Author Rank tilføjer menneskelige faktorer til Googles algoritme

Google_rider

(6) Kommentarer5. februar 2013 under Google+, SEO

Author Rank tilføjer menneskelige faktorer til Googles algoritme
4.75(95%) 16 votes

Arbejdet med søgemaskineoptimering er en disciplin i konstant udvikling. Googles algoritme inkluderer et par hundrede faktorer i vurderingen og prioriteringen af ranks; hvor autoritært og relevant et website er i forhold til en given søgning. I det kontinuerlige arbejde mod at besidde “menneskelige” egenskaber har Google nu introduceret en ny form for ranking-faktor, kaldet Author Rank.

Hvad er baggrunden for udviklingen?

Indtil nu har Google udelukkede formået at tillægge autoritet til websites. Går vi flere år tilbage, var det muligt at skabe relevans mellem en søgning og et website, blot ved at sætte en masse søgeord med hyperlinks ind på siderne, såsom “SEO”.

Et sådant ord fortalte Google, at den givne side var relevant at ranke højt i søgeresultaterne, når en bruger søgte efter “SEO”. Af flere årsager er disse metoder ikke særligt brugervenlige, men har førhen skabt succes, når det handlede om at ranke højt på Google.

Med tiden har Google med deres robotter derfor forsøgt at gennemskue, hvordan en side fyldt med søgeord ikke nødvendigvis er relevant for en søgning. I stedet skabes relevans nu b.la. gennem indhold af høj kvalitet, hvor søgeord og links placeres i forskellige udtryksformer og udelukkende, hvor det virker relevant og naturligt for indholdets helhed.

Lær at forstå Author Rankgoogle-author-rank

Mange opdateringer har fundet sted i Googles algoritme i løbet af årene og alle med samme formål: At få Googles robotter til at vurdere autoritet og relevans mellem søgninger og resultater fra et, så vidt det er muligt, brugervenligt synspunkt.

Nogle opdateringer har været utrolig afgørende for de websites, der har benyttet sig af såkaldt “black-hat SEO” eller “negativ SEO”. Især har opdateringer som Panda og Penguin resulteret i, at mange websites er blevet straffet på baggrund af deres uetiske optimeringsmetoder og som resultat er faldet betydeligt i deres placeringer på Google.

Author Rank kan på flere måder siges at være banebrydende i Googles prioritering af resultater og derfor ligeledes i dit arbejde med SEO. Author Rank vil dog ikke direkte gå ind og erstatte links i Googles vurdering af autoritet og relevans, og links til et website vil altså forblive den vigtigste ranking-faktor.

Pointen med Author Rank er i stedet, at autoriteten ikke længere udelukkende placeres på websites, men på selve forfatteren til indholdet. Autoriteten og relevansen følger med andre ord med, uanset hvilke websites dit indhold udgives. Som forfatter har du altså mulighed for at skabe autoritet omkring dine indlæg og dermed en højere rank til de sider, hvor indlæggende er publiceret. Dette gælder også selvom siderne i sig selv mangler autoritet og relevans.

Hvordan imødekommer du Googles opdatering?

Skabelsen af autoritet som forfatter via Author Rank er afhængig af en kobling til en Google+ profil, der er skabt til at være selve platformen for den nye opdatering. Det nye tiltag gør det derfor utroligt relevant for dig at engagere dig i Google+, som en del af arbejdet med SEO.

En fordel jeg på mange måder først ser indfinde sig nu i et land som Danmark, hvor Google+ ellers aldrig rigtig har slået igennem som social platform. Men når Google, med en markedsandel på omkring 95% i Danmark, meddeler at Google+ nu vil have en vis indflydelse på rankings, står du ikke tilbage med mange andre muligheder end at følge med.

Har du ikke allerede en personlig Google+ profil, bør du derfor oprette en og som minimum tilføje billede, beskrivelse og vigtigst af alt, linke til virksomhedens website fra profilen. Derudover er det en god ide at være aktiv i Google+ universet, da det vil forøge din autoritet som forfatter.

Korrekt opsættelse af forfatterskab gennem Google Authorship

Når din Google+ profil er opsat, kræver opbygningen af autoritet omkring dig som forfatter blot en simpel 2-trinproces, der bliver gentaget, hver gang du publicerer indhold.

Først og fremmest skal du skabe et link fra den side, hvor det givne indlæg er skrevet, til din Google+ profil. Det gør du ved at indsætte dette tag et vilkårligt sted i sidens HTML kode:

<a href=”[profile_url]?rel=author”>Google</a>

[profile_url] erstattes herefter med din Google+-profils URL. Næste step går ud på, at verificere dit forfatterskab ved at linke til dit indhold fra selve Google+-profilen. Dette gør du ved at logge på din Google+-profil og klikke på Edit profile → Contributer to → Add custom link.

Efter et par dage, bør dit forfatterskab være gået igennem og se ud ligesom nedenstående eksempel med Matt Cuts fra Google.

matt

Når du har gennemført ovenstående proces har du skabt, hvad der kaldes et Google Authorship. Arbejdet med at opbygge din autoritet og relevans som forfatter, skal i denne forbindelse forstås som selve resultatet af din Author Rank.

Aktivitet der kan være med til at beregne din Author Rank

  • On-site engagement, såsom antal kommentarer på dine indlæg
  • Antal af Google+ delinger af dine indlæg
  • Antal Google+ cirkler du som forfatter er en del af
  • Antal følgere på andre sociale medier, såsom Facebook og Twitter
  • Antal sites dit indhold er blevet udgivet på
  • Autoriteten af de sites hvorpå du udgiver indhold.

Hvor stor en indflydelse har Author Rank på rankings?

Det kan være svært at estimere, hvor stor en betydning Author Rank spiller lige nu og her. Nogle estimater går på, at vi som brugere endnu ikke har set mere end 5-10% af den effekt, det kommer til at have i den nærmeste fremtid. En ting er sikkert; Author Rank kommer i eftertiden til at have en enorm indflydelse på søgeresultaterne i sammenkobling med Googles nuværende ranking faktorer.

Af denne årsag er det en rigtig god ide at tænke aspektet ind i virksomhedens SEO-strategi allerede nu. Når først Author Rank spiller en stor rolle og påvirker resultaterne, er det vigtigt at være på forkant og mærke en positiv effekt allerede fra start.

Author Rank – takeaways

  • Opret en Google+ profil
  • Skriv indhold af høj kvalitet
  • Publicer dine indlæg på autoritære websites
  • Forbind dit publicerede indhold med din Google+ profil
  • Engager dig i Google+ universet
  • Socialiser med andre autoritære bloggere
  • Del dit indhold på sociale medier
  • Kommenter på indlæg skrevet på autoritære websites

Om forfatteren

Google_rider

Anette skriver bl.a. om SEO, hvor hun holder øje med de seneste nyheder og opdateringer med fokus på, hvordan virksomheder gør brug af arbejdet med søgeoptimering.
Se profil ›

Author Rank tilføjer menneskelige faktorer til Googles algoritme
4.75(95%) 16 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Simon Broskov siger: 9. februar 2013

    Jeg vil gætte på at denne artikel, bliver en i rækken af mange artikler om Authorrank i 2013, som diverse marketingfolk bliver opmærksomme på betydningen.

    Ingen tvivl om at Authorrank får en stigende betydning fremadrettet og at man bør tage det seriøst som marketingperson eller hjemmesideejer.

    Velskrevet artikel, som er nem at gå til for de fleste.

  2. Anette siger: 10. februar 2013

    Hej Simon, og tak for de pæne ord.

    Jeg giver dig helt ret og synes især det bliver interessant, når først effekten af Author Rank begynder at kunne måles og dokumenteres. Jeg følger spændt med i udviklingen og andres erfaringer 🙂

  3. Monica siger: 27. juni 2013

    Hej Anette,

    Anbefaler i at man bruger sin private Google+ konto eller skal man oprette en til virksomheden?

    Og tak for god artikel!

    Mvh. Monica

    • Anette siger: 17. juli 2013

      Hej Monica,

      Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg ikke har noget entydigt svar på.

      I stedet vil jeg sige, at det kommer helt an på virksomhedens strategi og planer for, hvordan og hvorledes den enkelte medarbejder brandes.

      Ud fra et employer branding perspektiv, vil der være mange fordele ved at knytte medarbejderens private Google+ profil til de indlæg, han eller hun skriver på virksomhedens vegne. Herigennem skabes blandt andet muligheden for at profilere den enkelte medarbejder og virksomheden som en attraktiv arbejdsplads. (I denne forbindelse er det relevant at beslutte om profilen skal bindes op på medarbejdernes private e-mail eller firma-mail, idet sidstnævnte vil forsvinde, hvis den givne medarbejder stopper.)

      På den anden side er der også flere ting der taler for, at knytte indlæg til en virksomhedsprofil. Først og fremmest fordi, at virksomheden herigennem beholder den e-mail som de forskellige indlæg er bundet op på. Samtidig undgår virksomheden at blive sat i forbindelse med indlæg som den enkelte medarbejder kunne finde på at skrive i fremtiden.

      Spørgsmålet handler altså på mange måder om, hvorvidt det er virksomheden eller den enkelte medarbejder der bør blive sat i relation til udgivede indlæg og tilskrives autoritet på Google. For at kunne svare på dette, er det relevant at vurdere aspektet som værende en del af virksomhedens overordnede strategi og ønskede identitet og image udadtil.

      Jeg håber at mit svar kan være med til at guide dig i en hensigtsmæssig retning.

      Mange hilsner Anette

  4. Lise siger: 17. oktober 2013

    Hvad med author rank og brands (virksomheder)? Så vidt jeg har forstået er det ikke muligt for virksomheder med en Google+ Page at benytte sig af author rank. Man skal derimod arbejde med publisher ranking, rel=publisher. Kan du sige lidt om dette? Jeg er lidt forvirret på området.

    • Anette siger: 17. oktober 2013

      Hej Lise,

      Tak for dit spørgsmål.

      Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan du med en virksomhedsprofil på Google+ både forbinde denne til websitet med rel=author og rel=publisher.

      Formålet med rel=publisher er, at skabe en overordnet forbindelse mellem et website og virksomhedsprofil på Google+ og det anbefales derfor at blive anvendt på hele websitet. Flere anbefaler virksomheder at forbinde deres Google+ til hele websitet, ved at indsætte et tag på forsiden af websitet. På denne måde skal rel=publisher kun implementeres en enkelt gang.

      Intentionen med rel=author er derimod at skabe forbindelse mellem indhold på et website og med personen der har udgivet dette (uanset på hvilket website denne udgiver indhold). Ideelt set, bør Author Rank derfor bruges på enkelte sider og er for eksempel oplagt for virksomheder der har en blog, hvor de løbende udgiver nyt indhold.

      Håber mit svar kan gøre dig lidt klogere på forskellen mellem disse to, samt hvornår du skal benytte dig af hvilken metode.

      Mange hilsner Anette

Få vores gratis 42 siders guide til SEO

Hvor starter du, når du er på udkig efter et specifikt produkt, service eller virksomhed? Langt de fleste begynder deres søgen på Google.

Vi giver dig et indblik i, hvordan du bliver synlig på Google i de organiske søgeresultater og udnytter det store potentiale, Google giver, til at skabe opmærksomhed hos din målgruppe.

Hent din gratis guide

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team