Derfor bør din virksomhed være på Twitter

(6) Kommentarer21. oktober 2011 under Allgemein

Derfor bør din virksomhed være på Twitter
5(100%) 6 votes


Der er ikke mange danske virksomheder på Twitter, faktisk har kun knap 30.000 danskere en profil. Hvorfor?

Man kan ikke vove at påstå, at danskere ikke kan lide sociale netværk – og at det er det, der holder dem væk fra Twitter. Over to millioner danskere har en profil på Facebook – og netop derfor kan det være, at Twitter ikke har vundet ind på danskerne. Fordi de har nok i Facebook. Måske er det bare VIP syndromet, som vi har oplevet så tit med sociale netværk såsom Diaspora og Quora. “Early adopters” får adgang til Diaspora og råber: “Vi er her! Vi er her!” Men når der ikke er så mange andre til festen, er det bare ikke sjovt at være der.

Kære danske virksomhed: Giv Twitter en chance!

Nej, Twitter er ikke Facebook, men det er faktisk det næst mest populære sociale netværk efter Facebook (hvis man ikke inkluderer temabaserede sites såsom Youtube og Flickr). Twitter er blandt de 10 mest populære websites på nettet og modtager 1,6 mio søgeforespørgsler og 200 mio tweets om dagen. Twitter holder et endnu, for danske virksomheders vedkommende, uudforsket potentiale for markedsføring, netværk og en mulighed for at møde sine kunder i øjenhøjde og komme i dialog med dem. Og hvis du er en dansk virksomhed med internationale kunder, er der endnu større grund til at komme på. Twitter er brugbart, fordi det kan booste din virksomhedes image, og du har mulighed for øjeblikkelig damage control i en tid, hvor alle kan sige alt om alle på nettet, og den virale spredning kan få voldsomme negative konsekvenser. Twitter indeholder et kæmpestort potentiale som professionelt kommunikationsværktøj. En af årsagerne hertil er netop det nemme og overskuelige format og den direkte kontakt til modtagerne i real tid.

Via Twitter har du mulighed for at sende et budskab ud, som de brugere, der “følger” dig, får i samme sekund, du klikker send. En af fordelene ved Twitter er, at der opstår en vis nærhed og kontakt mellem afsender og modtager, da kommunikationen foregår i real-tid. En nærhed – som ikke opstår på samme måde via e-mail. I princippet kræver det ikke meget energi at åbne og læse en e-mail end at Twitter og læse, hvad andre skriver på Twitter, men psykologisk virker det væsentligt mere overskueligt at læse en besked på Twitter, der dog heller ikke kan være lige så personligt og uddybende som en e-mail. Men hvis du er vant til at skimme, scanne og multitaske, vil du sætte pris på Twitter.

På Twitter “følger” man hinanden, hvormed man beder om at få beskeder eller “statusopdateringer” fra den pågældende person, man ønsker at følge. Twitter åbner en ny verden, for din virksomheds online markedsføring. Her har du mulighed for at pushe information og beskeder, komme i dialog og netværke. Alt indenfor 140 tegn. Når du begynder at følge folk på Twitter, vil du forstå, hvordan folk indenfor din branche eller segmenterede kundemålgruppe tænker, taler og handler.

Så hvorfor er du ikke på Twitter? Er du forfalden til følgende undskyldninger:

“Det er spild af tid”

Dette er den største grund til at virksomheder undlader at deltage på sociale medier generelt. Samme undskyldning hørte vi med Facebook for et par år siden. Men efterhånden behøver man ikke længere liste gode grunde til at man skal være tilstede på Facebook. Din virksomhed vil i sidste ende nyde godt af det arbejde, og den tid du tilbringer på Twitter. Via Twitter er der mulighed for at netværke med bloggere og journalister, som kan give din virksomhed medieomtale. Man kan ikke sætte pris på netværk.

“Navlepillende narcissistisk vrøvl”

En af de ting som Twitter får størst kritik for, er at der er for meget “støj”. For mange mennesker skriver om ingenting, eller om dem selv, og det er værre end de mest navlepillende statusopdateringer, man finder på Facebook. Det er rigtigt, at der er en masse “støj” på Twitter. Men du behøver jo ikke at følge folk, som skriver tweets, som du ikke gider at læse. Når du først følger en, er du ikke forpligtet til at følge vedkommende for evigt. Men når det så er sagt, bør du ikke afskrive mediet helt, for hvad der nogle gange synes som “støj”, er det faktisk en del af det, med at blive integreret i Twitter kulturen og at engagere sig med de andre tweeps.

“Det giver folk en platform og mulighed for at sige noget negativt om virksomheden”

Folk vil sige noget uanset hvad. Twitter giver dig en mulighed for at komme direkte i dialog, slukke brande og vise din virksomhed fra en positiv side. De taler allerede om dig og din virksomhed – spørgsmålet er bare, om du er villig til at lytte og svare! Du bør gå ind i samtalen og adressere den kritik, som din virksomhed får.

Og lad mig så en gang få alle slå fast i gode grunde til at komme på Twitter:

Twitter holder dig velinformeret

Twitter er en god platform til at holde sig velinformeret – både generelt og indenfor din specifikke branche. Ved at følge profiler med lignende interesser, modtager du opdateringer om blogindlæg, artikler, tanker omkring specifikke emner, og hvad der generelt rør sig indenfor branchen.

Lynhurtig vidensdeling

Når jeg tænker tilbage på de største verdensnyheder de seneste tre år, mindes jeg, at jeg først fik nyheden at vide på Twitter. Deling af nyheder og information er lynhurtigt og viralt. Endvidere kan man selv bruge Twitter som “community”, hvis der er noget man er i tvivl om.

Netværk

Når du begynder at følge mennesker, og er aktiv ved at supplere med indhold og føre dialog med folk, siger det sig selv, at du helt naturligt vil skabe og udvide et netværk. I Danmark afholdes jævnligt events og netværksmøde i den virkelige verden, for folk som er på Twitter. Dette giver folk muligheder for at mødes og overføre det virtuelle bekendtskaber til offline venskaber.

Branding

Der er mulighed for at opbygge kendskab og opmærksomhed omkring din virksomhed og brand, samtidig med at du skaber dialog med (potentielle) kunder, genererer leads, og skaber trafik til dit website. Med andre ord, et alle tiders markedsføringsværktøj.

“Twitter for virksomheder” er en e-bog, der er skrevet til dig, der arbejder med marketing i virksomheder (inklusiv virksomhedsejere), og som kender til Facebook og måske allerede er på Twitter, men ikke helt ved, hvad du skal. Du kan købe “Twitter for virksomheder” her

 

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Derfor bør din virksomhed være på Twitter
5(100%) 6 votes

Kommentarer

  1. […] Det er altid en god idé at overveje, hvad man vil bruge mediet til, og om hvorvidt, der overhovedet er et marked for din virksomhed. Det er en fordel at have en eksistens – men hvis du ikke er villig til at deltage aktivt, så er der ikke nogen grund til at være der. Sociale medier er jo netop som navnet siger “sociale”. Derfor skal du overveje, om du vil investere den tid, det tager at etablere en god tilstedeværelse på mediet. Du kan læse mere om, hvorfor din virksomhed bør være på Twitter, her. […]

  2. […] om, hvorvidt det er en god idé for din virksomhed at komme på Twitter? Her kan du læse mere om hvorfor din virksomhed bør være på Twitter. TweetRelaterede indlæg:Derfor bør din virksomhed være på […]

  3. […] Det gælder om at være til stede, hvor din målgruppe er. Chancen for at dine potentielle kunder benytter sig af sociale medier er generelt stor. Tænk på hvordan du selv benytter dig af sociale medier: Ser du videoer på YouTube? Har du en Facebook konto og følger du virksomheder? Leder du efter ressourcer, artikler, anbefalinger mm. på Twitter? Har du et professionelt netværk på LinkedIn? Du bør være til stede hvor det er relevant at række ud til en gruppe mennesker, og gøre dem bevidste om din virksomhed og skabe trafik til dit website. Det kan godt være du ikke selv er aktiv på LinkedIn eller Twitter – men overvej alligevel om du bør være det. […]

  4. […] Det gælder om at være til stede, hvor din målgruppe er. Chancen for at dine potentielle kunder benytter sig af sociale medier er generelt stor. Tænk på hvordan du selv benytter dig af sociale medier: Ser du videoer på YouTube? Har du en Facebook konto og følger du virksomheder? Leder du efter ressourcer, artikler, anbefalinger mm. på Twitter? Har du et professionelt netværk på LinkedIn? Du bør være til stede hvor det er relevant at række ud til en gruppe mennesker, og gøre dem bevidste om din virksomhed og skabe trafik til dit website. Det kan godt være du ikke selv er aktiv på LinkedIn eller Twitter – men overvej alligevel ikke om du bør være det. […]

  5. […] June af Martine – ingen kommentarer TweetDa jeg i efteråret skrev om Twitters muligheder for virksomheder, var der kun ca. 30.000 danske profiler på Twitter. Siden har antallet af danske tweeps mere end […]

  6. […] 1.  Derfor bør din virksomhed være på Twitter […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team