, at købe det produkt eller den service du udbyder. Samtidig effektiviserer du din e-mailmarkedsføring ved at målrette din kommunikation mod leads alt afhængigt af, hvor de er i din salgstragt.

For at visualisere dine kampagner, kan flows være med til at skabe overblik. Nedenstående billede viser et forenklet eksempel på, hvordan en drip-kampagne kan udformes for at skabe størst muligt engagement hos dine leads.  

Dine drips kan varieres med forskelligt indhold og til forskellige formål.

De mest anvendte drips er:

  • Top-of-mind drips – Bevarer dine leads opmærksomhed på din virksomhed gennem hele salgsprocessen

  • Læringsmæssige drips – Giver relevant produktinformation til potentielle købere for at forberede dem til salg

  • Remarketing drips – Designet til at genskabe interessen omkring din virksomhed hos inaktive leads

  • Konkurrencemæssige drips – Er målrettet til dine konkurrenters kunder og viser fordelen ved at skifte til dit produkt

  • Promoveringsdrips – Har til formål at lokke potentielle kunder med specielle tilbud og fordele

  • Oplæringsdrips – Kan bruges til kunder eller som intern hjælp, ved at lede læseren gennem et oplæringsprogram

Klare målsætninger er essentielle

Før du går i gang med en drip-kampagne, skal du gøre dig det klart, præcis hvad du vil have dine leads til at foretage sig som følge af kampagnen.

Find ud af, i hvilke forbindelser du vil implementere en drip-kampagne, hvad den skal indeholde,  og hvad du vil have dine leads til at gøre.

Du kan f.eks. måle på mængden af åbnede mails, konverteringer på din landing page, CTR (click-through-rate) osv. Identificér disse mål først, samt hvordan du vil måle på dem.

Mål effekten af din kampagne

Det er altid vigtigt at måle effekten af dine indsatser. Det gælder også dine drip-kampagner. Det gør du bl.a. ved at sammenligne leads i din drip-kampagne med leads, der ikke er i kampagnen. På den måde kan du måle på, om dine leads i drip-kampagnen konverterer bedre, end leads som modtager markedsføring gennem dine andre kanaler. Mål også ROI på alle de markedsføringsværktøjer, du bruger i din drip-kampagne, så du efterfølgende kan justere kampagnen og gøre brug af det, der fungerer bedst for netop dig og dine leads.

Prioritér dine leads

Det er vigtigt at prioritere dine leads efter, hvilke personer der umiddelbart er klare til at blive sendt videre til din salgsafdeling og hvilke, der kræver en ekstra indsats, før de er klar til salg.

Dette kan bl.a. gøres ved at lave et call-to-action, der fører over til din salgsafdeling mod slutningen af din drip-kampagne. Klikker kunden på CTA, får du en klar indikation af, om dine kunder er klar til salg eller har brug for mere nurturing.

Du kan bruge et lead-scoring-system til at inddele dine leads ud fra forskellige kriterier. Marketo har et indbygget pointsystem, hvor du selv kan definere forskellige værdier alt efter, hvad dine leads foretager sig. Dermed har du nemmere ved at bestemme, om et lead har ‘optjent’ nok point og dermed er klar til at blive sendt videre til salg.

Dette skal du tænke på, før du starter

  • Skræddersy dine kampagner – jo smallere du segmenterer dine målgrupper, desto mere personligt bliver indholdet

  • Design til dit publikum – gør det nemt for dine leads at vælge hvilket indhold, de vil modtage, hvor ofte de vil have det, samt hvordan de vil modtage det

  • Opsæt klare mål for, hvad du vil opnå med din drip-kampagne, gerne numeriske mål, som du kan stile efter, for at kunne optimere din kampagne efterfølgende

  • Evaluér og justér – test dine kampagner kontinuerligt for at se, om du har nået de mål, du har sat dig

  • Benyt hele din ‘værktøjskasse’ – Der er mange aspekter i marketing automation, og jo flere værktøjer du benytter dig af, desto lettere er det at skræddersy og effektivisere dine kampagner

Få hjælp til dine drip-kampagner

Atcore er Marketos eneste danske partner, og vi har mange års erfaring med opsætning af e-mailkampagner herunder drip-kampagner. Vi er naturligvis certificerede. Du er altid velkommen til at skrive en mail eller ringe på 4040 6666, hvis du har nogle spørgsmål. Vi hjælper dig med at komme i gang med din marketing automation-strategi.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Derfor er drip-kampagner effektive
4.5(90%) 8 votes

Tags: , , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team