Bygger du en betalingsring omkring dit website?

Forhindringer omkring dit site

(4) Kommentarer23. februar 2012 under Convert, Konverteringsoptimering

Bygger du en betalingsring omkring dit website?
4.6(92%) 10 votes

Betalingsringen er død, en fiasko for regeringen. Den ene ting som alle kunne blive enige om, trængslen af biler i København gled i baggrunden og problemerne begyndte at vælte ned.
Så hvad har det med dit website at gøre? Det vil du finde ud af ved at læse videre.

Der er en klar parallel mellem betalingsringen og konverteringen på dit website – i hvert fald hvis du er, som langt de fleste virksomheder er i dag.

For dig handler det om at gøre din chef, bestyrelse, aktionærer osv. glade. Det, der driver dig, er bundlinjen. På samme måde var det vigtigste for regeringen at nedsætte trængslen i København.

Problemet er ikke målet, men midlet. Dine besøgende på dit website vil helt sikkert unde dig, at din virksomhed tjener penge, på samme måde som alle under københavnerne frisk luft. Så hvordan bliver en klar vindersag til en klokkeklar tabersag?

Det gør den i det øjeblik at målet overskygges af et personligt tab, og at man ikke føler, at man bliver hørt. Regeringen havde ikke fingeren i jorden og forstod ikke, at bilen er en nødvendighed for mange.

På samme måde er meget af det, du konfronterer dine besøgende med på dit website noget, som gavner dig mere, end det gavner dem.

Regeringen havde ikke styr på befolkningens behov, og størrelsen af det indgreb, de var på nippet til at gøre. På samme måde har du formentlig heller ikke nok indsigt i dine besøgendes behov til komplet at afvise min påstand.

Jeg har mødt mange talentfulde og virkelig dygtige erhvervsfolk. Mange, som har en dyb indsigt i deres kunders behov og ønsker, men som ikke forstår, hvordan disse behov også påvirker deres besøgende, som jo ikke nødvendigvis er kunder endnu.

Forhindringer omkring dit siteNår dine besøgende på dit website bliver påvirket af en annonce, outdoor eller tv reklame, kommer de til dig med en klar forventning om noget. Det kan være noget specifikt, eller det kan være noget overordnet. De har en vis portion motivation for at besøge dit website. Jeg plejer at omtale det som et glas, der er fyldt lidt, mellem eller meget med vand.

Vandet er det, som skal sikre den besøgendes fokus på dét, som han kom til dig for. Hvis der er meget vand i glasset, kan han tilgive dig langt hen ad vejen, og det er mange gange derfor, det er nemmere at sælge til eksisterende kunder. De frygter ikke at tabe ansigt overfor dig, fordi de allerede kender dig og din virksomhed.

Der kan også være meget vand i glasset pga. presserende omstændigheder (mon ikke blomsterhandlere kan genkende dette omkring valentinsdag?). Fælles for det hele er, at denne vand er altafgørende for, om dit website konverterer.

Det, der typisk sker, er, at den besøgende mister vandet efterhånden, som han eller hun bevæger sig videre i forløbet. Det er måske kun meget lidt ad gangen, eller måske er der en afgørende faktor, der slår bunden ud af glasset. Faktum er dog, at de besøgende (som du ender med at se som kunder) højst sandsynligt er blevet det pga. eksterne omstændigheder – som f.eks. et stærkt brand eller en rigtig god markedsføring.

Det er de færreste der i dag forstår, hvordan de hælder vand i glasset, altså opbygger motivation, eller hvordan de kan benytte sig af emotionelle og psykologiske virkemidler – uden at det kræver, at deres besøgende gør noget som de kommer til at fortryde.

Derfor er min påstand, at du også har en betalingsring omkring dit website, som måske ikke kræver penge, men derimod vand fra glasset for at køre igennem.

At identificere, prioritere og fjerne dine betalingsringe på dit website er blot et instrument til at øge konverteringen på dit website. Hvis du vil høre mere om dine muligheder for at optimere din online forretning så kontakt os, så vi kan starte en dialog.

Om forfatteren

Karsten Lund

CRO & LPO Specialist

Karsten er konverteringsoptimeringsekspert og bruger tiden på at optimere landing pages. Hans blogindlæg er relevante og giver dig en indsigt i adfærdsanalyser og brugerens motivation til at konvertere
Se profil ›

Bygger du en betalingsring omkring dit website?
4.6(92%) 10 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Morten siger: 26. februar 2012

    Interessant sammenligning, da der er tydelige paralleller. Men har alle hjemmesider ik en eller anden form for “betalingsring” omkring sig. For hvis det ik var tilfældet, så ville konverteringen jo eksplodere i de fleste tilfælde.
    Eller jeg misforstår måske en pointe et eller andet sted?

  2. Karsten siger: 29. februar 2012

    Hej Morten,
    Som sådan har du jo ret, men pointen er ligeså meget at de færreste forstår hvordan de hælder vand i glasset – og er slet ikke opmærksom på at de har flere betalingsringe der kræver vand fra glasset.

    Som en analogi kommer vi nok ikke til at se sit website uden betalingsring, men man kan stadig give de besøgende nok i glasset til at også de synes det har været en god oplevelse at køre ind, og har derved ikke noget imod at du opkræver lidt vand – så længe du hælder mere i, end du kræver ud 🙂

    -Karsten

  3. 10 ideer til indhold på din blog siger: 20. juli 2012

    […] ligesom vores LPO konsulent Karsten blev inspireret af debatten om betalingsringen til at skrive et indlæg om usability. Det kan også være inspireret af kendte mennesker. Det kunne være “7 ting du kan lære af […]

  4. […] egne eksempler, er det især Karsten, der har forstået at gøre god brug af newsjacking. I sit indlæg om troværdighed på dit website, tog han fat i den gennemsyrede debat om betalingsringen i København. Vi havde hørt om […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team