Brug newsjacking til at skabe relevant indhold

derfor virker reciprocity

Ingen kommentarer2. april 2013 under Content Marketing, Inbound Marketing

Brug newsjacking til at skabe relevant indhold
5(100%) 4 votes

Newsjacking er en metode til at skabe relevant indhold baseret på nyheder. Det kan både være længerevarende debatter eller breaking news. Du kan bruge newsjacking til at skabe en vinkel, der gør dit indhold relevant for læseren, og skaber det perspektiv, der gør kompliceret stof let at forstå.

De fleste danskere opdager breaking news på TV, men bruger derefter nettet til at finde uddybende information. Her skulle de gerne finde din artikel, der er vinklet mod dit produkt, når de googler sig frem.

Derudover kan du, som os, bruge det til at skabe mening og perspektiv i dine beskrivelser og artikler, for at gøre det lettere at forstå for dine læsere.

Eksempler på newsjacking

Her kommer en række eksempler på ting, du kan bruge til newsjacking. Senere i dette indlæg, vil jeg give dig eksempler på, hvordan vi selv bruger det hos Atcore.

  • Højtider

Jul, påske, nytår, fastelavn, midsommer osv. er alle eksempler på højtider i Danmark, som du kan tage fat i, og vinkle dit indhold i forhold til. Dette gælder også andet indhold end det på din blog. Dette kan også være gældende i dit nyhedsbrev eller det indhold du udsender på sociale medier.

  • Breaking news

Breaking news er det mest oplagte at bruge til newsjacking – især hvis dit Content-team er hurtige til at skrive relevante og interessante artikler på området. Eksempler på dette kunne være ny teknologi, konflikter af den ene eller anden art, løsning på længerevarende konflikter, nyt i kongefamilien osv.

  • Årstider

Med mindre du har et globalt publikum, kan de fleste forholde sig til de fire årstider, hvorfor det kan være en god vinkel på dit indhold.

  • Datoer

1. april, sommertid/vintertid, mors og fars dag, Valentins dag, grundlovsdag osv. I går så vi rigtig mange eksempler på virksomheder, der lavede aprilsnar, for at udvise en blanding af både humor og en ironisk selvpromovering. Politikken har lavet en opsamling på nogle af de bedste eksempler. Dette kunne man kalde newsjacking, men jeg vil måske mere kalde det “Content Curation”, som jeg håber på at kunne belyse i et senere indlæg.

  • Begivenheder

X-factor finalen, Oscar-uddelingen, lancering af Facebook Phone. Alle disse begivenheder, som bliver annonceret på forhånd, og som med garanti skaber noget omtale, kan du med fordel få gavn af ved at skrive indhold, der er relateret til begivenheden og dit produkt.

  • Samfundsdebatter

Karsten tog fat i betalingsringen, da den var på sit højeste. På samme måde kunne du tage fat i lærernes lockout-konflikt i disse dage, hvis din virksomhed eller dit produkt er relateret hertil. Det kunne være “10 aktiviteter for børn i alderen 6-12 år” eller “5 lærerige aktiviteter under lockouten”.

  • Andre ting, der er oppe i tiden

Det kan være bøger, alle læser, en film i biografen, launch af nye produkter, generelt forsidestof osv. Alt, der bliver talt om i din målgruppe, og som kan vinkles til at handle om dine produkter eller services.

Få mest ud af newsjacking

For at få mest ud af newsjacking, er det vigtigt at forstå, at der er nogle tidspunkter, der er ideelle for at udsende indhold, der er baseret på newsjacking. Disse artikler skal helst være skrevet lige efter en nyhed “breaker”, hvor vi selv har brugt det mest for at skabe perspektiv og forståelse.

For at tage fat i David Meerman Scotts model, som ses nedenfor, skal du helst have indhold om nyheden klar, til når folk begynder at lede efter yderligere materiale online – især gennem søgemaskinerne.

Derudover kan du bruge newsjacking til, at få ideer til indhold på din blog, eller til at forklare tingene på en ny måde. Det kræver naturligvis, at dine læsere forstår din vinkel ved enten selv at have hørt eller set nyheden eller ved at gøre dem bekendt med denne nyhed.

Atcores eksempler på newsjacking

For at tage fat i nogle af vores egne eksempler, er det især Karsten, der har forstået at gøre god brug af newsjacking. I sit indlæg om troværdighed på dit website, tog han fat i den gennemsyrede debat om betalingsringen i København. Vi havde hørt om betalingsringen i ugevis på daværende tidspunkt, og alle i København (og sikkert også resten af Danmark) kunne forholde sig til ideen om en betalingsring. Samtidig er der lille sandsynlighed for, at nogle af vores læsere ønsker at sætte forhindringer op for eventuelle konverteringer.

Derudover har Karsten taget fat i et konkret eksempel på en virksomhed, der brugte tydelige persuasion-tricks, for at overbevise sine besøgende om at købe et ellers tvivlsomt produkt. Tydelige tricks for en konverteringsoptimeringsekspert vel at mærke. Denne virksomhed havde fået en del opmærksomhed i medierne, hvor flere stillede spørgsmålstegn ved, hvorfor så mange hoppede på virksomhedens “tilbud”. Det blev besvaret med 26 grunde og persuasion-elementer på deres website.

Vi har også skrevet et eksempel om en virksomhed, der valgte at tie for længe i forbindelse med en henvendelse på Facebook. Her ringede Berlingske Business i min ferie for at få en kommentar på Telenors håndtering af et opslag, de havde fået på deres tidslinje. Ovenpå interviewet besluttede jeg, at give de gode råd videre til vores egne læsere.

Som et sidste eksempel fra Atcores egen blog, har jeg et eksempel fra en virksomhed, der håndterede en kritisk henvendelse særdeles godt, hvorfor den også fik presseomtale.

Du kan læse meget mere om Content strategier og Inbound Marketing her på bloggen.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Brug newsjacking til at skabe relevant indhold
5(100%) 4 votes

Tags: , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team