Bliv klogere på Social Analytics, tablet trends & Facebook

Ingen kommentarer10. oktober 2011 under Nyheder

Bliv klogere på Social Analytics, tablet trends & Facebook
4.5(90%) 2 votes


I torsdags var inbound marketing teamet på tur hele dagen. Det blev til en lang dag fuld af spændende oplæg og inspiration.

Adobe Social Analytics

Vi lagde ud på Radisson Blu til Adobes lancering af deres Social Analytics værktøj. Martine har skrevet meget mere om dette i hendes blogindlæg “Lanceringen af Adobe Social Analytics”. Dagen indeholdt gode pointer i forhold til sociale medier og vigtigheden i at dokumentere og måle på effekten af sin indsats. Desuden talte Adobe om, hvordan fokus har ændret sig fra at være omkring virksomheden til at dreje sig mere om brugerne.

Tablet Trends

Efterfølgende tog vi videre til fyraftensmøde i 3huset, hvor Christiane Vejlø talte om tablet trends i 2011. Desværre var det mest fokuseret på private brugere frem for, hvad man bruge det til som virksomhed, men jeg synes alligevel, jeg fik nogle gode pointer med derfra. Blandt andet det faktum at på trods af at være et produkt der henvender sig til middelklassen og derover, så er der p.t. 100.000 tablets i Danmark, og ejerne bruger i gennemsnittet 54 min. dagligt foran den. Det tager både fra tiden foran computeren og fjernsynet, men fungerer også som et alternativ til f.eks. bøger.

Hvad kan du bruge tablets til i din virksomhed?

Der var mange gode eksempler på, hvordan tablets kan erstatte papir. I længden er det ikke kun billigere end at få trykt nye produktkataloger, menukort, kundekataloger, arbejdsmanualer osv., det er også hurtigere og lettere at opdatere. Et godt eksempel var et vinkort, hvor gæsterne kunne læse mere om vinen ved at klikke sig videre og sende et billede af etiketten til deres e-mail, hvis den faldt i deres smag. En tablet er mere mobil end en laptop, men nemmere at arbejde / læse / skrive osv. på, sammenlignet med en smartphone. Dvs. at den er mere anvendelig til kundemøder, der måske er lidt mindre formelle.

Developer Garage Copenhagen

I torsdags husede ITU Developer Garage i København, hvor jeg på det kraftigste blev opfordret til at dukke op af en god kammerat, som havde deltaget på første halvdel. Det viste sig også at være det mest inspirerende indslag på hele dagen. Desværre gik jeg glip af Nodes og Komfos oplæg, men nåede med til både Mindjumpers’ oplæg og Colm Doyle fra Facebook.
En af Mindjumpers pointer var, at vi skal huske at vores fans ikke nødvendigvis ser vores Facebook Side, efter de har “synes godt om” den. Dvs. at al fremtidig forbindelse du har med dine fans sker i news feedet på forsiden, hvor du hurtigt forsvinder i mængden. Derudover bed jeg fast i en pointe, som Adobe måske burde have overvejet – i Europa bruger vi primært Facebook som socialt medie.
Adobe talte om siloer, hvor vi ligger alle vores sociale medietilag ned – men vi fokuserer primært på et medie i Danmark – nemlig Facebook. Vi er, som virksomhed og private personer på Atcore, aktive på Twitter, LinkedIn, Google+, Foursquare, Flickr osv. ligesom mange andre virksomheder er det. Faktum er dog, at der f.eks. kun er omkring 25.000 danskere på Twitter. Hvor mange af dem er dine kunder?

Colm Doyle var dagens sidste oplæg, og absolut det mest interessante. Ikke kun fordi jeg har en svaghed for den lidt nørdede humor, men også fordi det var utrolig interessant at høre direkte fra Facebook.

Han lagde ud med at pointere, at der er sket et skift fra at organisere nettet omkring virksomheder til at organisere det omkring mennesker. Herefter gik han dybere ind i, hvordan applikationer bliver det helt store i fremtiden på Facebook. Denne pointe nedtonede jeg i mit tidligere indlæg om Timeline, da jeg ikke umiddelbart så noget nyt i dét, at man kunne “løbe med Nike” eller “bage med Amo.” Forskellen ligger i, at det bliver lettere at finde og distribuere applikationerne.

Colm argumenterede for at have større fokus på applikationerner med at sige “Books that I read is about who I am”, hvilket understreger, hvorfor de har valgt at implementere udsagnsord. Han afslørede desuden, at de i fremtiden vil have en bedre forklaring af, hvad man egentlig giver tilladelse til, når man accepterer en applikation.

En anden af Facebooks planer er, at man vil kunne importere sine vennelister, når man logger ind på eksterne sider via Facebook connect. Hvis jeg f.eks. logger ind på biozonen via Facebook for at bestille biografbilletter, vil jeg være i stand til at se, om jeg har andre venner, der skal ind og se samme film, og hvor de sidder i biografen.I diskussionen om, hvad der er mest værd (likes eller comments), blev rich media flettet ind i samtalen. I mit tidligere indlæg, nævnte jeg, at jeg tror på, at rich media er fremtiden i forhold til Timeline, hvilket Colm Doyle bekræftede, i argumentationen om at en kommentar er mere værd end et “synes godt om”  – udelukkende af den grund, at det tager flere pixels (altså plads) i news feedet. Ens historie fylder altså mere. Af samme grund mente han også at video og billeder er mere værd end tekst såsom en statusopdatering.

Til sidst kan jeg meddele at FBML (Facebook MarkUp Language) dør helt. Til gengæld opfordrede Colm os alle til at lære HTML5, dog uden at kommentere yderligere på det.

Jeg kunne fortsætte indlægget i uendeligheder så spørg endelig om, der var specifikke eksempler forbundet med elementerne, jeg har beskrevet.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Bliv klogere på Social Analytics, tablet trends & Facebook
4.5(90%) 2 votes

Tags: , , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team