Danmark på Facebook 2013

(27) Kommentarer19. september 2013 under Facebook, Infographics, Sociale medier

Danmark på Facebook 2013
5(100%) 27 votes

Ligesom vi sidste år samlede en række statistikker vedrørende danske Facebook-brugere, får du igen i år et statistisk overblik over danskernes foretrukne sociale medie. I år har vi dog allieret os med Komfo, som vi blev partnere med i foråret.

Det betyder, at vi sammen kan give dig et mere komplet billede af, hvordan danske virksomheder klarer sig på Facebook. På den måde kan du spejle dig i gennemsnittet og se, hvordan du ligger i forhold til. Bemærk dog, at tallene fra Komfo naturligvis er baseret på virksomheder, der benytter deres platform.

I år har vi således langt større fokus på, hvad der virker for virksomheder, hvilke opslagstyper der giver størst gevinst, og hvad det koster at udvide fanbasen eller øge klikraten og meget meget mere.

I bunden kan du få det fulde overblik over vores kilder og overvejelser.

En god opdatering på Facebook kan være forskellen på, om folk deler den eller melder den som spam. I denne quick-guide giver vi dig en række gode råd til, hvad du skal overveje, inden du trykker “slå op” på Facebook. Download din Facebook Guide her

Klik for at se Atcores infographic om Danmark på Facebook i fuld størrelse

En god opdatering på Facebook kan være forskellen på, om folk deler den eller melder den som spam. I denne quick-guide giver vi dig en række gode råd til, hvad du skal overveje, inden du trykker “slå op” på Facebook. Download din Facebook Guide her

Del infografikken på dit website eller blog

Om tallene

Denne infographic er udviklet i et samarbejde mellem Komfo & Atcore med kyndig hjælp fra internettet – herunder Danmarks Statistik. Du må godt benytte hele eller dele af vores infografik og tal, så længe du er flink at kreditere os som kilde med link til denne side.

Befolkningen på Facebook og en typisk dansk bruger

Statistikkerne vedrørende en typisk dansker og befolkningen på Facebook er tal, som Mikael Lemberg har fået direkte fra Facebook. Facebook må desværre ikke oplyse opdaterede tal – hvorend de gerne ville. Derfor kan jeg ikke linke direkte til netop dette country snapshot, men du kan se billeder fra en præsentation fra Facebook i januar 2013 her og her.

Køn, alder og penetration

Tallene vedrørende penetrationen i befolkningen på baggrund af alder og køn, er taget fra hhv. Facebooks annonceværktøj, social bakers og Statistikbanken hos Danmarks Statistik.

Som det fremgår af grafen, er det langt de færreste pensionister, der er kommet med på Facebook-bølgen. Til gengæld overgår antallet af profiler blandt de 16-24-årige det reelle befolkningstal i denne aldersgruppe, hvilket kan tyde på, at nogen enten lyver sig yngre eller ældre på platformen.

Da man fortsat skal være over 13 for at komme på Facebook, er der sandsynligvis nogen, der lægger lidt ekstra til. Samtidig kunne man mistænke de knap 13-årige for et par år siden har glemt at ændre deres alder til det, den reelt er, hvilket igen ville føre til mere end 100%

“Formålet med internetbrug på mobilen” er fra ligeledes fra Danmarks Statistik og deres IT-anvendelse i befolkningen.

Penetration i verden

Tallene vedrørende penetrationen på verdensplan er fra Wikipedia, der har dem fra Internet World Stats. I kilden kan du også se penetrationen af internetbrugere (der i nogle tilfælde er lavere end Facebook).

Det interessante ved tallene er, at Monaco har et højere antal Facebook-brugere, end de har indbyggere. Det kunne tyde på, at der er mange, der har angivet landet som deres bosted på Facebook, uden at være bosat der officielt.

Det er desuden en tendens, at lande med lavt befolkningstal, har en høj procentdel, der bruger Facebook. Dog med undtagelser som Taiwan, Chile og Hong Kong.

Det er også interessant at se, at vi i Skandinavien og Nordeuropa generelt ligger tæt op ad hinanden, men at et land som Tyskland ligger helt uden for top 15-skalaen.

Ikke så overraskende er, at Kina ligger helt i bund med 0,05%, da Facebook er forbudt i landet. Resten af bunden er præget af, at disse lande heller ikke har adgang til internettet.

Undrer du dig over, at tallene er forskellige i denne del (penetration i verden) fra “Facebook i forhold til andre sociale medier”? Det har sandsynligvis noget at gøre med, at kilden til denne del er fra begyndelsen af 2013, hvorimod den anden er dugfrisk.

Facebook i forhold til andre sociale medier

Tallene i de sociale medier er fra hhv. Facebooks adscreator, LinkedIns kampagneadministrator og fra Overskrift.dk, der monitorerer sociale medier i Danmark. I skrivende stund har:

  • Facebook 3.200.000

  • LinkedIn 1.267.000

  • Instagram 260.000

  • Twitter 174.000 og

  • Pinterest 70.000

danske brugere. I forhold til sidste år er Twitter steget med over 100%, men set i forhold til Facebook og LinkedIn, er Twitter fortsat en lille spiller på det sociale mediemarked.

Da tallene fra Instagram og Pinterest er taget fra Facebooks adscreator, er de ikke helt præcise, da den kun tæller de brugere, der på den ene eller anden måde har sammenkørt deres Instagram-/Pinterest-profil med Facebook. Det sker eksempelvis ved at dele indhold fra en af disse platforme på Facebook eller ved at logge ind med sin Facebook-profil.

Hvor er Google+?

Godt spørgsmål. Jeg har ikke kunne finde nogle friske tal på området, selvom jeg har gravet. Det eneste tal, jeg har kunne finde, er fra juli 2011 og ikke særligt officielt.

Dansk vs. engelsk annonceværktøj

Disse to screenshots er taget med få sekunders mellemrum, og det var generelt tendensen, at der var forskel, afhængigt af, hvilket værktøj jeg brugte.

Nogle af tallene er således ikke 100% korrekte, men viser tendenser. Jeg har valgt at holde mig til den engelske, da det var det, jeg allerede havde brugt til at finde tallene, da jeg blev opmærksom på fejlen.

Det talte danskerne om i 2013

Dette er baseret på PTAT (People Talking About this) fra de Facebook-sider, der bruger Komfos værktøj, hvor vi kan se de forskellige peaks. Det har vi sammenført med nyheder i perioden.

Danske virksomheder på Facebook

Sidste år havde Nodes en opgørelse over de danske Facebook-sider med flest fans. Denne applikation har de desværre fjernet, så tallene er hentet direkte på Facebook med udgangspunkt i sidste års mest populære og Social Bakers opgørelse, der i sig selv desværre ikke er helt fyldestgørende.

I skrivende stund har de mest populære danske virksomheder på Facebook følgende antal fans:

  • Lego 5.718.416

  • Pandora 1.856.021

  • Vero Moda 1.545.775

  • Mærsk Group 1.492.264

  • Carlsberg 1.393.934

Bemærk

Denne del er opdateret. Vero Moda har gjort deres Facebook-side global, hvilket vil sige, at de har samlet deres fans fra hele verden på een side. På den måde er de sikkert undgået både min og Social Bakers rader, men Social Punch havde styr på det – og vi har nu rettet op.

Top indtjekninger

Danskerne holder meget af at tjekke ind, når de er ude at rejse – i hvert fald, når vi skal til det. I top ti ligger tre af vores internationale lufthavne – København, Billund og Aalborg. Jeg har valgt at lægge tallene fra Copenhagen Airport (CPH) og Københavns lufthavn Kastrup sammen, da det reelt er det samme sted. Derudover er forlystelsesparker og shoppingcentre populære indtjekningssteder. Tallene er fra Social Bakers’ monitorering.

Fanpenetration, CTR, spamscore, organisk rækkevidde og priser

Disse er alle tal fra Komfo. Derfor er det baseret på resultaterne med deres AdManager og på virksomheder, der benytter Komfos platform til deres sociale medier. Har du desuden set, at de har lanceret et gratis værktøj til din Facebook-side? Få det her.

Andre kilder

Skulle du selv få lyst til at dykke ned i Facebooks tal, kan du bl.a. gøre det i deres eget newsroom, hvor de blandt andet har et overblik over seneste års vækst, se på danskernes internetbrug i rapporten fra FDIM eller fordybe dig i Craig Smiths 50 Amazing Facebook Stats. Det bedste sted at trække information ud af Facebook er dog med deres adcreator.

Få hjælp til håndteringen af Facebook og Sociale Medier

Vi hjælper dig med effektiv markedsføring gennem sociale medier. Facebook er efterhånden svær at overse og ignorere – som du kan se, er de fleste danskere tilstede på platformen. Vi hjælper dig med at nå dine mål på sociale medier gennem databaserede analyser, strategisk planlægning, social media & community management og engagerende indhold.

Vi har været igennem rigtig mange forskellige optimerings-cases, og har været med til at øge effekten af alle former for online kampagner, website og kundedatabaser for vores kunder. Vores team af specialister kan uden tvivl svare dig på, hvordan du kan opnå dine målsætninger.

Vores “Atcore Framework” giver vores kunder et simpelt og forståeligt overblik over deres situation, og vores arbejde har bidraget til mange hundrede-millioner kroner i mer-omsætning i deres forretninger. Kontakt os for en fortrolig snak om, hvad dine behov er, og hvordan vi kan hjælpe dig med at optimere din forretning. Se mere om hvordan vi arbejder her ›

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Danmark på Facebook 2013
5(100%) 27 votes

Kommentarer

  1. Lars siger: 20. september 2013

    Godt arbejde Denice 🙂

    Det mest bemærkelsesværdige er vel, at Lego ligner de eneste, der har succes på facebook udenfor Danmarks grænser.

    • Denice siger: 20. september 2013

      Tak Lars 🙂

      Mon ikke, de andre også har en enkelt fan eller to uden for Danmark? Jeg tvivler på, det er en tredjedel af danskerne på Facebook er fan af Volbeat f.eks.

  2. […] officielle tal samt interne kilder hos Facebook. 2013-undersøgelsen kan downloades gratis på http://atcore.dk/blog/danmark-pa-facebook-2013/, ligesom 2012-undersøgelsen også er frit tilgængelig på […]

  3. martin siger: 21. september 2013

    Super info der er flot kommunikeret Fr Brun.

    Jeg ved godt at en del data er basert kunder tracket på Komfos platform, og at disse kunders fans derved automatisk må formodes at have en mere aktiv interaktion med brandet, men jeg kan alligevel ikke lade være med at blive overrasket over to ting:
    1) at fanpenetrationen gennemsnitlig er på 56% for tekst (troede den var nede på ca.15%) og
    2) at tekst giver højere penetration end billeder og video.

    Synes iøvrigt at det er sejt at Volbeat har så stor en fanscare 😉

    • Denice siger: 12. november 2013

      Hej Martin.

      Godt at se, at du følger med på vores blog 🙂

      Jeg tror, fanpenetrationen på tekst er så høj, fordi de fleste poster billeder, vidoe og links. Det er jo dét, eksperterne siger, de skal. Men Facebook har stadig brug for, at deres newsfeed er varieret og ikke proppet med tekst. Når der så endelig kommer en opdatering udelukkende baseret på tekst, får den en plads på forsiden – udelukkende fordi der er “mangel” på dem, hvis forsiden skal være varieret. Giver det mening?

      Og ja – sejt med Volbeat. Synd at de lige blev skubbet ud af Vero Moda, som jeg havde glemt :-/

  4. […] vores infografik om Facebook for et par uger siden, har vi fået mange henvendelser på, hvordan man skaber værdifulde […]

  5. Kristian siger: 12. oktober 2013

    Spændende artikel med interessante vinkler, og så må man sige at Facebook og LinkedIn bliver blåstemplet som de to mest væsentlige sociale medier i Danmark. I hvert fald ud fra dine tal.

    Jeg undrer mig dog over hvor Youtube er i oversigten over brugere? Jovist hænger det tæt sammen med at have en google-konto (G+), men et medie man ikke må glemme.

    • Denice siger: 12. november 2013

      Hej Kristian.

      Du har helt sikkert ret. YouTube er svær at placere, fordi den både bliver kategoriseret som en søgemaskine (den næststørste i verden efter moder Google), og som et socialt medie – som jeg er enig i, at den hører til under. Hvis vi kan få nogle tal ud af Google, får jeg den med næste år 😉

  6. Danskernes brug af sociale medier siger: 30. oktober 2013

    […] vedr. virksomheder med flest likes på Facebook er taget fra Atcores egen infographic: Danmark på Facebook 2013. Der vil du kunne læse mere om validiteten af tallene vedr. virksomhedernes størrelse på […]

  7. Anne Larsen siger: 12. november 2013

    Super infografik.
    Hvad dækker CTR helt præcist over? Er det alle klik? Dvs. både kommentarer, delinger, synes godt om og klik på eventuelle links?

    Hilsen Anne

    • Denice siger: 13. november 2013

      Hej Anne.

      Tusind tak!

      Klik kan være på alt, der er klikbart i opdateringen. Dvs. de ting, du nævner der, men også hvis folk f.eks. klikke på dit billede for at se din side.

      Mvh Denice

  8. […] Grafik fra atcore/Komfo […]

  9. […] og så videre er svimlende højt. I Danmark alene er der i 2013, i følge Atcore, mere end 3 millioner brugere af Facebook, og 23 procent  (1,3 millioner) af den danske befolkning er at finde på […]

  10. […] og så videre er svimlende højt. I Danmark alene er der i 2013, i følge Atcore, mere end 3 millioner brugere af Facebook, og 23 procent  (1,3 millioner) af den danske befolkning er at finde på […]

  11. Atcores bedste blogindlæg i 2013 siger: 23. december 2013

    […] #1: Danmark på Facebook 2013 […]

  12. […] sidst er vi desuden blevet partner med Komfo, der bl.a. har resulteret i årets mest besøgte infografik. Derudover betyder partnerskabet, at vi bedre kan rådgive dig på tendenser og muligheder på […]

  13. […] Se kilderne for ovenstående data her og her […]

  14. Sociale medier | Trendspot siger: 12. marts 2014
  15. Nanna siger: 8. september 2014

    Hej Denice
    Tusind tak for et rigtig godt blogindlæg
    Jeg skriver opgave og skal derfor bruge nogle statistikker med Kilde så ville hører om du kunne fortælle mig hvor du har dine tal og statistikker fra?

    Mvh Nanna

    • Denice Brun siger: 8. september 2014

      Hej Nanna.

      Samtlige kilder står ovenfor under “om tallene”. Nogle af dem kommer direkte fra Facebook og er derfor ikke at finde frit tilgængeligt på nettet.

      Held og lykke med opgaven 🙂

  16. Nanna siger: 8. september 2014

    Det er dem omkring facebook jeg tænker på 🙂

  17. Nanna siger: 8. september 2014

    Det er dem omkring facebook jeg skal bruge til en opgave omkring kommunikation og facebook kultur og brug for unge.

    Håber du kan hjælpe mig

  18. Freja Abildgaard siger: 5. januar 2015

    Hej Denice.
    Jeg er i gang med en projektopgave hovede emnet er sociale medier.
    Jeg kunne rigtig godt tænke mig at stille dig nogle spørgsmål.
    Hvordan kan jeg kontakte dig?
    du kan kontkte mig på frejahelene@hotmail.com
    på forhånd tak 🙂

  19. […] er et af de mest anvendte sociale medier i vores tid. Her er der mulighed for at udsende en række sociale signaler til en større […]

  20. Aino siger: 4. marts 2015

    Hej Denice
    Jeg er er ved at skrive en opgave om facebook og jeg har læst at danskerne er på face mere end en time om ugen mens svenskerne er det mere end en time om dagen, kan det passe? Eller er danskerne det også mere end en time om dagen?
    Jeg er selv på mere end to timer om dagen og det er mine venner også.
    Vh Nikoline, 8. Klasse, Gladsaxe
    ( fra min lærers iPad)

Quick-guide til gode opdateringer på Facebook

En god opdatering på Facebook kan være forskellen på, om folk deler den eller melder den som spam. I denne quick-guide giver vi dig en række gode råd til, hvad du skal overveje, inden du trykker “slå op” på Facebook.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team