Brug content gennem hele attract-, convert- & retain-processen

atcore_black

(4) Kommentarer28. oktober 2013 under Attract, Content Marketing, Convert, Retain

Brug content gennem hele attract-, convert- & retain-processen
5(100%) 5 votes

Content, content content. Vi er blevet tudet ørerne fulde af det hele året. Og med god grund. Content (eller “indhold” på dansk) er nemlig med til at understøtte din online forretning på rigtig mange områder. Især i forhold til din markedsføring online. I dette indlæg får du et indblik i, hvorfor content marketing er blevet 2013 hotteste emne inden for online marketing.

Attract

Når det kommer til at tiltrække nye besøgende og potentielle kunder til dit website, er der en række måder, folk finder dig:

  • Via søgemaskiner som Google

  • Gennem sociale medier

  • Gennem nyheder

  • Via online annoncering (såsom bannere)

Især ved de tre første punkter er dit indhold altafgørende.

Bliv fundet i søgemaskinen

Google er de seneste år begyndt at belønne relevant og engagerende indhold på din side langt mere end links og tekster fulde af nøgleord (keywords). Det betyder, at hvis dine læsere ikke finder dit indhold interessant og engagerende, kan du fylde det nok så meget med søgeord, uden det har den samme effekt for din SEO. Dog ikke sagt, at du skal glemme søgeordene – de to ting skal supportere hinanden. Dit fokus bør ligge på læseren i stedet for søgemaskinen.

Derudover har regelmæssigt, nyt indhold på eksempelvis en blog den effekt, at dit website bliver opdateret ofte. Det er endnu en ting, søgemaskinerne kan lide og prioriterer højt – for det betyder, at dit website er “levende”, relevant og tidssvarende.

Skab engagement på sociale medier

En holdbar strategi på sociale medier fungerer ikke uden content. Hvis du ønsker at skabe forretning på baggrund af din tilstedeværelse på eksempelvis Facebook, er du nødt til også at skabe unikt, interessant, værdiskabende content, som dine fans og følgere har lyst til at læse og dele, og som giver nye personer lyst til at følge dig.

Det er OK til tider at dele andres indhold for at mixe det, men vil du have trafik og værdi til dit eget website, er du nødt til at lægge en indsats i dit eget content.

Som bonus er søgemaskinerne begyndt at tilegne værdi til engagement på sociale medier. Dvs. jo mere folk deler dit indhold, jo mere fortæller det Google (og andre søgemaskiner), at dette indhold er interessant og relevant for din målgruppe. Det belønner Google med en højere ranking – kort fortalt. Husk, at tilføje søgeord i dine opdateringer på sociale medier – der spekuleres i, at det virker.

Gør dit indhold interessant for journalister og medierne

Fortæller dit indhold en god historie, bør du desuden gøre en indsats for at eksponere det overfor diverse nyhedsmedier. Igen er det gode indhold hjertet af en pressemeddelelse, og det er vigtigt, at det er gennemarbejdet og gennemtænkt i forhold til nyhedsværdi, når du sender online PR-meddelelser ud.

Convert

Når du har tiltrukket en række besøgende til dit website, vil du som regel gerne have dem til at udføre en handling. Det kan være et køb, men det kan også være, at du gerne vil have mulighed for at kontakte dem igen, hvis dit produkt eller service kræver en længere beslutningsprocess.

Derfor er det vigtigt, at du engagerer disse besøgende og samler dem op gennem f.eks. dit nyhedsbrev.

Indhold der konverterer

Her er det igen vigtigt, at dit indhold er relevant og interessant for læseren. Er dine landingpages rodede eller forvirrende, vælger de færreste at læse eller engagere sig i dit indhold. Indholdet på din side kan være mange ting, men det gælder først og fremmest dine webtekster.

Selvom (eller især fordi) folk skimmer tekster på nettet i stedet for at læse dem, er det vigtigt, at du opsætter teksterne overskueligt og spiseligt. Dine overskrifter, din brødtekst og ikke mindst din(e) call-to-action(s) spiller alle en afgørende rolle for, hvorvidt en person vælger at skrive sig op til dit nyhedsbrev, købe dit produkt, tilmelde sig et kursus eller lign.

 

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til mobil. Download din ultimative guide til landingpageoptimerings her

Sørg desuden for at have et call-to-action (CTA) på samtlige sider af dit website. På den måde har du mulighed for at opsamle leads ved alle berøringspunkter på dine sider og dermed holde kontakten varm, indtil leadet er klar til at konvertere.

Indhold kan også være mange andre ting

Indhold behøver ikke kun være teksten på dit website . Content består bl.a. af:

  • Webtekster

  • Artikler

  • Video

  • Billeder

  • Grafik

  • Blogindlæg

  • Podcasts

  • Ebøger

  • Webinarer

  • og meget andet

Retain.

Det er vigtigt, at du følger op, når du skal fastholde dine kunder og kundeemner. Ved hele tiden at holde dine kunder opdateret gennem løbende kommunikation, har du lettere ved at forblive i deres hukommelse til næste gang, de har behov for dit produkt eller service. Igen er content vigtig for at være succesrig.

Arbejder du med marketing automation, er content essentielt for at kunne pleje dine leads. Det kræver nemlig, at du kontinuerligt har interessant og relevant indhold, der giver folk lyst til at lære mere om dine produkter og ydelser.

Du er også nødt til at skabe indhold, der giver folk lyst til at oplyse deres e-mailadresse og på den måde acceptere, at du kontakter dem i fremtiden. Du skal altså også leve op til en forventning om, at dit fremtidige indhold også er spændende.

Er du klar til marketing automation? Forrester har skrevet et whitepaper, der hjælper dig til at blive klogere på de mange fordele, som marketing automation kan betyde for din forretning. Download din marketing automation rapport fra Forrester her

Derudover er indholdet i de e-mails, du sender ud, også content. Det er ligeså vigtigt som alle andre steder, at du i dine e-mails kommunikerer værdien af det, du tilbyder.

Bind det hele sammen

Content marketing breder sig altså ud over hele paletten, når det gælder din online tilstedeværelse. Med en god content-strategi binder du alle komponenterne sammen og genbruger dit unikke indhold på samtlige platforme. Det kan være, at værdien skal formuleres forskelligt afhængig af platformen, det bliver sendt ud på – ikke desto mindre kan det samme content bruges gennem samtlige kanaler, så snart du har en base af godt indhold.

Husk, at differentiere kommunikationen afhængigt af, om du taler til en person, der stifter bekendtskab med dig for første gang eller en person, der har været igennem et 7-trins flow – helt ligesom i virkeligheden.

Få hjælp til at lægge en strategi for dit content

Udover at vi selv har arbejdet med content marketing siden Atcore blev stiftet, hjælper vi kunder med at optimere indholdet på deres side.

Attract, convert, retain er vores framework, og vi tænker hele processen igennem, når vi rådgiver dig omkring dit indhold. Det er lige fra sociale medier til indholdet på dit website og e-mailmarkedsføring. Vi hjælper med indholdet i samtlige online touch-points, du har med potentielle og eksisterende kunder. Vores erfaring med hele processen (herunder også remarketing) skaber en helstøbt plan for dit indhold, der passer til dit brand.

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig, så skriv til hej@atcore.dk eller ring på 6060 4444.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Brug content gennem hele attract-, convert- & retain-processen
5(100%) 5 votes

Kommentarer

  1. Mikkel Plæhn siger: 29. oktober 2013

    Super fin artikel – Convert & Retain er virkelig nøgleordene her. Jeg ser stadig mange der udelukkende fokuserer på at “få mere trafik”, men det er slet ikke nok i sig selv. Som du skriver er content perfekt til at få besøgende over på landingpages eller ind i marketing automation flows 🙂

    • Denice siger: 12. november 2013

      Hej Mikkel.

      Jeg er helt enig. Du kan skaffe trafik i een evighed, men med mindre du tjener penge på annoncer på siden, bliver din indsats aldrig rigtig belønnet, hvis du ikke også fokuserer på at konvertere de besøgende til kunder og fastholde de rigtige kunder.

      Tak for kommentaren 🙂

  2. Eric Ziengs siger: 16. november 2013

    Dejligt at flere og flere arbejder med Content Marketing med fokus på at hjælpe i stedet for at sælge (salget kommer på baggrund af hjælpen). Og det er en super forklaring på CM.

    Jeg har dog en tilføjelse, som er relationsdelen. For at få leads ind i din salgstragt, må du bl.a. vide hvem de er, hvad de interesserer sig for, og hvilke kanaler de bruger. Et CRM-system brugt af alle medarbejdere er perfekt til at holde overblikket over alle relationer. Vi er kommet meget længere end kun at have stamkunder 🙂

    Tak for, at I deler indhold!

    • Denice siger: 19. november 2013

      Hej Eric.

      Jeg er helt enig – vi bruger selv Marketo (der kan synces med salesforce) for at holde os opdateret på vores leads, deres aktivitet og relevans.

      Tak for, at du læser med 🙂

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team