Billigste, laveste eller bedste pris?

Hvilken ordlyd falder vi for?

(1) Kommentar2. august 2012 under AdWords, SEM

Billigste, laveste eller bedste pris?
5(100%) 5 votes

Her på Atcore er vi svært glade for at teste. Alt lige fra annoncer og landing pages, til tekster og mails. En af de seneste test vi har gennemført, er her i SEM afdelingen, hvor vi har besvaret ovenstående spørgsmål – nemlig, hvad der virker bedst i en adwords annoncetekst; billigste, bedste eller laveste pris?

Helt basalt har vi kreeret tre ens annoncetekster i et par kampagner og sat annoncevisning til rotation. Fokus ligger afgjort på konverteringerne, samt deres pris og frekvens.

Vi har valgt de kampagner, som har modtaget mest trafik, for at få afviklet testen så hurtigt som muligt.

Resultater

Allerede efter to uger blev fårene skilt fra bukkene, idet annoncen med den “billigste pris” på ingen made kunne følge med de to andre annoncer indenfor parametrene CTR, CPC, konverteringspris og konverteringsrate.

Sjovt nok har denne annonce heller ikke fået nogle stemmer, ved vores lille afstemning inde på Facebook. Godt gået af respondenterne!

Der skulle dog gå en endnu måneds tid før en endelig signifikant vinder af testen kunne findes. Den endelige vinder af testen blev således annoncen med den “Laveste pris” – den vandt endda ganske overbevisende, når det kom til konverteringsfrekvens. Der var ellers stort set dødt løb mellem ”bedste” og ”laveste pris” ved de resterende interessante parametre, som nedenstående resultater også illustrerer.

Resultater af testen

Når der ses på testresultater som disse, bliver det understreget, hvor vigtigt det er at teste sine nye tiltag. Hvad enten der er tale om billeder, farver, tekster mv. En forskel på fire procentpoint i konverteringsfrekvensen kan betyde særdeles meget for en virksomhed – især set over et længere perspektiv.

Hvis dette kan opnås ved sådan en lille test, så forestil dig, hvad der kan opnås på tværs af alle virksomhedens kanaler.

For at understrege vigtigheden og konsekvenserne, vises her en hurtig udregning, hvor vi antager, at en konvertering er 500 kr. værd for virksomheden, og tildeler hver annonce 1.000 visninger:

Som det ses, er forskellen i omsætning og antal konverteringer markant. Forskellen i konverteringer mellem laveste og billigste er således 96%, og 24% imellem laveste og bedste pris.

Havde vores fokus dog været rent trafikbaseret, ville det ikke have været så let at udpege en vinder, og testen skulle nok have kørt lidt længere tid. De to annoncer ligger nemlig utrolig tæt op af hinanden både ved CTR og CPC.

Afslutningsvist skal der lyde en høflig opfordring til folk og virksomheder om, at begynde at teste jeres forskellige marketingtiltag inden de igangsættes. Såfremt i stadig er lidt usikre på disciplinen, kan i få mange gode råd og tips inde på vores blog. Du kan eksempelvis læse vores indlæg, der hjælper dig med at komme godt i gang med at splitteste.

Om forfatteren

Jarl Hagen

Head of SEM (AdWords Qualified)

Jarl Hagen er Atcores ekspert indenfor online annoncering. Dette gælder bl.a. søgemaskineannoncering (herunder AdWords) og annoncer på sociale medier som f.eks. Facebook. På bloggen giver Jarl gode råd til optimering af dine online kampagner
Se profil ›

Billigste, laveste eller bedste pris?
5(100%) 5 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Mark Buskbjerg siger: 2. august 2012

    Wuhuu .. føler nærmest at jeg har vundet!!
    Opfordringer til at splitteste og løbende optimere kan vi ikke få nok af og altid dejligt når det kan bruges til en lille hygge afstemning 😀

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team